5 490 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Hur mycket kan en permanent smörjgrop dra ned värdet på fastigheten?
Min åsikt är att en smörjgrop ökar värdet på fastigheten.
Om du har 10.000kvm som du kan "göra vad du vill med" så hade jag varit kalas glad om en liten plätt av det var en smörjgrop. Ska då påpekas att jag inte mekar eller kan något om bilar. Men har jag så mkt tomt så är det ändå jobbigt att hitta på vad man ska göra med all yta så då kan man lika gärna ha en smörjgrop!
Så jag säger att den istället drar upp värdet än att drar ner det (och då som sagt kommer det från en som inte mekar eller kan meka med bilar och kör elbil)!
Så jag säger att den istället drar upp värdet än att drar ner det (och då som sagt kommer det från en som inte mekar eller kan meka med bilar och kör elbil)!
Borde det inte gå att meka elbilar också? Speciellt gamla bilar konverterade till eldrift. 🤔B Bjober skrev:Märkligt resonemang. En plats där en händig eller nyfiken människa kan ta en titt under sin bil för koll eller underhåll är en värdefull plats. Är verkligen andelen människor som gillar att klara sig själva och ha koll på sina prylar så låg att man tjänar på att förstöra något värdefullt som ändå bara upptar en tusendel av fastighetens totala yta?
Eller tror man att det bara är skäggiga karlar i rutig julaskjorta med oljesvarta händer som uppskattar en grop?
Och bara om man inte kör elbil?
Märkligt.
Minst en granne har en sådan skjorta.
Man kan ju inte påstå att dem är överdrivet synliga i alla fall.T TechChad skrev:Om du har 10.000kvm som du kan "göra vad du vill med" så hade jag varit kalas glad om en liten plätt av det var en smörjgrop. Ska då påpekas att jag inte mekar eller kan något om bilar. Men har jag så mkt tomt så är det ändå jobbigt att hitta på vad man ska göra med all yta så då kan man lika gärna ha en smörjgrop!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Jag skulle se en smörjgrop eller smörjbrygga som ett rejält plus.
Men det är klart att alla inte reparerar sina bilar själv.
Är marken förorenad (oljespill etc.) så är det förstås mindre bra.
Men det är klart att alla inte reparerar sina bilar själv.
Är marken förorenad (oljespill etc.) så är det förstås mindre bra.
Jo det är precis det jag menar. Även elbilar kan behöva en vända på smörjgropen. Kolla och bättra på rostskydd. Kolla och byta länkarmar, bussningar. Kolla bromsskivor , även om de inte slits ut så rostar de. Med mera...S sheds skrev:
Det är länge sedan man smorde bilar, idag är det en kontroll och arbetsgrop eller plattform.
Jag har både skjortan , skägget och alla andra attribut...Men inte alla dagar och i alla sammanhang. Nä det syns inte utanpå om man är händig med bilar.
Nitrilhandskar , alltid lena rena händer.
Men även om man inte är superhändig så kanske man vill ta en titt inunder. Rengöra.
När jag monterade drag på min förra bil så hade det underlättat med en smörjgrop. Men den var så hög att det räckte att jag skottade undan gruset på grusparkeringen endast mitt under bilen. Men det är nog enda gången det fungerat...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Min bil har smörjnipplar. Då behöver man smörjgrop. Saknar dock sådan. Taket är för lågt för en lyft.
Har du behov av en smörjgrop är det väl endast en fördel att anlägga en. Kör på!S sheds skrev:
Jag är dessutom övertygad om att det snarare höjer värdet än sänker det.
Skulle en eventuell framtida köpare vilja pruta pga smörjgropen får man hantera den saken då. Det blir en avvägning. Blir prisskillnaden högre eller lägre än vad det kostar att fylla gropen med grus avgör rimligen saken.