5 164 läst ·
44 svar
5k läst
44 svar
Hur motiverar ni nya verktygsköp?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Du ska inte satsa på en Martinez eller Stiletto? 
Där kan jag känna igen mig med att det är svårt att motivera inköpet, men en Bahco för några hundringar skulle jag inte reflektera över...
Där kan jag känna igen mig med att det är svårt att motivera inköpet, men en Bahco för några hundringar skulle jag inte reflektera över...
Även en hammare är dyr och kostar nästan 500:- för den jag vill ha. Eftersom jag är ensam så är det bara mig själv jag ska motivera det. Pengar finns alltid men det man drar sig över är att det kanske är bättre att lägga den där femhundringen som hammaren kostar på aktier istället.A Avemo skrev:Det är ju en ganska ospecifik fråga. För vem skall du motivera det, och varför? I fallet hammare har jag svårt att tro att den tar speciellt stor plats hemma hos dig. Då är det väl egentligen bara två frågor att besvara. Vill du ha den och har du råd. Om båda frågorna besvaras med ja, vad behöver du då mer för motiv?
Gäller det större verktyg får man ju även fundera på var man skall förvara den. Gäller det dyrare verktyg får man ställa sig frågan vad man avstår för att skaffa just detta.
Blir det aktier i Bahco då?F FRS05 skrev:
Jag brukar oftast motivera verktygsköp med att jag tror att det aktuella verktyget kommer att underlätta ett projekt som jag håller på med. Möjligtvis att jag någon gång motiverar ett köp med att ett verktyg som jag tror mig kunna ha nytta av säljs till ett bra pris.
Jag motiverar verktygsinköp med att verktyget antingen:
-Tjänar pengar
-Minskar utgifter genom att jag kan göra mera själv
-Minskar beroendet av andra
-Minskar frustrationen som kommer av att arbeta med dåliga verktyg.
-Behövs för ett visst projekt.
-Gör att få tag på billigt begagnat just nu och man vet ju aldrig vad som behövs. (lindningsmaskinen för elmotorer och vässningsapparaten för sågklingor och reservsvetsen och reservmotorn till bilen motiverades så)
-Tjänar pengar
-Minskar utgifter genom att jag kan göra mera själv
-Minskar beroendet av andra
-Minskar frustrationen som kommer av att arbeta med dåliga verktyg.
-Behövs för ett visst projekt.
-Gör att få tag på billigt begagnat just nu och man vet ju aldrig vad som behövs. (lindningsmaskinen för elmotorer och vässningsapparaten för sågklingor och reservsvetsen och reservmotorn till bilen motiverades så)
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Samtliga mina (privata eller företagets) verktygsinköp har varit behovsstyrda. Om behovet har varit rationellt eller inte är en annan fråga. Dock så har alla verktyg åtminstone använts.
Om du inte har ett behov av verktyget i fråga så bör du avstå så länge det inte är en oslagbar deal på verktyget just för tillfället.
Om du inte har ett behov av verktyget i fråga så bör du avstå så länge det inte är en oslagbar deal på verktyget just för tillfället.
Man har alltid behov av bra verktyg. Jobbet blir roligare och resultatet bättre med rätt prylar. Köper man skräp från biltema så blir man bara grinig när jobbet sen ska göras. (Allt från biltema är inte skräp).
Lade faktiskt till bolaget som äger Bacho i min bevakningslista på aktier. Så kanske inte helt omöjligtA Avemo skrev:
Jag har alltid skaffat verktyg och maskiner av erkänt bra kvalitet för att utesluta att ett dåligt slutresultat skulle bero på dessa två faktorer. Den enda faktorn som då kan påverka slutresultatet är ju min egen skicklighet och motivation!
Självklart blir det då mer stimulerande och underhållande att jobba upp sin skicklighet och hela tiden bara ifrågasätta och reflektera över sin egen nivå och ta nästa steg i inlärningsprocessen. Sen skall vi inte glömma den sköna känslan av att arbeta med kvalitet! Den känslan kostar ju lite mer pengar men det tycker jag det är värt!
Dag
Självklart blir det då mer stimulerande och underhållande att jobba upp sin skicklighet och hela tiden bara ifrågasätta och reflektera över sin egen nivå och ta nästa steg i inlärningsprocessen. Sen skall vi inte glömma den sköna känslan av att arbeta med kvalitet! Den känslan kostar ju lite mer pengar men det tycker jag det är värt!
Dag
Motiverar det med frustration över att inte ha rätt verktyg för uppgiften. Blir rätt omotiverad o grinig i snickrandet (och allt annat) när jag står o pular med något jag vet det finns en betydligt bättre och/eller snabbare metod för. Sen att det ibland leder till ett verktygs- eller maskinköp som kanske inte är i närheten att betala av sig ekonomiskt under min livstid spelar mindre roll. Energin det besparar mig kan användas på ställen där den gör större nytta samt gör att jag håller motivationen uppe.
Verktygstokig
· Halland
· 8 134 inlägg
Behöver man motivera?
Jag kör på: ser verktyg. Köper.
Jag kör på: ser verktyg. Köper.