5 490 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Hur mycket kan en permanent smörjgrop dra ned värdet på fastigheten?
Smörjgrop är defintivt värdehöjande, tror t.o.m att det skulle vara det på många adresser på fina kvarter. Även börsmäklare och högre mellanchefer har ofta en bilhobby.
"Hur mycket kan en permanent smörjgrop dra ned värdet på fastigheten?."
Fastighetsvärdet kan teoretiskt dras ner till 0 (noll) kr. Det blir i praktiken fallet om ingen vill köpa.
Fastighetsvärdet kan teoretiskt dras ner till 0 (noll) kr. Det blir i praktiken fallet om ingen vill köpa.
Jag vet många som gärna skulle betala mer för en tomt med smörjgrop.
Förresten kvittar det egentligen. Har man råd med en och behöver en då bygger man en. Hus och tomt är tiull för att användas och ingen jävla uppvisningsinrättning för fastighetsmäklare.
Förresten kvittar det egentligen. Har man råd med en och behöver en då bygger man en. Hus och tomt är tiull för att användas och ingen jävla uppvisningsinrättning för fastighetsmäklare.
Tydligen är hus lika emotionella som praktiska eller mer emotionella än praktiska. För när de i annonserna fotograferas är det fler bilder på olivoljeflaskor, Basilikablad, billig skumpa, gamla dörrhandtag och paprikor😀än vad det är bilder på den inredda verkstaden med billyft i garaget.H heimlaga skrev:
Smörggropen skulle bara nämnas i förbigående med tillägget att säljaren ombesörjer dess igenfyllande.
Själv känner jag tre mycket välbeställda herrar, plus mig själv (inte lika välbeställd😬) som aldrig lämnar in sina fordom till en verkstad, som skulle bli saliga över en smörjgrop.
Märkligt nog behandlas inte simbassänger lika styvmoderlikt trots att inte alla önskar ett stort vattenfylld hål inomhus eller i trädgården.
Problemet är vår inkompetenta mäklarkår som bara går efter mallar samt säljare som accepterar bilder på kokböcker istället för måtten på smörjgropen i annonsen.
Medlem
· Västra Götaland
· 98 inlägg
Min pappa har byggt smörjgrop för buss i verkstan 😳Är arvet kört nu?
Frågeställningen är ju ledande och vill man ha svaret att en smörjgrop sänker värdet så ska man nog inte ställa frågan i detta forum där folk generellt gillar att skruva med sina fordon... 😉
Håller med helt.Intet skrev:
Tydligen är hus lika emotionella som praktiska eller mer emotionella än praktiska. För när de i annonserna fotograferas är det fler bilder på olivoljeflaskor, Basilikablad, billig skumpa, gamla dörrhandtag och paprikor😀än vad det är bilder på den inredda verkstaden med billyft i garaget.
Smörggropen skulle bara nämnas i förbigående med tillägget att säljaren ombesörjer dess igenfyllande.
För att hålla mig till ämnet. Jag sökte efter objekt på Hemnet i hela Sverige med sökordet "smörjgrop" och fick 30 träffar.Intet skrev:
Så klart sökte jag sedan efter objekt på Hemnet i hela Sverige med sökordet "pool" och fick 1551 träffar.Intet skrev:
Slutsatsen är att det är ca 50 gånger svårare att hitta ett objekt med smörjgrop än ett med pool.
Så statistiskt och med tanke på det där med hur tillgång och efterfrågan påverkar pris skulle jag säga samma som de flesta här redan gjort. Nämligen att en smörjgrop höjer fastighetsvärdet.
50 ggr mer än en simbassäng enligt din spaning😀Bönhas skrev:
Håller med helt.
För att hålla mig till ämnet. Jag sökte efter objekt på Hemnet i hela Sverige med sökordet "smörjgrop" och fick 30 träffar.
Så klart sökte jag sedan efter objekt på Hemnet i hela Sverige med sökordet "pool" och fick 1551 träffar.
Slutsatsen är att det är ca 50 gånger svårare att hitta ett objekt med smörjgrop än ett med pool.
Så statistiskt och med tanke på det där med hur tillgång och efterfrågan påverkar pris skulle jag säga samma som de flesta här redan gjort. Nämligen att en smörjgrop höjer fastighetsvärdet.
Klicka här för att svara