S Sthlm_ skrev:
Trist. Hoppas det löser sig. Byggarna håller inte med om besiktningsmannens anmärkningar?
Nä de anser att han har fel. Men jag har kollat på detta med två andra besiktningsmän som säger exakt samma sak som vår oberoende besiktningsman. Det är extremt tråkigt att de inte kan sköta sig och bara skyller ifrån sig.
Denna lösning med kanten mot duschen var något som de erbjöd sig göra och vi accepterade. Men utan att få veta att det skulle strida mot några branschregler. Hade vi vetat det skulle vi aldrig sagt ja.

H HEM2121 skrev:
Hur har de gjort med tätskikten? Uppsågad vägg bl.a.
Rivt allt och byggt upp nytt men då förmodligen glömt stärka upp väggen där rören går ut i tvättstugan så dom fick öppna upp ”bakvägen” och stärka upp.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Q Qala19 skrev:
Denna lösning med kanten mot duschen
Hur ser den ut?

K Kane skrev:
Hur ser den ut?
Den är uppbyggd ca 5-6 cm ovanpå tätskiktet med någon form av frigolit sedan iklädd med kakel/klinkers. Den är inte ful men tydligen helt fel enligt branschregler.
Detta var något som byggdes ofta i 70-80 tals hus.

Jag börjar förstå att alla tillverkare av tätskikt avråder från denna typ av lösning. För det ska vara:
  1. Bjälklag / betong
  2. Isolering (XPS kan ligga här)
  3. Avjämningsmassa / fallspackel
  4. Tätskikt
  5. Fix
  6. Klinker
Men nu ligger XPS skivan efter tätskiktet. Och den kan röra sig eller bli deformeras på sikt.

Krilleman Krilleman skrev:
Att koppla WC på detta sättet är inte normalt.

Man frågar ju sig hur det ser ut vid ventilen till WC, lutar den också?

Korrekt är att ställa ventilen rakt upp och göra en S-bock till ventilen som pekar rakt nedåt.

[bild]

[bild]
S-bock på en anslutningslang?

• Wow
EvertL
  • Laddar…
Varför har dom använt olika väggbrickor??

Har du dokumentation från nya rörfirman på dom fel som var på duschblandarinstallationen?

Har du räknat på vad som blir billigast?
Resterande faktura hoppar upp från 55 till 77 efter nyår om det inte går hävda tvist (vilket jag inte har en aning om)

Kanske bättre förlika sig med att det bara blev 98½% som man tänkt sig och få rörfirma att stå för blandarbytet och 5000-10000 i kompensation för slarvet, du betalar och får 50% rot

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.