5 490 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Hur mycket kan en permanent smörjgrop dra ned värdet på fastigheten?
Sida 1 av 4
Det går ju lätt att täcka över en smörjgrop. Men det blir ju 10 gånger 2 meter "förstörd" mark ändå.
Läget på tomten tilltalar nog inte den typ av köpare som uppskattar en smörjgrop.
Läget på tomten tilltalar nog inte den typ av köpare som uppskattar en smörjgrop.
Du ger inte mycket till input.
- Är fastigheten 10000m2 på landet eller en radhustomt på 400m2?
- Finns det några nackdelar utöver "förstörd mark", t.ex. fallrisk att ta hänsyn till?
- Går det att gära om den till något? (T.ex. lägga på ett isolerat tak så blir det en jordkällare.)
Det är en bit ut på landet, några få mil ändå och totalt en bit under 10 000 m². Tomten är ganska platt och tom, så det finns ju gott om fri yta.B Bigfoot skrev:
Fallrisk finns ju inte då man fyller den med jord.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Varför tror du att en smörjgrop sänker värdet på fastigheten? Det finns fortfarande många som gillar att skruva bil!
Eller finns en oljeavskiljare och kommunen har kommit med något slags föreläggande om åtgärd?
Eller finns en oljeavskiljare och kommunen har kommit med något slags föreläggande om åtgärd?
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Jag har en granne som har en snörjgropb i garaget. Enligt honom så ökade det värdet på huset, det kan dock vara svårt att få ut de pengarna då man måste hitta rätt köpare. Men rätt köpare är beredd att betala för detta.
Enligt min mening låter det vettigt.
Enligt min mening låter det vettigt.
Märkligt resonemang. En plats där en händig eller nyfiken människa kan ta en titt under sin bil för koll eller underhåll är en värdefull plats. Är verkligen andelen människor som gillar att klara sig själva och ha koll på sina prylar så låg att man tjänar på att förstöra något värdefullt som ändå bara upptar en tusendel av fastighetens totala yta?
Eller tror man att det bara är skäggiga karlar i rutig julaskjorta med oljesvarta händer som uppskattar en grop?
Och bara om man inte kör elbil?
Märkligt.
Eller tror man att det bara är skäggiga karlar i rutig julaskjorta med oljesvarta händer som uppskattar en grop?
Och bara om man inte kör elbil?
Märkligt.
Ok, jag uppfattade det som att ts tänkte anlägga en smörjgrop. Då missförstod jag frågan helt.Marlen Eskilsson skrev:
En smörjgrop fylld med jord är väl inte en smörjgrop längre…