7 669 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Hur mycket känns 30mA
Sida 1 av 2
Ni som är proffs eller ni som provat av misstag, hur mycket hinner man känna om man kommer åt en fasledare (utan att ha kontakt med nollan) innan JFB (30mA)löser ut?
Löser den innan man hinner märka något eller är det möjligt/troligt/faktum att man kan få en stöt utan att JFB hinner lösa ut alls?
Dvs, känns det ordentligt i kroppen av att lösa ut en JFB genom att beröra en ledare?
Löser den innan man hinner märka något eller är det möjligt/troligt/faktum att man kan få en stöt utan att JFB hinner lösa ut alls?
Dvs, känns det ordentligt i kroppen av att lösa ut en JFB genom att beröra en ledare?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det beror på om du har kontakt med någon annan potential. Är de helt isolerad känns ingenting
När jag var yngre (ca 10år) lyckades jag komma åt fas och jordledare på en förlängningskabel, höljet över honan hade lossnat och jag såg inte det (skulle dra isär kontakten).
JFB bröt men jag kommer än idag ihåg hur det domnade i armen flera timmar efteråt, jag hoppade "automatiskt" bakåt någon meter...
Så visst känns det! Och det blir ju inget stopp vid 30mA, det hinner säkerligen bli mer än så någon millisekund innan jfb hinner rent mekaniskt bryta.
Efter detta har jag lyckats komma åt fasledare vid något tillfälle och haft jord mot betongolv, detta löste också jfb men kändes knappt i jämförelse.
JFB bröt men jag kommer än idag ihåg hur det domnade i armen flera timmar efteråt, jag hoppade "automatiskt" bakåt någon meter...
Så visst känns det! Och det blir ju inget stopp vid 30mA, det hinner säkerligen bli mer än så någon millisekund innan jfb hinner rent mekaniskt bryta.
Efter detta har jag lyckats komma åt fasledare vid något tillfälle och haft jord mot betongolv, detta löste också jfb men kändes knappt i jämförelse.
Redigerat:
Minst en stöt om året ska man ha som elektriker så att man påminns om att man inte ska arbeta under spänning. :wow:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag vill inflika en viss seriösitet i det påståendet/skämtet.Glufsglufs skrev:
För att svara på frågan, det känns och man hoppar till av det. Efteråt är man smått chockad för att sedan undersöka vad man kom åt egentligen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------En kille som jobbade på firman några år innan jag började (plus jobbade ett tag i våras innan han sa upp sig), han fick tydligen en rejäl stöt när han jobbade. Klev upp på en stege för att undersöka en massa kabelringar som hängde i taket. Det var tydligen spänning på dem när han råkade komma åt en kabel. Han fick en sådan rejäl stöt att han fick hjärtflimmer som han led av i något år efteråt. Tror att han är helt återställd nu.
Jag är osäker på detaljerna, men något i den stilen var det i alla fall.
//Patrik
Men i så fall så löser väl knappast JBF heller eftersom det inte läcker någon ström om det inte känns?Rikard Ågren skrev:
För övrigt tackar jag för svaren, det var som jag misstänkte inte helt "spänningsfritt" att pilla med påkopplad el även om det finns fungerande JFB
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Jag har för mig från säkerhetsutbildning jag fick för typ 30 år sedan att även 30mA är dödligt, men man tål det en stund. Jordfelsbrytaren bryter innan det hunnit bli farligt. kan dock komma ihåg fel.
Kan nämna att jag känner en patolog - han påstår att man kan se om en person "arbetat" mycket med el.
Sant eller inte några avtryck lämnar väl kvar ,behövs inte många mA för att få flimmer om man är känslig/svag
eller bara har ren otur så att berörings tiden är lång .
Sant eller inte några avtryck lämnar väl kvar ,behövs inte många mA för att få flimmer om man är känslig/svag
eller bara har ren otur så att berörings tiden är lång .
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Korrekt. Kolla på den här länken:Gabbe1 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=EQYDToVK6Z0&feature=youtube_gdata_player
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det var det jag menade. Var kanske lite otydlig 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
I dom rapporter om elolyckor som finns hos Elsäkerhetsverket (kommer inte ihåg exakt vilken) så var en stor orsak till olyckor att spänningen inte var bruten, och en stor anledning till det var att elektrikern inte fick bryta strömmen för kunden, för då skulle datorer mm bli strömlösa. Är det verkligen så ni som jobbar professionellt?
Men den största orsaken bakom olyckor var slarv vill jag minnas, tidspress.
Det är riktigt att det inom ett visst område är kombinationen av ström och tid som avgör om kroppen tar skada. Detta gäller för strömmar mellan 10-500mA.
10mA under 2000 ms kan ge muskelkramper. För 30mA är tiden ca 400 ms, 50mA 100ms, 100mA 35ms, 200mA 10ms.
Detta är hämtat ur HB 442 om jordfelsbrytare. Lämpligt nog anger samma standard att max utlösningstid för JFBer vid märkströmmen (I∆n) är 300ms. Det är för vid 5xI∆n som man kommer ned mot 30 ms.
Gränserna ovan gäller för "släppgränsen", dvs den ström som ger sådana kramper att man inte kan ta sig loss. "Vanligen" ska det inte ge några bestående men....
Hjärtflimmergränsen ligger högre: 40mA i 2000ms, 50mA 1000ms, 100mA 500ms, 200mA 350ms, 500mA 0ms.
Får man mer än 500mA genom kroppen spelar det ingen roll hur snabbt spänningen bryts.
HB 442 anger också en "acceptabel" gräns: 125V, 80mA och 330ms, dvs det är längsta tillåtna frånkopplingstid för denna spänning och ström. Den gränsen ligger alltså någonstans mellan släppgränsen och hjärtflimmergränsen - en kompromiss! Det stämmer ganska bra med kravet på frånkopplingstiden 400ms vid jordslutning. Man räknar där med beröringsspänningen 92V vid jordslutning i en apparat. Å andra sidan har man räknat på "worst case" - strömgenomgång från två händer till två fötter. Man har räknat med att 95% av befolkningen ska överleva det....(dom som har en normal kroppsresistans).
Så, om en JFB är kännbar, hur känns det då att hålla i en jordad apparat när det blir kortslutning mot jord i den (utan JFB) tro, och helst barfota i blött gräs :O Har man otur så tillhör man dom 5% som inte överlever. Så JFBer borde subventioneras - kanske skulle starta ett parti, det är ju några dagar kvar. Elpartiet? Låter tråkigt.
Men den största orsaken bakom olyckor var slarv vill jag minnas, tidspress.
Det är riktigt att det inom ett visst område är kombinationen av ström och tid som avgör om kroppen tar skada. Detta gäller för strömmar mellan 10-500mA.
10mA under 2000 ms kan ge muskelkramper. För 30mA är tiden ca 400 ms, 50mA 100ms, 100mA 35ms, 200mA 10ms.
Detta är hämtat ur HB 442 om jordfelsbrytare. Lämpligt nog anger samma standard att max utlösningstid för JFBer vid märkströmmen (I∆n) är 300ms. Det är för vid 5xI∆n som man kommer ned mot 30 ms.
Gränserna ovan gäller för "släppgränsen", dvs den ström som ger sådana kramper att man inte kan ta sig loss. "Vanligen" ska det inte ge några bestående men....
Hjärtflimmergränsen ligger högre: 40mA i 2000ms, 50mA 1000ms, 100mA 500ms, 200mA 350ms, 500mA 0ms.
Får man mer än 500mA genom kroppen spelar det ingen roll hur snabbt spänningen bryts.
HB 442 anger också en "acceptabel" gräns: 125V, 80mA och 330ms, dvs det är längsta tillåtna frånkopplingstid för denna spänning och ström. Den gränsen ligger alltså någonstans mellan släppgränsen och hjärtflimmergränsen - en kompromiss! Det stämmer ganska bra med kravet på frånkopplingstiden 400ms vid jordslutning. Man räknar där med beröringsspänningen 92V vid jordslutning i en apparat. Å andra sidan har man räknat på "worst case" - strömgenomgång från två händer till två fötter. Man har räknat med att 95% av befolkningen ska överleva det....(dom som har en normal kroppsresistans).
Så, om en JFB är kännbar, hur känns det då att hålla i en jordad apparat när det blir kortslutning mot jord i den (utan JFB) tro, och helst barfota i blött gräs :O Har man otur så tillhör man dom 5% som inte överlever. Så JFBer borde subventioneras - kanske skulle starta ett parti, det är ju några dagar kvar. Elpartiet? Låter tråkigt.
Har själv fått prova detta under kontrollerade former. Dock så sattes gränsen på 16 mA utav den JFB som användes. Det jag själv kände var att 1-2 mA kändes lite som stickningar. 3-4 mA som "Tusen nålar" vid 8-9 mA började man skaka märkbart med kramper i handen, samt svårigheter att släppa. Vid 12-13 mA skakade man okontrollerat och man fick kämpa otroligt mycket för att kunna röra fingrarna. Vid 15-16 mA satt jag fast. hade ingen kontroll kvar.
Testet genomfördes genom att man höll i en metallstav och satte ett ESD-band en 15 cm upp på samma arm som man höll staven med. Vill minnas att spänningen låg i trakterna runt 24-30 volt.
JFB var från ABB, var även där vi gjorde testet. JFB var en riktig som dock pga brister i kvalitén hade tagits bort från linan. den bröt vid 16 mA vilket är lite för lågt för en 30 mA JFB
Testet genomfördes genom att man höll i en metallstav och satte ett ESD-band en 15 cm upp på samma arm som man höll staven med. Vill minnas att spänningen låg i trakterna runt 24-30 volt.
JFB var från ABB, var även där vi gjorde testet. JFB var en riktig som dock pga brister i kvalitén hade tagits bort från linan. den bröt vid 16 mA vilket är lite för lågt för en 30 mA JFB