41 623 läst ·
154 svar
42k läst
154 svar
Hur mycket amorterar ni?
Medlem
· stockholm
· 526 inlägg
Kul med alla svar.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Jag tänkte mer bostadsbubblan i diskussion med amortering. Har ju läst ett antal inlägg om börskrascher som argument att inte investera på börsen. Hade ju varit intressant höra folks tankar om värdet på bostaden skulle sjunka drastiskt.M Markarbetaren skrev:
Sedan bor man kvar i sin bostad så kanske inte ökning eller sjunkande priser spelar någon roll. Men var väl en del Britter som var tvungna att sälja sina Spanien fastigheter för de hade huset eller lägenheten som säkerhet för lånet på det i Spanien och när värdet sjunk så blev det problem.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Yes det var bostadsbubblan jag avsåg. Det var just den bubblan som var den utlösande faktorn till finanskrisen och börskraschen. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Subprime-krisenD Daniel_82 skrev:Jag tänkte mer bostadsbubblan i diskussion med amortering. Har ju läst ett antal inlägg om börskrascher som argument att inte investera på börsen. Hade ju varit intressant höra folks tankar om värdet på bostaden skulle sjunka drastiskt.
Sedan bor man kvar i sin bostad så kanske inte ökning eller sjunkande priser spelar någon roll. Men var väl en del Britter som var tvungna att sälja sina Spanien fastigheter för de hade huset eller lägenheten som säkerhet för lånet på det i Spanien och när värdet sjunk så blev det problem.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Jag behöver inte en till länk ville mer höra åsikter om det när det gäller amortering.M Markarbetaren skrev:
Man läser ju hur en del skriver de fokuserar högt att amortera av och om det senare behöver låna för reparation eller liknande så är det bara att ta ut ett lån då man antingen inte har några lån eller låg belåningsgrad.
Vist tycker jag man ska ha en hälsosam belåningsgrad men även storleken på lånet. Men tycker också man ska ha buffert då man inte vet vad som kan hända.
Hade det blivit ett stort ras på priset på bostad så ökar ju belåningsgraden jämfört med värdet på bostaden sjunker. Man läste ju artikel för ett tag sedan om pensionärer som har svårt att få lån. Var väl någon som satt med ett hus den inte kunde reparera för inte fick lån och för mig inte var hög lånegrad på huset.
Så är det, min mor har varit undersköterska hela livet, hon har typ 100 kr mer än existensminimum i pension. Hennes radhus i Sthlm är värt en hel del och hon har inte mer än ett par hundra tusen i lån, dock får hon inte låna mer.
Det skulle behöva rustas upp med nytt kök och badrum. Inte heller är det värt att sälja och flytta till något mindre i bättre skick, hon kanske går +-0 på det i bästa fall, och har en tredjedel boyta, inga uteplatser etc.
Det skulle behöva rustas upp med nytt kök och badrum. Inte heller är det värt att sälja och flytta till något mindre i bättre skick, hon kanske går +-0 på det i bästa fall, och har en tredjedel boyta, inga uteplatser etc.
Klicka här för att svara