Krilleman
Wultimurt Wultimurt skrev:
Den översta är installationen jag klagade på som går från vvb. Vi bytte den i samband med badrumsrenoveringen och drog nya rör till badrummet.

Den understa är hur rören är dragna nu med uppsågade väggen med uppstärkning bakom gipset. Det sitter fortfarande inte rakt mot väggen som det syns.
Jag har läst hela tråden igen.
Men jag kan fortfarande inte greppa hela konceptet konstigt nog...
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Krilleman
Koppla WC med anslutningsslang är bara ett tecken på slapphet som yrkesutövare.

Jag har tidigare i tråden visat hur en seriös installation ser ut!

Flexibel anslutningsslang kopplad till WC-fäste, mot brun kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Var finns fördelaren till detta badrummet @Wultimurt ?

För du verkar bara ha två matande ledningar.
Under ditt tvättställ?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Var finns fördelaren till detta badrummet @Wultimurt ?

För du verkar bara ha två matande ledningar.
Under ditt tvättställ?
Första bilden är från tvättstuga.
Andra bilden är i kommoden där vatten kommer in och fördelas ut till toa och dusch.

Vatten stängs av under vvb till badrummet
 
  • Vattenrör och ventiler inuti en kommod, där vatten distribueras till toalett och dusch, mot en brun bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör och röranslutningar under ett handfat, med synliga kopplingar och ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pavlik
  • Laddar…
Vet inte om jag missade om någon påpekar det eller inte men avlopp ner i golv från kommoden är inte godkänt enligt reglerna som fanns 2023 när jag byggde. Tror inte det ändrats
 
BirgitS
D DART-97 skrev:
Vet inte om jag missade om någon påpekar det eller inte men avlopp ner i golv från kommoden är inte godkänt enligt reglerna som fanns 2023 när jag byggde. Tror inte det ändrats
Avloppsrör har, så vitt jag vet, alltid varit godkända genom golvet. Till skillnad från tappvattnet.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Avloppsrör har, så vitt jag vet, alltid varit godkända genom golvet. Till skillnad från tappvattnet.
Sant. Jag som kommer ihåg fel
 
D DART-97 skrev:
Vet inte om jag missade om någon påpekar det eller inte men avlopp ner i golv från kommoden är inte godkänt enligt reglerna som fanns 2023 när jag byggde. Tror inte det ändrats
Varför skulle det inte vara godkänt? Det är så på vart och varannat nybyggt badrum.
 
Wultimurt Wultimurt skrev:
Varför skulle det inte vara godkänt? Det är så på vart och varannat nybyggt badrum.
Läs de 2 inläggen ovan ditt senaste.
 
Ta in en besiktningsman. Vi gjorde det på vårt badrum som vi trodde var bra. Det blev helt utdömt och nu är vi i en stor tvist med entreprenören om badrummet måste byggas om.
 
S
Q Qala19 skrev:
Ta in en besiktningsman. Vi gjorde det på vårt badrum som vi trodde var bra. Det blev helt utdömt och nu är vi i en stor tvist med entreprenören om badrummet måste byggas om.
Vad var anmärkningarna?
 
K Kane skrev:
Läs de 2 inläggen ovan ditt senaste.
Jag läste precis efter jag postat
 
S Sthlm_ skrev:
Vad var anmärkningarna?
Alldeles för många men de stora är: kant in mot duschen (inte godkänt enligt BBV), bakfall, saknade skvallerrör på vägghängd toalett och kakel som tandar.
 
  • Ledsen
Sthlm_
  • Laddar…
S
Trist. Hoppas det löser sig. Byggarna håller inte med om besiktningsmannens anmärkningar?
 
H
Wultimurt Wultimurt skrev:
Vi har haft väldiga problem med vår badrumsrenovering. Allt ifrån att hantverkare inte följer installationsinstruktioner så att inredning blir felmonterad etc.

Nu till det stora problemet, vi har ett duschhörn på 80x80 och duschsetet sitter inte i mitten. Det diffar 5cm, det är tillräckligt mycket för att det ”känns” konstigt när man duschar och man får vrida taksilen åt andra hållet. Innan detta så har vvsarn dragit för korta rör, monterat andra saker fel. Men att göra ett sånt här stort fel kan inte vara ok?

Jag kan inte kalla detta fackmannamässigt utfört, eller är jag bara petig? Vi har betalt halva fakturan och halva är kvar.

Vi har 50% rot på jobbet men om det ska fixas så får vi ju 30% nästa år istället på resterande.

Vad har ni för råd till mig?

Jag har skickat sms att jag reklamerar hela jobbet. Ska jag acceptera felet mot avdrag eller ska jag be dom fixa? Båda lär kosta företaget endel. Vi har 55.000 kvar att betala efter rot vilket är halva fakturan.
Hur har de gjort med tätskikten? Uppsågad vägg bl.a.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.