Köpte en stuga för två år sedan som nu gjorts om till åretruntboende.
Inatt kom en köldknäpp som gjort att vattnet frusit i huset. Finns vatten ifrån brunnen till pumphuset, men däremot känns hydropressen tom.
Efter några timmar med värmepump i pumphuset finns fortfarande inget vatten i huset.
Rookie på detta med vatten och rör 😅

Frågan är om det kan bero på att hydropressen inte är fylld eller vad som kan vara problemet.
Tacksam för svar.

PS. Försökt leta mig fram bland andra trådar men hittar inget där.

• Blå hydropress med mätare och rör i pumphus, etikett från Global Water Solutions.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pumphus med elektriska kontakter, rör, och en blå hydropress i en träbeklädd vägg. Känslan av fruset vattenproblem åtgärdas med värmepump.
    Skapa konto
  • Hydropress och rörkopplingar i ett pumphus med synliga gula, blå och vita rör samt en ledning genom en vägg med isolering.
    Skapa konto
Andreasb1987 Andreasb1987 skrev:
Köpte en stuga för två år sedan som nu gjorts om till åretruntboende.
Inatt kom en köldknäpp som gjort att vattnet frusit i huset. Finns vatten ifrån brunnen till pumphuset, men däremot känns hydropressen tom.
Efter några timmar med värmepump i pumphuset finns fortfarande inget vatten i huset.
Rookie på detta med vatten och rör 😅

Frågan är om det kan bero på att hydropressen inte är fylld eller vad som kan vara problemet.
Tacksam för svar.

PS. Försökt leta mig fram bland andra trådar men hittar inget där.
Börja att kolla om du har ström. Har de fryst så kanske tryckgivaren står i läge av.

Manometern står högt och om den inte är trasig så är det nog fruset strax efter den och då är det tryck och pumpen statar inte. En värmefläkt kanske kan värma upp delarna. den ska då blåsa mor metalldelarna. Har du tur så kommer det att släppa och hydropressen fyllas. Ha pumpen avstängd några timmar och sedan starta de, kommer inget vatten får du vänta ett tag till, blir det bara en lite öppning i rören, trycket sjunker och pumpen startar, så töar det upp snabbt.

B Belastar skrev:
Börja att kolla om du har ström. Har de fryst så kanske tryckgivaren står i läge av.
Kanske verkar korkad, men hur ser jag om den har ström? Jag testade att dra ut kabeln och sen flyttat till annat uttag.

Andreasb1987 Andreasb1987 skrev:
Kanske verkar korkad, men hur ser jag om den har ström? Jag testade att dra ut kabeln och sen flyttat till annat uttag.
Du mäter med ett instrument. Om du har en vattenkran lite öppen så kan de va en fördel. Så eventuellt vatten som tinar rinner undan.

Tack för svara. Ska se efter lite när jag kommer hem igen. Värmen får stå på ikväll så får jag se imorgon.

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.