Hej!

Har sökt information om hur ett roterande FTX-aggregat typ Östberg Heru eller Systemair Villa Vent återvinner och när, men inte hittat något.

Läste nånstans att den typen av aggregat börjar återvinna fukt när det blir kallt ute. När kondensen fryser, typ mellan -5 och -10 grader. Jag har själv dålig koll på hur ett roterande aggregat fungerar. På sommaren så återvinner den ingen fukt alls. Stämmer det jag har läst?

Ett FTX-aggregat med plattvärmeväxlare återvinner inget. Är det bra eller dåligt? En del säger att det är bra att det är snustorrt på vintern. Att högre luftfuktighet ökar risken för problem med emissioner och allergier. Andra säger att det är bra att öka på luftfuktigheten en aning på vintern eftersom det då blir väldigt torrt inne. Torr hy, näsblod osv för känsliga.

Vi ska till och bygga och jag funderar på vad som är bäst. Eftersom vi kommer att ha ett supertätt hus funderar vi på en av de nya moderna kolfilterfläktarna som Energimyndigheten testade med bra resultat för ett tag sedan. Med dem tillför ju matlagningen en del fukt också. Blir det för mycket fukt på vintern med kolfilter + roterande ftx?

Tacksam för hjälp och synpunkter!

Niklas

Ingen typ av FTX-aggregat "återvinner" någon fukt alls. Det är enbart energi som återvinns.

Luften som kommer in tas direkt utifrån, och är precis så fuktig eller torr som luften utomhus är. Det innebär precis som du skriver, att på vintern är luften väldigt torr.

• Arg
Lassiter
  • Laddar…
ok... åsikterna är lite olika. Hittade ett citat från en annan tråd:

Consensus:
Huruvida en roterande växlare återvinner fukt beror på om växlaren är hygroskopisk eller icke-hygroskopisk. Det avgör man med valet av ytmaterial i växlaren. Jag är nästan 100% säker på att alla mindre villa-aggregat har icke-hygroskopiska växlare, dvs de återvinner inte fukt "aktivt". Däremot i praktiken så blir inomhusluften trevligare med roterande växlare. I kall väderlek så återvinner man fukten i form av den kondens som faller ut mot växlaren. Vidare, i riktigt kall väderlek då påfrostning sker (normalt under 10 minusgrader) så börjar även en icke-hygroskopisk rotor att aktivt återvinna fukt. Många kan uppleva detta som otrevligt eftersom man kan få kondens på fönster mm.

En plattvärmeväxlare fungerar som lufttork. All kondens dräneras bort från aggregatet och luften inomhus blir mycket torr vintertid.

http://www.byggahus.se/forum/ventilation/108554-valja-och-dimensionera-ftx-till-nybygge-2.html

Nån som kan bekräfta att det är så det funkar? Roterande återvinner inte fukt i teorin, men i praktiken blir det så när det är kallt?

Hur mycket återvinns, om något återvinns?

Niklas

Niklas_1 skrev:
Hej!

Vi ska till och bygga och jag funderar på vad som är bäst. Eftersom vi kommer att ha ett supertätt hus funderar vi på en av de nya moderna kolfilterfläktarna som Energimyndigheten testade med bra resultat för ett tag sedan. Med dem tillför ju matlagningen en del fukt också. Blir det för mycket fukt på vintern med kolfilter + roterande ftx?

Niklas
Med en kolfilterfläkt så får du underhållskostnader, kolfiltret måste bytas minst 2ggr per år om man lagar ett mål lagad mat (middag) per dag till tre-fyra personer.

När vi bygger om köket så ska vi till 99% satsa på en tvådelad köksfläkt, kåpan över spisen och fläkten/motorn uppe på vinden/taket, med detta förfarande så minskas ljudvolymen ganska rejält gemfört med att ha fläkten/motorn i köket. En annan fördel är att det går att ha plattare fläkt över spisen som inte tar så stort utrymme i överskåpet/fläktskåpet.

andersmc skrev:
Ingen typ av FTX-aggregat "återvinner" någon fukt alls. Det är enbart energi som återvinns.

Luften som kommer in tas direkt utifrån, och är precis så fuktig eller torr som luften utomhus är. Det innebär precis som du skriver, att på vintern är luften väldigt torr.
Hej, var får du det påståendet från? Det finns utredningar om detta. Vissa ser det som en positiv 'feature', andra som ett problem. En roterande värmeväxlare får påfrostning om rotorns medeltemperatur är under noll under varvet. Denna frost vänder tillbaks som fukt i tilluften. Rundgång av fukt sker endast vid påfrostning, förutsatt att rotorn är icke-hygroskopisk - vilket är fallet i alla mindre bostadsaggregat. Med hygroskopisk rotor binder rotorn fukt även utan påfrostning.

Varje aggregat har sin egen konstruktion. Men det är generellt sett normalt med fuktåterföring i kall väderlek. När det blir ännu kallare mättas rotorn och avfrostningsautomatik går in för att den inte skall isa igen. Tack vare återföring av fukt slipper man kondensavledning från en FTX med roterande växlare. Till dess nackdel måste sägas att man får högre luftfuktighet vintertid inomhus jämfört med plattvvx, vilket kan leda till imma på fönster. Detta kan ses som priset man får betala för den signifikant högre värmeåtervinningen jämfört med plattvärmeväxlare.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Tack consensus, jag litar på din kunskap. I vårt fall, med kolfilterfläkt, torka tvätt hängande inomhus (alltså ingen torktumlare) så tror jag vi ska gå på en plattvärmeväxlare för att inte riskera för fuktigt inomhusklimat. Tittar just nu på Rec Temovex 250 EC. Någon med bra eller dåliga erfarenheter av den? Dyra filter verkar det som... ~900:- per byte.

Niklas_1 skrev:
Tack consensus, jag litar på din kunskap. I vårt fall, med kolfilterfläkt, torka tvätt hängande inomhus (alltså ingen torktumlare) så tror jag vi ska gå på en plattvärmeväxlare för att inte riskera för fuktigt inomhusklimat. Tittar just nu på Rec Temovex 250 EC. Någon med bra eller dåliga erfarenheter av den? Dyra filter verkar det som... ~900:- per byte.
Mina 2 cent!

Jag installerade en Heru100 för nån månad sen, har tidigare haft enbart självdrag!
Och det är extremt torrt inne måste jag säga. Har några fuktmätare och när det varit -20 ute så har det vart så torrt inne så att fuktmätarna inte ens kan mäta. Just nu ligger det på 32% i badrummet. Jag märker också att tvätten torkar grymt mycket snabbare nu och jag har inte haft nån imma på fönstren trots -20(immade mycket innan ftx:en) Har golvvärme så inga element under fönstren.

Varför jag villa ha en roterande var bla för att slippa kondensavrinning. Känns inte bra att ha en slang på vinden som ska leda bort en massa vatten.

Men hursomheldst är det igentligen så bra att ha så tort inne? Jag skulle inte villja ha ännu torrare iaf. Känns lite torrt i svalget när man vaknar på morronen tycker jag men det kanske är inbillning. Min son blöder näsblod ofta och det kan ju tänkas bli oftare om det är för torrt!

gogu skrev:
Mina 2 cent!

Jag installerade en Heru100 för nån månad sen, har tidigare haft enbart självdrag!
Och det är extremt torrt inne måste jag säga. Har några fuktmätare och när det varit -20 ute så har det vart så torrt inne så att fuktmätarna inte ens kan mäta. Just nu ligger det på 32% i badrummet. Jag märker också att tvätten torkar grymt mycket snabbare nu och jag har inte haft nån imma på fönstren trots -20(immade mycket innan ftx:en) Har golvvärme så inga element under fönstren.

Varför jag villa ha en roterande var bla för att slippa kondensavrinning. Känns inte bra att ha en slang på vinden som ska leda bort en massa vatten.

Men hursomheldst är det igentligen så bra att ha så tort inne? Jag skulle inte villja ha ännu torrare iaf. Känns lite torrt i svalget när man vaknar på morronen tycker jag men det kanske är inbillning. Min son blöder näsblod ofta och det kan ju tänkas bli oftare om det är för torrt!
Skaffa en luftfuktare kanske så ni håller en lagom lägstanivå?

concensus, vet du hur stor del av fukten som återvinns? 10%, 100% eller nåt däremellan? Från vilka temperaturer? Du skrev när rotorns medeltemp är under noll. När sker det vanligtvis? Vid -10 eller kallare?

Jag är tacksam för hjälpen!

gogu skrev:
Klokt tänkt. Det blir ofta stora problem med mögelproppar och åtföljande vattenskador. Mycket vanligt problem med luftkonditioneringsaggregat.

Niklas_1 skrev:
concensus, vet du hur stor del av fukten som återvinns? 10%, 100% eller nåt däremellan? Från vilka temperaturer? Du skrev när rotorns medeltemp är under noll. När sker det vanligtvis? Vid -10 eller kallare?

Jag är tacksam för hjälpen!
Det där är raketforskning. Jag kan inte uttala mig om hur mycket fukt som återvinns, då det är beroende på så många faktorer.

Enligt bonnförnuftet så kan du resonera som så att om frånluften håller +20C, så borde inte rotorn hamna under nollan så länge som uteluften är varmare än -20C. Men så enkelt är det inte. I mitt fall, med en Fläktwoods RDKR, så beror fuktåterföringen på hur stor fuktbelastning vi har. Är ingen hemma så märks ingenting! Allt tuffar och går som vanligt, oavsett temperatur.

Om vi däremot är hemma alla fem, duschar och torkar tvätt, ja då märks det redan vid -8C. Jag får fuktutfällning i underkant på fönstren på övervåningen.

Är det ett stort problem? Nää. Under årets resterande 350 dagar så fungerar det felfritt, med schysst återvinning utan eftervärme och en genomsnittsförbrukning på 50W.

Tror man inte ska generalisera allt för mycket om roterande FTX egenskap att återföra fukt. Har inte i någon av offerterna blivit varnad att detta ska kunna bli ett problem öht. Tror Consensus problem är en olycklig kombination av faktorer i just hans fall. Ser inga som helst tendens till fukt el imma hos mig ännu och förväntar mig inte heller.

Concensus, har du mätt RH inomhus vintertid? Har du gamla fönster med höga u-värden?

Frågade www.ventilationsbutiken.se och de svarade så här:

"En roterande värmeväxlare återfuktar luften hela tiden, mer ju kallare uteluften är.
Den avfrostar aldrig. Vi säljer övervägande delen aggregat med roterande växlare och
har sällan klagomål på fukt, har hänt vid vissa nybyggen där det förekommit mycket byggfukt."

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Niklas_1 skrev:
Concensus, har du mätt RH inomhus vintertid? Har du gamla fönster med höga u-värden?
Det ligger mellan 30-35% Rh vintertid. Treglaskassetter från 1981.

För de som tvivlar på återvinning av fukt i en roterande växlare så handlar det inte om religion utan om fysik. Det finns en hel del att läsa om detta i Fläktwoods tekniska handbok på sid 117 och framåt. http://www.flaktwoods.se/0/0/2/4293030b-bd15-4dad-9904-d9a0217086fa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.