Hej! Vi har köpt ett hus med en gräslig tillbyggd balkong. Den är både ful och i katastrofalt skick (verandan är i ok skick dock) så planen är att riva bort balkongen och återställa verandan till hur det ursprungligen såg ut. För att navigera rätt i prioriteringsdjungeln vore det intressant att höra om någon gjort något liknande och vad det kostade? Samt om det finns några fallgropar vi ska akta oss för? Vi har tyvärr varken tid eller kunskap att göra detta själva utan kommer behöva leja bort det.

• Två bilder av samma hus: överst ett modernt foto med en tillbyggd balkong, nederst ett gammalt foto utan balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
Hej

Är tanken att även ta bort de övre fönstren och dörren och återställa taket där?
Vill du ha tillbaka den ursprungliga verandan så blir det svårt att ha kvar balkongdörren och fönstren det det ut som.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Är tanken att även ta bort de övre fönstren och dörren och återställa taket där?
Vill du ha tillbaka den ursprungliga verandan så blir det svårt att ha kvar balkongdörren och fönstren det det ut som.
Ja, tanken är att ta bort fönstren och dörren och återställa i den mån det går.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Ja då blir det ett större ingrepp med att öppna taket, återställa timmerväggen och takstolarna och även det forna takfönstret om du vill ha dagsljus på övervåningen.
Att göra enbart detta kostar säkert minst 200.000 kr, kanske ännu mer. Görs det i samband med en renovering av taket, om det finns med på listan, så blir det enklare och en lägre extrakostnad i det arbetet.
Du kommer förhoppningsvis få bättre svar från medlemmar mer kunniga om timmerhus snart.

En fallgrop som det för ofta går att läsa om är dåliga hantverkare. Så använd ingen websida för offertförfrågningar utan försök få tag på hantverkare som andra har använt och är nöjda med.

• Gilla
Lived och 3 till
  • Laddar…
Precis som pjosk skriver så får du nog räkna med en större ombyggnation iom att du vill återställa takkupan också.

Om du har extra tagtegel så kanske du kan få taket att smälta in, men annars kommer du behöva ordna det på något sätt också, man vill ju inte ha en rad med "skinande" nya takpannor under takkupan bara så antingen lägga om allt, eller köpa nytt tegel och sprida ut de nya pannorna så som blandas in. Även farstukvisten skall ju ha matchande tak som man gärna vill smälter in. Och som sagt; Skall ni göra en takomläggning så är det ju bra tat ta detta i samband med det.

Är det ett timmerhus, vilket det ser ut som, så är väl även väggen lite special, så försök få kontakt med en bra timmerman

Även om ni inte gör så mycket själva så kommer ett sådant projekt kräva engagemang från er sida; inte minst synkning mellan timmerman, takläggare, glasmästare osv; Det är nog inte bara att leja ut på totalentrepenad, om man vill få det rätt och bra gjort med rätt känsla.

Pengamässigt; Ingen aning från en kvarts miljon upp till en halv miljon kanske. Beror en del på hur det påverkar inne också (el, värme, vatten osv)...

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte också skriva att största fallgropen är att använda fel hantverkare. Tror att en annan fallgrop kan vara att ni gör det för snabbt, innan ni har bott in er och känt efter vad det betyder för livet på övervåningen att ta bort balkongen.

• Gilla
gaia och 15 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att byta altandörren till ett fönster och återställa verandan fast med en lägre vinkel på verandataket, så ni slipper göra ingrepp i befintligt tak/takkupa.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 9 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ja då blir det ett större ingrepp med att öppna taket, återställa timmerväggen och takstolarna och även det forna takfönstret om du vill ha dagsljus på övervåningen.
Att göra enbart detta kostar säkert minst 200.000 kr, kanske ännu mer. Görs det i samband med en renovering av taket, om det finns med på listan, så blir det enklare och en lägre extrakostnad i det arbetet.
Du kommer förhoppningsvis få bättre svar från medlemmar mer kunniga om timmerhus snart.

En fallgrop som det för ofta går att läsa om är dåliga hantverkare. Så använd ingen websida för offertförfrågningar utan försök få tag på hantverkare som andra har använt och är nöjda med.
Tack! Taket renoverades runt 2005, så det är inget vi kommer göra än på ett tag. 😅

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tänkte också skriva att största fallgropen är att använda fel hantverkare. Tror att en annan fallgrop kan vara att ni gör det för snabbt, innan ni har bott in er och känt efter vad det betyder för livet på övervåningen att ta bort balkongen.
Ja, man vet ju att man ska bo in sig 😅, men golvet på balkongen läcker vatten ner på verandan så nånting måste göras i höst. Men kanske vi får lägga en plåt eller presenning så länge.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Ett alternativ är att byta altandörren till ett fönster och återställa verandan fast med en lägre vinkel på verandataket, så ni slipper göra ingrepp i befintligt tak/takkupa.
Bra input! Ja, jag tänker ju att det ska återställas i den mån det går utan att det bli proportionerligt.

• Gilla
AnnaRut
  • Laddar…
Vad är du beredd att betala för en sån här återställning? 10'? 100'? 100'+?

Hemingway Hemingway skrev:
Vad är du beredd att betala för en sån
Vad är du beredd att betala för en sån här återställning? 10'? 100'? 100'+?
Det känns lite irrelevant att fråga det, när jag ställer frågan vad det kan tänkas kosta. 😊

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
S Sara_M skrev:
Det känns lite irrelevant att fråga det, när jag ställer frågan vad det kan tänkas kosta. 😊
Det kan också vara relevant, för om du tänker att det max får kosta 20' och uppskattningarna ligger mellan 100-200' så finns det ju inte behov att tratta in det närmare om det ändå är långt över det du finner rimligt.

• Gilla
sturnus och 4 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Jag killgissar 70' för ovanstående.

• Gilla
Heijbel och 1 till
  • Laddar…
Det kan också vara relevant, för om du tänker att det max får kosta 20' och uppskattningarna ligger mellan 100-200' så finns det ju inte behov att tratta in det närmare om det ändå är långt över det du finner rimligt.
Mitt behov är att få en uppskattad kostnad från någon som gjort något liknande. 😊 Jag har ingen aning vad som är rimligt, därav frågan. När jag sen vet vad det kan tänkas kosta får jag ställa det i proportion till annat som behöver fixas.

• Gilla
Åboen1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.