Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.
Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Då känns det lite tråkigt att de inte bara körde uppstick rakt in i radiatorerna.S SrednaNosslin skrev:
Så här drog jag mitt med källare under för referens för hur man istället kunde göra om man inte vill ha så mycket synligt på bovåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kruxet är att vi har 2 källarfönster precis under. Annars så hade det varit det bästa så klart.C Cerb skrev:
Aa, det är klart bryr man sig lite mer om hur det ser ut i källartaket så får man ju kompromissa lite mer.S SrednaNosslin skrev:
Dock kunde de ju bockat rören istället för att använda ett dussin presskopplingar.
Men tror du att den här kopplingen som jag har är sämre för funktionen? Eller är det bara estetiskt fulare?C Cerb skrev:
För funktionen är det lite skit samma. Möjligtvis lite illa tänkt att de gick från 22mm till 15mm innan t-kopplingarna. Flöderna hade blivit bättre om de behållt 22mm ända till de delade flödet i 2 riktningar.S SrednaNosslin skrev:
Kommer väl säkerligen i praktiken inte märkas.
Hade även vart bra att kosta på sig avstängningsventiler till alla radiatorer för framtiden.
Lägg gärna upp ett foto taget i källaren precis där stammen går upp till radiatorerna över.
C Cerb skrev:För funktionen är det lite skit samma. Möjligtvis lite illa tänkt att de gick från 22mm till 15mm innan t-kopplingarna. Flöderna hade blivit bättre om de behållt 22mm ända till de delade flödet i 2 riktningar.
Kommer väl säkerligen i praktiken inte märkas.
Hade även vart bra att kosta på sig avstängningsventiler till alla radiatorer för framtiden.
Lägg gärna upp ett foto taget i källaren precis där stammen går upp till radiatorerna över.
Mm. Det påpekade till och med min fru. Men så blev det inte. Han ville först sätta 15 mm rör upp till övervåningen.C Cerb skrev:För funktionen är det lite skit samma. Möjligtvis lite illa tänkt att de gick från 22mm till 15mm innan t-kopplingarna. Flöderna hade blivit bättre om de behållt 22mm ända till de delade flödet i 2 riktningar.
Kommer väl säkerligen i praktiken inte märkas.
Hade även vart bra att kosta på sig avstängningsventiler till alla radiatorer för framtiden.
Lägg gärna upp ett foto taget i källaren precis där stammen går upp till radiatorerna över.
Hade de tänkt till så hade de gjort en liten stam i källlartaket och sedan gått med raka rör upp till resp. radiator på entréplan. Bättre att gömma det i källaren. Och givetvis så bockar man rören eller använder åtminstone S-böjar - har de ingen yrkesstolthet?
Dessutom är ju rören de monterat inte horisontella utan snett och vint. Ser inte klokt ut…
Dessutom är ju rören de monterat inte horisontella utan snett och vint. Ser inte klokt ut…
Hade precis samma installation i förra huset. Överlämnade i fredags, hade tagit bild annars. Rören ska dras vågrätt utan hopp. Vad är det för dosa som sticker ut på väggen, eller ska element sänkas så dom livar vågrätt. Ser inte klokt ut. Gör om gör rätt.S SrednaNosslin skrev:Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.
Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Hade varit intressant att se!B Birger Jarl skrev:
Den svarta dosan är ett eluttag. Jag tänker be dem göra om det just här och på ett ställe till där det också sitter 50 presskopplingar i en böj
Eluttaget är jag nästan bered att bort om det skulle underlätta för rörsragningen.
Det är en ofta enkelt att flytta eluttaget lite upp eller ner.S SrednaNosslin skrev:
Tyvärr ser det ut såhär hos en bekant till mig också, de planerade en tim innan arbetet påbörjades, så blir det inte så genomtänkt.
Vettigt hade varit att planera och sen får du frågan om du vill ta in en elektriker för att flytta uttag etc
Två kopplingar av kanske 200 har läckt än så länge. Massa pressningar innebär massa potentiella läckor.





