Vi har haft väldiga problem med vår badrumsrenovering. Allt ifrån att hantverkare inte följer installationsinstruktioner så att inredning blir felmonterad etc.

Nu till det stora problemet, vi har ett duschhörn på 80x80 och duschsetet sitter inte i mitten. Det diffar 5cm, det är tillräckligt mycket för att det ”känns” konstigt när man duschar och man får vrida taksilen åt andra hållet. Innan detta så har vvsarn dragit för korta rör, monterat andra saker fel. Men att göra ett sånt här stort fel kan inte vara ok?

Jag kan inte kalla detta fackmannamässigt utfört, eller är jag bara petig? Vi har betalt halva fakturan och halva är kvar.

Vi har 50% rot på jobbet men om det ska fixas så får vi ju 30% nästa år istället på resterande.

Vad har ni för råd till mig?

Jag har skickat sms att jag reklamerar hela jobbet. Ska jag acceptera felet mot avdrag eller ska jag be dom fixa? Båda lär kosta företaget endel. Vi har 55.000 kvar att betala efter rot vilket är halva fakturan.
 
J
Wultimurt Wultimurt skrev:
Vi har haft väldiga problem med vår badrumsrenovering. Allt ifrån att hantverkare inte följer installationsinstruktioner så att inredning blir felmonterad etc.

Nu till det stora problemet, vi har ett duschhörn på 80x80 och duschsetet sitter inte i mitten. Det diffar 5cm, det är tillräckligt mycket för att det ”känns” konstigt när man duschar och man får vrida taksilen åt andra hållet. Innan detta så har vvsarn dragit för korta rör, monterat andra saker fel. Men att göra ett sånt här stort fel kan inte vara ok?

Jag kan inte kalla detta fackmannamässigt utfört, eller är jag bara petig? Vi har betalt halva fakturan och halva är kvar.

Vi har 50% rot på jobbet men om det ska fixas så får vi ju 30% nästa år istället på resterande.

Vad har ni för råd till mig?

Jag har skickat sms att jag reklamerar hela jobbet. Ska jag acceptera felet mot avdrag eller ska jag be dom fixa? Båda lär kosta företaget endel. Vi har 55.000 kvar att betala efter rot vilket är halva fakturan.
Betala inte en krona förräns ni nöjda, ta dit en besiktningsman som upprättar ett protokoll..
Första besiktningen betalas i normalfallet av beställaren och alla efterkommande av entreprenören..
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Det var jag som räknade fel, det diffar 2,5cm. Sedan tycker jag att vatten till toan sitter för långt ut. Också bara estetiskt men när man anlitar hantverkare gör man det för att det ska bli snyggt gjort och för att det ska bli rätt mått. Toaletten och kommoden är direkt när man kommer in så det är estetiskt fult och dåligt planerat av hantverkaren.

Har blivit erbjuden avdrag om 2500:- på ett badrum för 110.000.
 
  • Toalett med synlig vattenkoppling och en mörk kommod. Handduk hänger mellan dem på en kaklad vägg. Visar estetiskt och planeringsmässigt klagomål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wultimurt Wultimurt skrev:
Det var jag som räknade fel, det diffar 2,5cm. Sedan tycker jag att vatten till toan sitter för långt ut. Också bara estetiskt men när man anlitar hantverkare gör man det för att det ska bli snyggt gjort och för att det ska bli rätt mått. Toaletten och kommoden är direkt när man kommer in så det är estetiskt fult och dåligt planerat av hantverkaren.

Har blivit erbjuden avdrag om 2500:- på ett badrum för 110.000.
Å avloppet från handfatet ocentrerat.....🙃
Jag ser inte problemet med toavattnet. Det brukar se ut så där.
Och duschsetets offset på 2,5 cm, är det märkbart?
 
  • Gilla
Blom1Blom1 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Å avloppet från handfatet ocentrerat.....🙃
Jag ser inte problemet med toavattnet. Det brukar se ut så där.
Och duschsetets offset på 2,5 cm, är det märkbart?
Det sitter mycket bättre på vårt ”gamla” badrum vi gjorde för 5 år sedan. Även många nybyggen jag vart i och fotograferat har tillvattnet snyggare än detta när det är nyprod.

Det var det första jag märkte i duschen när jag ställde mig mot blandaren att något var ”fel”. En konstig känsla så att säga. Duschväggarna är inte heller helt inom ramen 79-81cm monterade. Avloppet är centrerat men själva röret går åt sidan.

Rörlöggaren har gjort mycket annat fel, inte läst installationsinstruktioner och därför monterat duschset snett, blandare och fäste var löst och försökte montera fast det med silikon. Repade allt pga oaktsamhet. Det slutade med att allt fick plockas ner och byta plattor där allt var monterat och vi fick köpa nytt duschset som monterades av andra vvsare. Som då märkte att rören var för korta, vi fick dessutom väggen uppsågad på baksidan för rören till vvb behövde fästa i något. Ni kan se hur rören hängde innan. Tycker inte det ser jättebra ut nu, lite snett men orkar inte klaga igen. Allt har ju då dragit ut på tiden men vi hade inget slutdatum satt.

Tycker inte att 2500:- är en värdig summa pga slarv och ”misstag” enligt hantverkaren som agerar projektledare. Vill jag ha gubbar som kan göra misstag kan jag anlita lärlingar till halva priset.

Vad jag vet finns det inga besiktningsmän som kollar på slutfinish?
 
  • Vattenrör och anslutning bredvid en toalett mot en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation på en orange vägg med två rör och vita fästen. Ett hål syns på väggens högra sida och en del av ett torkställ. Golvet är gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tatuerad hand pekar mot rör under diskbänk med felaktig installation på orange vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör monterade på en vägg med kopplingar som ser sneda ut, vilket representerar dålig installation i ett nyrenoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bruna, blanka kakelplattor med vita fogar i ett badrum. Plattorna verkar ojämna och har märken samt skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en duschväggsinstallation med exponerade rör och vattenmärken; visar brist på korrekt montering och finish i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bruna kakelplattor med ojämn yta och vit fog i ett badrum, problem med duschmontering nämns i texten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschområde med bruna kakelväggar, duschset och hylla med flaskor. Rören skildras som sneda i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är jobbet gjort från grunden eller är rördragning befintlig?
 
A Alexn72 skrev:
Är jobbet gjort från grunden eller är rördragning befintlig?
Allt är omgjort och nydraget.
 
Visst att det varit några problem, men de verkar ha åtgärdats nu?

Att duschen inte sitter centrerar är i betraktarens öga, om den satt annorlunda skulle den sitta fel jämfört med kaklets linjer.
 
  • Gilla
  • Wow
RolfoHelena och 2 till
  • Laddar…
J
Wultimurt Wultimurt skrev:
Det sitter mycket bättre på vårt ”gamla” badrum vi gjorde för 5 år sedan. Även många nybyggen jag vart i och fotograferat har tillvattnet snyggare än detta när det är nyprod.

Det var det första jag märkte i duschen när jag ställde mig mot blandaren att något var ”fel”. En konstig känsla så att säga. Duschväggarna är inte heller helt inom ramen 79-81cm monterade. Avloppet är centrerat men själva röret går åt sidan.

Rörlöggaren har gjort mycket annat fel, inte läst installationsinstruktioner och därför monterat duschset snett, blandare och fäste var löst och försökte montera fast det med silikon. Repade allt pga oaktsamhet. Det slutade med att allt fick plockas ner och byta plattor där allt var monterat och vi fick köpa nytt duschset som monterades av andra vvsare. Som då märkte att rören var för korta, vi fick dessutom väggen uppsågad på baksidan för rören till vvb behövde fästa i något. Ni kan se hur rören hängde innan. Tycker inte det ser jättebra ut nu, lite snett men orkar inte klaga igen. Allt har ju då dragit ut på tiden men vi hade inget slutdatum satt.

Tycker inte att 2500:- är en värdig summa pga slarv och ”misstag” enligt hantverkaren som agerar projektledare. Vill jag ha gubbar som kan göra misstag kan jag anlita lärlingar till halva priset.

Vad jag vet finns det inga besiktningsmän som kollar på slutfinish?
Tycker nu när jag ser det att det är estetiskt rätt med duschen och toa anslutningen sitter som i de allra flesta fall..
 
  • Gilla
Götesjö och 3 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Visst att det varit några problem, men de verkar ha åtgärdats nu?

Att duschen inte sitter centrerar är i betraktarens öga, om den satt annorlunda skulle den sitta fel jämfört med kaklets linjer.
Den sitter inte i linje med kaklet heller
 
Krilleman
Att koppla WC på detta sättet är inte normalt.

Man frågar ju sig hur det ser ut vid ventilen till WC, lutar den också?

Korrekt är att ställa ventilen rakt upp och göra en S-bock till ventilen som pekar rakt nedåt.

Toalett med lutande anslutning till vattenventil, med rör markerat i lila. Handduk hänger närliggande på beige kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WC-ventil med lutande koppling mot kaklad vägg, kopplad med böjd metallslang. Ventilen är monterad horisontellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Wultimurt Wultimurt skrev:
gamla” badrum vi gjord
Bilderna stämmer inte med varandra.
Finns det flera installation-ställen?
Bilderna med detaljer (blyerts-linjer) säger att det är samma ställe.

På ena bilden ser vi 16mm med fyrkantig bricka...
Andra bilden 15mm med rund bricka...

Installationsvägg med två fyrkantiga vita brickor för rör. En hand pekar mot den ena brickan. Bakgrunden är brungul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationsrör med fyrkantiga brickor monterade mot en gulaktig vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Bilderna stämmer inte med varandra.
Finns det flera installation-ställen?
Bilderna med detaljer (blyerts-linjer) säger att det är samma ställe.

På ena bilden ser vi 16mm med fyrkantig bricka...
Andra bilden 15mm med rund bricka...

[bild]

[bild]
Den översta är installationen jag klagade på som går från vvb. Vi bytte den i samband med badrumsrenoveringen och drog nya rör till badrummet.

Den understa är hur rören är dragna nu med uppsågade väggen med uppstärkning bakom gipset. Det sitter fortfarande inte rakt mot väggen som det syns.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Att koppla WC på detta sättet är inte normalt.

Man frågar ju sig hur det ser ut vid ventilen till WC, lutar den också?

Korrekt är att ställa ventilen rakt upp och göra en S-bock till ventilen som pekar rakt nedåt.

[bild]

[bild]
 
  • Förlängningsslang och kopplingar till toalett, mot brun kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G grovspacklarn skrev:
Visst att det varit några problem, men de verkar ha åtgärdats nu?

Att duschen inte sitter centrerar är i betraktarens öga, om den satt annorlunda skulle den sitta fel jämfört med kaklets linjer.
 
  • Duschkran och duschslang i krom mot brun kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.