11 637 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Hur mycket fukt återvinnter ett roterande FTX -agg för villa?
Jag ifrågasätter inte fysiken, jag ifrågasätter att mängden är ett problem. Kall torr luft som du värmer blir ännu torrare så att det återförs lite fukt är bara bra. Är det någon som inte upplever inomhusklimatet för torrt vintertid?
OK, jag förstår vad du menar. Well, mängden återförd fukt verkar iaf bero på fuktbelastningen (olinjärt verkar det dessutom vara).
Sen är jag övertygad om att det varierar friskt mellan storlek på aggregat. Ju större aggregat, desto större fuktbelastning torde det tåla innan fukt åker tillbaks till bostaden.
Sen är jag övertygad om att det varierar friskt mellan storlek på aggregat. Ju större aggregat, desto större fuktbelastning torde det tåla innan fukt åker tillbaks till bostaden.
Fuktverkningsgraden på en hygroskopisk rotor är samma som temperurverkningsgraden om jag int eminns fel, kanske kan bli samma på en vanlig rotor när det är kallt?
Det är väl ganska vanligt att många har problem med att det är för torrt inomhus på vintern när uteluften inte innehåller nästan någon fukt alls?
Det är väl ganska vanligt att många har problem med att det är för torrt inomhus på vintern när uteluften inte innehåller nästan någon fukt alls?
Jag har vaklat fram och tillbaka. Har precis skaffat mig en fuktmätare för att få lite koll på va de olika procenten innebär och mellan vilka värden det pendlar i vårt nuvarande boende. Just nu ligger det på 28%. Trots extra hårt duschande, matlagning, liten lägenhet med många personer per kvm och varmt väder ute med RH 70% har jag inte lyckats komma upp i mer än 40% under en kort period. Visserligen med frånluftsventilation.
Jag börjar luta åt att det är en roterande som gäller för bästa inneklimat. Problemet med för mycket fukt verkar inte vara stort. De som har problem med kondens på insidan av fönstren har förmodligen inte extremt hög luftfuktighet, men däremot fönster med höga u-värden som ger kall insida när det är kallt ute. Vid nybyggen är det ofta u-värden runt 1,0 som gäller och då tror jag inte det är något problem.
Niklas
Jag börjar luta åt att det är en roterande som gäller för bästa inneklimat. Problemet med för mycket fukt verkar inte vara stort. De som har problem med kondens på insidan av fönstren har förmodligen inte extremt hög luftfuktighet, men däremot fönster med höga u-värden som ger kall insida när det är kallt ute. Vid nybyggen är det ofta u-värden runt 1,0 som gäller och då tror jag inte det är något problem.
Niklas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden