Min åsikt är att en smörjgrop ökar värdet på fastigheten.

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
T
Om du har 10.000kvm som du kan "göra vad du vill med" så hade jag varit kalas glad om en liten plätt av det var en smörjgrop. Ska då påpekas att jag inte mekar eller kan något om bilar. Men har jag så mkt tomt så är det ändå jobbigt att hitta på vad man ska göra med all yta så då kan man lika gärna ha en smörjgrop!

Så jag säger att den istället drar upp värdet än att drar ner det (och då som sagt kommer det från en som inte mekar eller kan meka med bilar och kör elbil)!

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Varför skall du ha en smörjgrop fylld med jord?
Vid eventuell försäljning längre fram i tiden.

S
B Bjober skrev:
Märkligt resonemang. En plats där en händig eller nyfiken människa kan ta en titt under sin bil för koll eller underhåll är en värdefull plats. Är verkligen andelen människor som gillar att klara sig själva och ha koll på sina prylar så låg att man tjänar på att förstöra något värdefullt som ändå bara upptar en tusendel av fastighetens totala yta?
Eller tror man att det bara är skäggiga karlar i rutig julaskjorta med oljesvarta händer som uppskattar en grop?
Och bara om man inte kör elbil?
Märkligt.
Borde det inte gå att meka elbilar också? Speciellt gamla bilar konverterade till eldrift. 🤔

Minst en granne har en sådan skjorta.

S
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag uppfattade det som att ts tänkte anlägga en smörjgrop. Då missförstod jag frågan helt.

En smörjgrop fylld med jord är väl inte en smörjgrop längre…
Det stämmer. Gropen är inte anlagd.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
S
M Mirkan skrev:
Placeringen är troligtvis avgörande. Men jag skulle säga att en smörjgrop generellt är en värdehöjande årgärd.

Ska du bygga en, köpa ett hus som har en, eller sälja ett hus som har en?
Jag funderar på att anlägga en.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Anlägg en, en smörjgrop (eller smörjbrygga vid kuperade tomter) är en grym tillgång för många och en värdehöjande åtgärd enligt mig.

Hade vår tidigare ägare av huset anlagt en smörjgrop i/vid garaget hade jag jublat.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
S
T TechChad skrev:
Om du har 10.000kvm som du kan "göra vad du vill med" så hade jag varit kalas glad om en liten plätt av det var en smörjgrop. Ska då påpekas att jag inte mekar eller kan något om bilar. Men har jag så mkt tomt så är det ändå jobbigt att hitta på vad man ska göra med all yta så då kan man lika gärna ha en smörjgrop!

Så jag säger att den istället drar upp värdet än att drar ner det (och då som sagt kommer det från en som inte mekar eller kan meka med bilar och kör elbil)!
Man kan ju inte påstå att dem är överdrivet synliga i alla fall.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Jag skulle se en smörjgrop eller smörjbrygga som ett rejält plus.
Men det är klart att alla inte reparerar sina bilar själv.
Är marken förorenad (oljespill etc.) så är det förstås mindre bra.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S sheds skrev:
Borde det inte gå att meka elbilar också? Speciellt gamla bilar konverterade till eldrift. 🤔

Minst en granne har en sådan skjorta.
Jo det är precis det jag menar. Även elbilar kan behöva en vända på smörjgropen. Kolla och bättra på rostskydd. Kolla och byta länkarmar, bussningar. Kolla bromsskivor , även om de inte slits ut så rostar de. Med mera...
Det är länge sedan man smorde bilar, idag är det en kontroll och arbetsgrop eller plattform.
Jag har både skjortan , skägget och alla andra attribut...Men inte alla dagar och i alla sammanhang. Nä det syns inte utanpå om man är händig med bilar.
Nitrilhandskar , alltid lena rena händer.

Men även om man inte är superhändig så kanske man vill ta en titt inunder. Rengöra.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag skulle alla dagar i veckan hellre montera en lyft!
Betydligt fler användningsområden..
/ Björkskär

När jag monterade drag på min förra bil så hade det underlättat med en smörjgrop. Men den var så hög att det räckte att jag skottade undan gruset på grusparkeringen endast mitt under bilen. Men det är nog enda gången det fungerat...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Min bil har smörjnipplar. Då behöver man smörjgrop. Saknar dock sådan. Taket är för lågt för en lyft.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S sheds skrev:
Jag funderar på att anlägga en.
Har du behov av en smörjgrop är det väl endast en fördel att anlägga en. Kör på!
Jag är dessutom övertygad om att det snarare höjer värdet än sänker det.

Skulle en eventuell framtida köpare vilja pruta pga smörjgropen får man hantera den saken då. Det blir en avvägning. Blir prisskillnaden högre eller lägre än vad det kostar att fylla gropen med grus avgör rimligen saken.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S sheds skrev:
Det går ju lätt att täcka över en smörjgrop. Men det blir ju 10 gånger 2 meter "förstörd" mark ändå.

Läget på tomten tilltalar nog inte den typ av köpare som uppskattar en smörjgrop.
Om du gör en smörjgrop som är 10 x 2 meter så faller de allra flesta fordon ner i det hålet😛

• Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.