3 009 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Hur mycket är rimligt??
Jag har inte påstått att just golven avgör om du får bra betalt för huset, däremot så påverkar självklart materialvalen vilket pris du får för huset. Ett genomgående påkostat hus höjer värdet, ett genomgående snåltänk gör det inte.fsn skrev:
Att riva ut alla golv i hela huset, byta kök och badrum etc är allt annat än billigt och enkelt påstår jag.
Redigerat:
6000 kr för mat och 5000 kr i bränslekostnad varje månad...
Åker ni runt i en bensindriven stridsvagn och äter tryffel och dricker skumpa?
Åker ni runt i en bensindriven stridsvagn och äter tryffel och dricker skumpa?
Mat för 1500:- per vecka känns inte som lyxkonsumtion..
Nä inte lyx men nog är det i mesta laget. Jag och min flickvän äter för ca 2500 kr/mån och då äter jag som en utsvulten galt.
Nja. Frukost, lunch och middag för 1500 i veckan (2 vuxna + 1 barn) tycker jag nog känns ganska rimligt ändå även om det givetvis går att äta billigare.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ponera att båda, av olika anledningar, äter uteluncher på jobbet. 20 dgr x 75-85 kr -> 1500 kr per person/månad bara det !jeppeknaster skrev:
Mat springer oftast iväg mer än vad man tror , särskilt som man ofta räknar in andra dagligvaror i det som tvättmedel, hygienprodukter etc
5000 kr bensin/månad för två bilar låter iof lite mkt - men bor man på landet så kan det ju vara 5mil pendling till jobb+dagis/dag. Så om varje bil går 2500 mil/år så blir det ju en del soppapengar.
man får dock inte glömma övriga bilkostnader. En bil kostar oftast mellan 3000-7000 kr/månaden men bränsle, däck, besiktning, skatt, försäkring och
värdeminskning - konsumentverket.se har en bra kalkyl...
/K
Äter man ute för 3000 kr i månaden så förstår jag om man tvekar att ta ett dyrt huslån men då kan jag rekommendera Karins Lasagne från Dafgårds för 23 kr på ICA. Riktigt god faktiskt.klaskarlsson skrev:
Vi kör diesel så våra bensinkostnader är inte speciellt höga faktiskt. Vad gäller mat så gillar min sambo dyra påläggskorvar
Egentligen äter vi inte så dyrt men just maten så gillar vi att inte kolla så mycket på priset. En del jobbluncher blir det ju också i och med att jag jobbar som konsult och inte alltid är på kontoret.
Vi har hur som helst nog lagt ner just den där tomten då vi insåg att om vi bygger huset där vi vill (högst upp på en i övrigt sluttande tomt) så skulle vägen upp dit bli för brant för att uppfylla kravet om tillgänglighet för rullstolar. Att bygga längst ner är ingenting som känns aktuellt för oss.
Gjorde en f.ö. en noggrannare kalkyl som landade på ca 4,45 miljoner om stomresningen kostade 1 miljon.
Så nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra. Känns inte så intressant att köpa en bostadsrätt för nästan 4 miljoner som man egentligen inte vill bo i.
Vi kommer nog att fortsätta kolla efter tomter och försöka hitta något billigt radhus så länge. Finns en del billiga br-radhus ute ungefär där vi vill bo. Fast de har inga trädgårdar alls och är väldigt trånga, men förhoppningsvis inte alltför svårsålda när räntorna stiger.
Vi har hur som helst nog lagt ner just den där tomten då vi insåg att om vi bygger huset där vi vill (högst upp på en i övrigt sluttande tomt) så skulle vägen upp dit bli för brant för att uppfylla kravet om tillgänglighet för rullstolar. Att bygga längst ner är ingenting som känns aktuellt för oss.
Gjorde en f.ö. en noggrannare kalkyl som landade på ca 4,45 miljoner om stomresningen kostade 1 miljon.
Så nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra. Känns inte så intressant att köpa en bostadsrätt för nästan 4 miljoner som man egentligen inte vill bo i.
Vi kommer nog att fortsätta kolla efter tomter och försöka hitta något billigt radhus så länge. Finns en del billiga br-radhus ute ungefär där vi vill bo. Fast de har inga trädgårdar alls och är väldigt trånga, men förhoppningsvis inte alltför svårsålda när räntorna stiger.
Klicka här för att svara