Har letat vidare på YT. Mängden (varv) tape verkar snålt på många klipp. Lin verkar tydligare med att det ska gå upp till gängan, inte över. Detta klipp verkar vettigt!? https://www.youtube.com/watch?v=bFXgwO9qszY
Lin verkar faktiskt bättre:)

Min erfarenhet av lin, är att det aldrig läcker. De gånger jag har gjort tape tätningar, så brukar jag få göra om 2 - 3 ggr, antingen så trycks alltihop till en klump bakom gängan, eller så blir det inte tätt.

Med lin så har jag råkat ut för några ggr, kanske 3 ggr av 200 kopplingar. Att linet trycks ut när man gängar ihop det. Men i övrigt så blir det alltid tätt. Lin har fördelen att det sväller av vatten, så det är i viss mån självtätande.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Använder också lin varje gång, även för klena dimensioner. Det går fortast och blir tätt varje gång. Repa gängorna, dra ut linet så det inte är något trassel på det, lägg på från röränden och följ gängan. Avsluta med att lägga på pasta så det mättar linet gott och väl genom att vrida in det med fingrarna. Sen är det bara att skruva ihop.

En ytterligare fördel med lin är att det går att backa lite utan att det läcker. Det är omöjligt med tejp.

• Gilla
simmin
  • Laddar…
Det finns faktiskt tejp man kan backa med....

Loctite 55 :thumbup:

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Filmerna i #17 och #18 är långt ifrån bra utförande.

- Varför låsa förstavarvet på tvärs? Det tillför ingenting mer än en bullighet. Onödigt.
- Ser inga ritsar i gängorna. En bra försäkring mot kanande lin.
- Avsluta inte påläggningen längst fram i rörspetsen.
- Oftast underlättas påläggningen om man skippar pasta i gängbotten. Men här finns olika skolor.
- Aningen för snålt med lin. ska vara lite, lite till.

MathiasS skrev:
Det finns faktiskt tejp man kan backa med....
Ja, det är sant. Jag uttryckte mig oklart, det är inte "omöjligt" men för gemene höna som köper en gängtejp i närmsta buske så kommer denne få en tejp som läcker om man backar.

Men inte ens loctite 55 får mig att överge mitt lin.

Staffans2000
M MagHam skrev:
Filmerna i #17 och #18 är långt ifrån bra utförande.

- Varför låsa förstavarvet på tvärs? Det tillför ingenting mer än en bullighet. Onödigt.
- Ser inga ritsar i gängorna. En bra försäkring mot kanande lin.
- Avsluta inte påläggningen längst fram i rörspetsen.
- Oftast underlättas påläggningen om man skippar pasta i gängbotten. Men här finns olika skolor.
- Aningen för snålt med lin. ska vara lite, lite till.
-Enklare i början att hålla fast linet, så det inte snurrar med.
-Behövs bara på mässing.
-Jo! Då låses linet fast när kopplingen gängas på.
-Håller med.
-Gärna ganska mycket till.

Summa sumarum: -Med lite mer lin, är instruktionen riktig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.