Det skulle nog vara en riktigt bra lösning.

Fukten inne påverkas inte signifikant av diffusion genom väggen. Taket påverkas med andra ord inte av om man har en fuktöppen spärr i väggen eller inte.

S
D Daniel 109 skrev:
Jo det fyller en funktion. Det hindrar att fukt kommer ut i väggen. Plast är inget miljöproblem så länge det inte sprids i naturen. Vilket inte är fallet här. Visst måste man bygga rätt, det är just hur man bygger rätt vi diskuterar. Din åsikt är att man ska bygga en fuktgenomsläpplig vägg trots att vi en stor del av året har en fuktighet som är direkt skadlig för väggen inomhus. Det får du naturligtvis tycka. Men det är svårt att peka på fördelarna.
Jag får hellre ut fukten fördelat i väggar och tak än att få all fukt i taket och vidare upp på vinden.

S SueCia skrev:
Jag får hellre ut fukten fördelat i väggar och tak än att få all fukt i taket och vidare upp på vinden.
Har svårt att förstå varför fukt som inte hittar sig ut genom väggen skulle hitta sig ut genom taket istället. Varför tar inte ventilationen hand om den fukten? Diffusionsspärr kommer ju fö. också finnas mot vinden snart.

Fukten inne regleras genom ventilationen. Det lilla som diffunderar genom väggar och tak påverkar inte fuktigheten i huset.

S
D Daniel 109 skrev:
Fukten inne regleras genom ventilationen. Det lilla som diffunderar genom väggar och tak påverkar inte fuktigheten i huset.
Vad är då syftet med diffusionsspärr över huvud taget?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vad är då syftet med diffusionsspärr över huvud taget?
Att inte fukt skall diffundera ut i väggen.

Jag tolkar att han menar att det lilla som diffunderar ut i väggen inte påverkar luftfuktigheten i huset. Det stämmer.

Stämmer, detvar så jag menade. Den håller väggen torr men påverkar inte fuktigheten inomhus.

S
Jag fattar fortfarande inte varför det skulle vara bättre att koncentrera all fukt upp mot taket och vidare till vinden, där den gör som mest skada. Enligt mig är det då bättre att skippa diffspärren så att man inte punktbelastar vinden med all fukt.

För givetvis är det så att om man diffusionsspärrar väggarna så att fukten inte kan ta sig ut där, så tar den sig ut någon annanstans (aka tak/vinden samt ventilation)

Det blir inte mer koncentrerat på någon annan plats bara för att en plats är diffusionstät. Det beror på hur fuktigt det är i luften och temperaturskillnaden över väggen.

Har man dessutom ventilation med undertryck i huset minskar också fukttransporten från insidan ut i väggen markant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.