Vi har haft väldiga problem med vår badrumsrenovering. Allt ifrån att hantverkare inte följer installationsinstruktioner så att inredning blir felmonterad etc.
Nu till det stora problemet, vi har ett duschhörn på 80x80 och duschsetet sitter inte i mitten. Det diffar 5cm, det är tillräckligt mycket för att det ”känns” konstigt när man duschar och man får vrida taksilen åt andra hållet. Innan detta så har vvsarn dragit för korta rör, monterat andra saker fel. Men att göra ett sånt här stort fel kan inte vara ok?
Jag kan inte kalla detta fackmannamässigt utfört, eller är jag bara petig? Vi har betalt halva fakturan och halva är kvar.
Vi har 50% rot på jobbet men om det ska fixas så får vi ju 30% nästa år istället på resterande.
Vad har ni för råd till mig?
Jag har skickat sms att jag reklamerar hela jobbet. Ska jag acceptera felet mot avdrag eller ska jag be dom fixa? Båda lär kosta företaget endel. Vi har 55.000 kvar att betala efter rot vilket är halva fakturan.
Nu till det stora problemet, vi har ett duschhörn på 80x80 och duschsetet sitter inte i mitten. Det diffar 5cm, det är tillräckligt mycket för att det ”känns” konstigt när man duschar och man får vrida taksilen åt andra hållet. Innan detta så har vvsarn dragit för korta rör, monterat andra saker fel. Men att göra ett sånt här stort fel kan inte vara ok?
Jag kan inte kalla detta fackmannamässigt utfört, eller är jag bara petig? Vi har betalt halva fakturan och halva är kvar.
Vi har 50% rot på jobbet men om det ska fixas så får vi ju 30% nästa år istället på resterande.
Vad har ni för råd till mig?
Jag har skickat sms att jag reklamerar hela jobbet. Ska jag acceptera felet mot avdrag eller ska jag be dom fixa? Båda lär kosta företaget endel. Vi har 55.000 kvar att betala efter rot vilket är halva fakturan.
Betala inte en krona förräns ni nöjda, ta dit en besiktningsman som upprättar ett protokoll..Wultimurt skrev:
Vi har haft väldiga problem med vår badrumsrenovering. Allt ifrån att hantverkare inte följer installationsinstruktioner så att inredning blir felmonterad etc.
Nu till det stora problemet, vi har ett duschhörn på 80x80 och duschsetet sitter inte i mitten. Det diffar 5cm, det är tillräckligt mycket för att det ”känns” konstigt när man duschar och man får vrida taksilen åt andra hållet. Innan detta så har vvsarn dragit för korta rör, monterat andra saker fel. Men att göra ett sånt här stort fel kan inte vara ok?
Jag kan inte kalla detta fackmannamässigt utfört, eller är jag bara petig? Vi har betalt halva fakturan och halva är kvar.
Vi har 50% rot på jobbet men om det ska fixas så får vi ju 30% nästa år istället på resterande.
Vad har ni för råd till mig?
Jag har skickat sms att jag reklamerar hela jobbet. Ska jag acceptera felet mot avdrag eller ska jag be dom fixa? Båda lär kosta företaget endel. Vi har 55.000 kvar att betala efter rot vilket är halva fakturan.
Första besiktningen betalas i normalfallet av beställaren och alla efterkommande av entreprenören..
Det var jag som räknade fel, det diffar 2,5cm. Sedan tycker jag att vatten till toan sitter för långt ut. Också bara estetiskt men när man anlitar hantverkare gör man det för att det ska bli snyggt gjort och för att det ska bli rätt mått. Toaletten och kommoden är direkt när man kommer in så det är estetiskt fult och dåligt planerat av hantverkaren.
Har blivit erbjuden avdrag om 2500:- på ett badrum för 110.000.
Har blivit erbjuden avdrag om 2500:- på ett badrum för 110.000.
Å avloppet från handfatet ocentrerat.....🙃Wultimurt skrev:
Det var jag som räknade fel, det diffar 2,5cm. Sedan tycker jag att vatten till toan sitter för långt ut. Också bara estetiskt men när man anlitar hantverkare gör man det för att det ska bli snyggt gjort och för att det ska bli rätt mått. Toaletten och kommoden är direkt när man kommer in så det är estetiskt fult och dåligt planerat av hantverkaren.
Har blivit erbjuden avdrag om 2500:- på ett badrum för 110.000.
Jag ser inte problemet med toavattnet. Det brukar se ut så där.
Och duschsetets offset på 2,5 cm, är det märkbart?
Det sitter mycket bättre på vårt ”gamla” badrum vi gjorde för 5 år sedan. Även många nybyggen jag vart i och fotograferat har tillvattnet snyggare än detta när det är nyprod.K Kane skrev:
Det var det första jag märkte i duschen när jag ställde mig mot blandaren att något var ”fel”. En konstig känsla så att säga. Duschväggarna är inte heller helt inom ramen 79-81cm monterade. Avloppet är centrerat men själva röret går åt sidan.
Rörlöggaren har gjort mycket annat fel, inte läst installationsinstruktioner och därför monterat duschset snett, blandare och fäste var löst och försökte montera fast det med silikon. Repade allt pga oaktsamhet. Det slutade med att allt fick plockas ner och byta plattor där allt var monterat och vi fick köpa nytt duschset som monterades av andra vvsare. Som då märkte att rören var för korta, vi fick dessutom väggen uppsågad på baksidan för rören till vvb behövde fästa i något. Ni kan se hur rören hängde innan. Tycker inte det ser jättebra ut nu, lite snett men orkar inte klaga igen. Allt har ju då dragit ut på tiden men vi hade inget slutdatum satt.
Tycker inte att 2500:- är en värdig summa pga slarv och ”misstag” enligt hantverkaren som agerar projektledare. Vill jag ha gubbar som kan göra misstag kan jag anlita lärlingar till halva priset.
Vad jag vet finns det inga besiktningsmän som kollar på slutfinish?
Redigerat:
Visst att det varit några problem, men de verkar ha åtgärdats nu?
Att duschen inte sitter centrerar är i betraktarens öga, om den satt annorlunda skulle den sitta fel jämfört med kaklets linjer.
Att duschen inte sitter centrerar är i betraktarens öga, om den satt annorlunda skulle den sitta fel jämfört med kaklets linjer.
Tycker nu när jag ser det att det är estetiskt rätt med duschen och toa anslutningen sitter som i de allra flesta fall..Wultimurt skrev:
Det sitter mycket bättre på vårt ”gamla” badrum vi gjorde för 5 år sedan. Även många nybyggen jag vart i och fotograferat har tillvattnet snyggare än detta när det är nyprod.
Det var det första jag märkte i duschen när jag ställde mig mot blandaren att något var ”fel”. En konstig känsla så att säga. Duschväggarna är inte heller helt inom ramen 79-81cm monterade. Avloppet är centrerat men själva röret går åt sidan.
Rörlöggaren har gjort mycket annat fel, inte läst installationsinstruktioner och därför monterat duschset snett, blandare och fäste var löst och försökte montera fast det med silikon. Repade allt pga oaktsamhet. Det slutade med att allt fick plockas ner och byta plattor där allt var monterat och vi fick köpa nytt duschset som monterades av andra vvsare. Som då märkte att rören var för korta, vi fick dessutom väggen uppsågad på baksidan för rören till vvb behövde fästa i något. Ni kan se hur rören hängde innan. Tycker inte det ser jättebra ut nu, lite snett men orkar inte klaga igen. Allt har ju då dragit ut på tiden men vi hade inget slutdatum satt.
Tycker inte att 2500:- är en värdig summa pga slarv och ”misstag” enligt hantverkaren som agerar projektledare. Vill jag ha gubbar som kan göra misstag kan jag anlita lärlingar till halva priset.
Vad jag vet finns det inga besiktningsmän som kollar på slutfinish?
Att koppla WC på detta sättet är inte normalt.
Man frågar ju sig hur det ser ut vid ventilen till WC, lutar den också?
Korrekt är att ställa ventilen rakt upp och göra en S-bock till ventilen som pekar rakt nedåt.
Man frågar ju sig hur det ser ut vid ventilen till WC, lutar den också?
Korrekt är att ställa ventilen rakt upp och göra en S-bock till ventilen som pekar rakt nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilderna stämmer inte med varandra.Wultimurt skrev:
Finns det flera installation-ställen?
Bilderna med detaljer (blyerts-linjer) säger att det är samma ställe.
På ena bilden ser vi 16mm med fyrkantig bricka...
Andra bilden 15mm med rund bricka...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den översta är installationen jag klagade på som går från vvb. Vi bytte den i samband med badrumsrenoveringen och drog nya rör till badrummet.Krilleman skrev:
Den understa är hur rören är dragna nu med uppsågade väggen med uppstärkning bakom gipset. Det sitter fortfarande inte rakt mot väggen som det syns.
Krilleman skrev:
G grovspacklarn skrev:










