Jag ska gjuta en massa meter balkar av leca u-block 190x190x590. Hur stor volym är utrymmet i u:et per block?
Hur mycket jag än googlar hittar jag inget. I värsta fall får jag fylla ett block med grus eller nåt och testa men tycker det borde finnas info någonstans. Min kvinna hade slagit mig gul och blå om jag använder hennes dl-mått till annat än matlagning!;)

Anledningen till min fråga är att jag mängdar material som behöver köpas in och vill inte ha för mycket finbetong över efter jobbet...

Säkert enklast att mäta på ett block!
Bredd x höjd x längd = volym

Jag räknade till mina balkar/murkrön att utrymmet är lite mer än halva bredden och halva höjden på blocket, på´t ungefär..
Alltså 12x12x60cm.

Ta hellre hem en eller ett par säckar för mkt (25kgs!) istället för att stå där med för lite. En säck kostar ju inte mer än 50 spänn...

Glöm inte armeringen! ;-)
/Mvh
Thomas

Jag kommer gjuta 100+meter och då går det en skvätt. Jag köper snarare en storsäck extra i sådana fall eftersom det är lite andra smågjutningar också.

Jag tycker det är konstigt att det inte verkar finnas specat någonstans!

Åk till ett byggvaruhus och mät, alternativt ring Finja eller annan leverantör. Ring annars en seriös byggvaruhandel (ej bauhaus etc) och fråga deras proffssäljare, de vet.
När jag hade frågor, så var de väldigt hjälpsamma både på Finja och byggvaruhandeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.