M
S SonnyListon skrev:
Du köper aktier i ett företag som värderas till 100kr per aktie och äger den i ett år. Under detta året går företaget bättre och värderas till 110kr. Du beslutar dig för att sälja.

Den som köper dina aktier äger aktierna i 5 år. Under dessa fem år gör företaget precis det som kunderna efterfrågar och värdet ökar till 200kr.

Det är inte ett nollsummespel, värdet är inte en fiktiv siffra utan baseras på hur bra företaget går.
Äntligen någon på byggahus forum som förstår, jag trodde jag var ensam att ha privatekonomiskt intresse!
 
Man behöver ju inte amortera som en galning och leva på vatten och bröd. Men man kan ju amortera lagom så man ändå kan leva vettigt och unna sig andra saker men ändå får ner lånen. Sen finna det ju dom som sitter på höga lån och inte amoterar en krona. Det går ju bra så länge man har råd att betala räntan. Men om räntan går upp och huspriserna ner så kan man komma i sitsen att man varken har råd att ha kvar eller sälja huset.

M Markarbetaren skrev:
Jag kan bara svara för mig själv men jag sitter nog hellre med ett lån på 600K än att ha levt på morötter i 10 år och pyntat in varenda spänn i ett hus som har i princip noll i värde. Kapitalet har jag kvar, likaså huset. Förlusten uppstår först vid en försäljning.
Nej jag har inga billån, har alltid handlat mina bilar kontant.
 
M
F fb35523 skrev:
Tittar man på prisutvecklingen i stort och Riksbankens inflationsmål på 3 % så kommer inköpsvärdet av en villa att vara 30 % värt efter 40 år. Antag (som räkneexempel endast) att man köper en villa för 3 Mkr, lånar hela beloppet och inte amorterar alls så kommer ju skulden att forstätta vara 3 Mkr. Efter 40 år kommer det penningvärdet att vara 900 000 kr (30 % av 3 Mkr). Har man tänkt äga hus under överskådlig framtid ser jag ingen mening med konkreta avbetalningar/amorteringar för inflationen äter ändå upp värdet med tiden. Man skulle kunna säga att räntorna är en form av avbetalning eftersom de grovt räknat följer inflationen.

Båda husen vi köpt har haft nästan löjliga mängder pantbrev (50 resp 25 kkr om jag minns rätt). Det betyder ju att man inte lånat särskilt stora belopp sett ur dagens perspektiv, även om det säkerligen var enorma investeringar då. Vi amorterar bara det banken sagt att vi måste (några hundralappar i månaden). Vi har redan minskat låneandelen från 60 % av husets värde till kanske 40 % av husets värde p.g.a. prisökning efter 10 års ägande. Istället har vi renoverat en hel massa och fått bättre användning av pengarna i form av ett mer funktionellt, ekonomiskt och miljövänligt boende.

/Fredrik
Allt handlar ju om balans. Folk är så fruktansvärt trångsynta. Jag vet inte hur många människor jag diskuterat detta med och dom ser det bara svart eller vitt. Amorterar=du är duktig och "sparar" i ditt boende. Amorterar inte=du spenderar alla pengarna på onödiga saker. Jag tycker det är tråkigt med folk som inte kan sätta saker i perspektiv och se längre än näsan räcker, det ena behöver inte utesluta det andra. Självklart så är vi alla olika och ett gott samvete är den bästa huvudkudden, vissa sover bättre om natten om dom är skuldfria. Men ur ett helhetsperspektiv i ekonomisk synvinkel så är det oftast bättre att ha en mix av lån och sparande. Att sträva efter total skuldfrihet och låta detta gå ut över en större buffert är att låsa in sig i ett hörn. Vad händer vid sjukdom, atbetslöshet osv.? Utan kapital så är man ganska låst, man får ju inga nya lån om man sitter i skiten så att säga.

Man kan idag köpa tex. fonder som avkastat 14%/år, efter avgifter, sedan 20+ år tillbaka. Vad har snitträntan på ett rörligt bolån legat på under senaste 20 åren? En gissning, under 4%? Bara där har vi 10% bättre utveckling per år på kapitalet än att amortera lån. Om sedan fonderna börjar knarra och räntan ticka uppåt? Sälj fonderna och stoppa in pengarna på buffertkontot, eller om det är mycket pengar, casha in på lånen tills börsen rättar till sig. Det är ingen rymdvetenskap!
 
  • Gilla
DaNor
  • Laddar…
ullberg
M Markarbetaren skrev:
Äntligen någon på byggahus forum som förstår, jag trodde jag var ensam att ha privatekonomiskt intresse!
Nja, det finns tveklöst fler, och dessutom var ju inlägget du citerade inte helt korrekt

S SonnyListon skrev:
....Under dessa fem år gör företaget precis det som kunderna efterfrågar och värdet ökar till 200kr.

Det är inte ett nollsummespel, värdet är inte en fiktiv siffra utan baseras på hur bra företaget går.
Värdet baseras inte på "hur bra företaget går" (=resultat) utan på vad någon är villig att betala / sälja för (hela poängen med en börs). Sen är det rimligt att tro att det korrelerar hyggligt med "hur bra företaget går", med den lilla tvisten att det snarast är hur bra Köpare/ säljare på börsen tror att företaget kommer gå, hur det har gått historiskt är ointressant.

Vidare sägs det ovan att om man gör som kunderna efterfrågar så ökar värdet - återigen inte sant, men rimligt att tro att det korrelerar.

Ju mer rationella vi är (och ju bättre värderingsmodeller vi har) desto mer kommer kursen korrelera med (framtida) värde, men historien har gång efter annan visat att människan ofta är allt annat än rationell, (se exv. börsutvecklingen kring millenieskiftet)

/U
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
M
Q quick skrev:
Man behöver ju inte amortera som en galning och leva på vatten och bröd. Men man kan ju amortera lagom så man ändå kan leva vettigt och unna sig andra saker men ändå får ner lånen. Sen finna det ju dom som sitter på höga lån och inte amoterar en krona. Det går ju bra så länge man har råd att betala räntan. Men om räntan går upp och huspriserna ner så kan man komma i sitsen att man varken har råd att ha kvar eller sälja huset.
Men nu jämnställer du dom som inte amorterar med såna som köper nya bilar och lever över sina tillgångar! Vidga vyerna, du ska inte handla upp dina uteblivna "amorteringspengar", bara placera dom i något som avkastar bättre, inte köpa en ny V70 som faller i värde fortare än grannen hinner säga "nu har svenssons köpt ny bil igen".

Som jag skrev innan, det handlar om balans, sunda nivåer. Dom allra flesta som köpte sitt boende för +3-5år sedan i anslutning till storstad har nog en sund nivå idag, tror jag.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M
ullberg ullberg skrev:
Nja, det finns tveklöst fler, och dessutom var ju inlägget du citerade inte helt korrekt



Värdet baseras inte på "hur bra företaget går" (=resultat) utan på vad någon är villig att betala / sälja för (hela poängen med en börs). Sen är det rimligt att tro att det korrelerar hyggligt med "hur bra företaget går", med den lilla tvisten att det snarast är hur bra Köpare/ säljare på börsen tror att företaget kommer gå, hur det har gått historiskt är ointressant.

Vidare sägs det ovan att om man gör som kunderna efterfrågar så ökar värdet - återigen inte sant, men rimligt att tro att det korrelerar.

Ju mer rationella vi är (och ju bättre värderingsmodeller vi har) desto mer kommer kursen korrelera med (framtida) värde, men historien har gång efter annan visat att människan ofta är allt annat än rationell, (se exv. börsutvecklingen kring millenieskiftet)

/U
Precis! Det räcker att titta på Ericssons P/E precis innan bubblan sprack för att inse hur man INTE ska agera på börsen. Uppskruvade förhoppningar kan löna sig men är också katastrofalt farliga ur R/R synpunkt! Köper man kvalitetsbolag till rimliga P/E-tal (inte enbart) med bra historik och affärside så kan man självklart tappa tillfälligt i värde men dom bolagen brukar återhämta sig snabbast när börsen vänder till bulltrend igen. Och som jag nämnde tidigare, vill man minska risknivån och låta proffsen sköta placeringarna så finns det fonder.
 
Vem ska försörja dig Markarbetaren? Vad gör att du öht ska ha något ut ur din fiktiva lek som du så förtjänstfullt skruvar upp din insikt och förmåga i och kring. Det som inte klär dig är din ton av se längre, öppna ögonen osv som du trycker in i dina rader. Kan du något reellt och som i den bästa av tolkningar gör att du tillför något i vår vackra värld?

Att du har en, som du iofs inte på något sått är ensam om, en väldigt vriden syn på vad ekonomi är råder ingen tvekan om. Det stackars ordet, begreppet har verkligen misshandlats svårt och i ökande grad under inte alltför många decennier, liksom den fåniga kopplingen till "pengar".
 
Jag kan helt klart förstå att människor vill och passar på och amortera nu när räntorna är låga. Finns mer "utrymme" för amortering efter att blöjorna och mellanmjölken är betald. Bekvämt är det också med autogiro från servicekontot.
Men personligen kommer jag inte att amortera ett nickel med stående amortering månadsvis nu när lånade pengar är så billiga...
"Amoteringspengarna" kan jag med lätthet få mer avkastning på än 1:50-2:- per 100ing som är kostnaden för pengar. Visst det krävs lite mer än ett autogiro ibland.

Skulle aldrig få för mig att binda mitt kapital för den kostnaden, på en hög med betong och trä.

När räntorna börjar nosa på +5% så ska jag tänka om.
 
  • Gilla
DaNor och 1 till
  • Laddar…
M
GK100 GK100 skrev:
Vem ska försörja dig Markarbetaren? Vad gör att du öht ska ha något ut ur din fiktiva lek som du så förtjänstfullt skruvar upp din insikt och förmåga i och kring. Det som inte klär dig är din ton av se längre, öppna ögonen osv som du trycker in i dina rader. Kan du något reellt och som i den bästa av tolkningar gör att du tillför något i vår vackra värld?

Att du har en, som du iofs inte på något sått är ensam om, en väldigt vriden syn på vad ekonomi är råder ingen tvekan om. Det stackars ordet, begreppet har verkligen misshandlats svårt och i ökande grad under inte alltför många decennier, liksom den fåniga kopplingen till "pengar".
Vad svamlar du om? Jag traskar i lera upp till knäna varje dag och har gjort så i 30 år att min kropp nu börjar bli utsliten. Jag betalar 150.000 i inkomstskatt varje år! Ställer mig helt oförstående till ditt påhopp!
 
M Markarbetaren skrev:
Äntligen någon på byggahus forum som förstår, jag trodde jag var ensam att ha privatekonomiskt intresse!
Jag är intresserad, och anser mig förstå.
Därmed inte sagt att jag drar samma slutsatser och agerar som du.

/C
 
M Markarbetaren skrev:
Vad svamlar du om? Jag traskar i lera upp till knäna varje dag och har gjort så i 30 år att min kropp nu börjar bli utsliten. Jag betalar 150.000 i inkomstskatt varje år! Ställer mig helt oförstående till ditt påhopp!
Du ska inte ta det som något påhopp det är mer ett allmänt konstaterande och långt från svammel. Ja du får gärna kalla det så det gör inget. De grunderna det svamlet bygger på får vi ta upp en gång när vi träffas och har tid. Rent fundamentala ting varken du eller jag någonsin kommer undan, alltid bra att utgå från när fantasierna så lätt söker sig in i våra grå.
 
Ja bostadslån är ju en effektiv hävstång på sparandet helt klart. Ett lån som jag verkligen inte tänker amortera i förtid är dock studielånen, som många verkar ha mer bråttom med att betala av än bostadslånen, trots fördelaktigare kostnad.
 
Studielånen har väldigt bra ränta och dessutom ett skydd om man skulle få havererad ekonomi eller avlida. Så det är definitivt de lån man betalar minsta möjligt på, om det finns andra lån med i bilden.
 
Jag kan bara relatera till min egen situation.

Mina föräldrar amorterade ordentligt på huset så då pappa blev arbetslös var vi redan så gott som skuldfria.
Som vi alla vet är det så gott som omöjligt att få en ny anställning efter fyllda 50 på en krisdrabbad arbetsmarknad. Nästan hela hans generation blev utknuffade från arbetsmarknaden då de var mellan 50 och 60.
Själv hade jag inte ens fyllt 30 då jag började få höra av arbetsgivare att jag måste förstå att jag är för gammal för att anställa. Nu vid 36 är det definitivt för sent att få ett fast arbete.
Med andra ord måste man amortera så mycket man kan innan man faller för åldersstrecket för det är svårt att sköta ett större lån och försörja en familj på cirka 5000 kronor i månaden i grunddagpenning eller på tillfälliga påhugg som ytterst sällan ger över 20000 kronor i månaden netto och ofta under 10000.

Tack vare att vi var skuldfria och kunde behålla huset med uthus har jag möjligheter att äga verktyg och maskiner och skapa min egen arbetsplats och få igång någonting eget. Det är jag på god väg med. Skuldfritt givetvis.
Han man förlorat sitt hus och blivit egendomslös och bor i en hyreslägenhet finns inga sådana möjligheter och då innebär det att också nästa generation är förutbestämda att leva hela livet på socialbidrag som evigt egendomslösa.

Just nu är inte den här situationen aktuell i Sverige men när som helst kan konjunkturerna svänga på bara några månader och så är ni i samma situation.
 
Amorterar ungefär 5% av lånet årligen just nu, strax runt 90 000kr per år, ligger på ca 50% belåning mot marknadsvärde.

Runt 15% av disponibel inkomst amorterar vi.

Brukar ibland köpa lite fonder och aktier som jag tror på, de flesta gånger har det lyckats iaf med kanske 10% uppgång på ganska kort tid, då har jag sålt dessa och amorterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.