LillaNorrviken
joakim_j joakim_j skrev:
Jag har satt överblecket på spikläkten. Ser inte riktigt någon poäng i att krångla till det mer än så.
Jag sätter mitt överbleck på luftläkten men under spikläkten.
Får bli så på 2 fönster som ska till garage.
Kommer därefter köra direkt på vindduken.

Funderar dock lite på överbleckets avstånd till det övre fönsterfoder.
Ska dessa vara tight mot varandra för att hindra ingångshål för insekter/vatten?

Samma sak där panel möter den uppvikta gaveln på plåten. Ska denna ligga tight ann? Fäster man med skruv och tätat med något?

IMG_1838.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1843.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frerider
LillaNorrviken LillaNorrviken skrev:
Jag sätter mitt överbleck på luftläkten men under spikläkten.
Får bli så på 2 fönster som ska till garage.
Kommer därefter köra direkt på vindduken.

Funderar dock lite på överbleckets avstånd till det övre fönsterfoder.
Ska dessa vara tight mot varandra för att hindra ingångshål för insekter/vatten?

Samma sak där panel möter den uppvikta gaveln på plåten. Ska denna ligga tight ann? Fäster man med skruv och tätat med något?

[bild][bild]
Råder blecket verkligen 40mm utanför fodret?
Jag brukar ha 28mm ifrån blecket och upp till panelen, så att man kommer åt att måla ordentligt.
Nuförtiden är rekommendationen 35mm.
Sedan ser lutningen ut att vara snål eller är det en synvilla?

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det där är inte så bra lösning.
Du har ingen luftningsläkt bakom panelen. Vindskivorna är lappade utan tejpade skarvar. Plåten direkt bakom panelen är inte bra då du inte får någon luftning alls och målar man med modern tät färg så är risken stor att panelen ruttnar i änden
Vi målar med gammaldags oljefärg. Därför behövs ingen luftning. Det är planerat så. Utskiften på taket är korta så det gäller att bygga utåt så litet som möjligt.

Bakom vindskyddsskivorna finns snedbrädning så det går att spika var som helst. Jag anser att det är onödigt att tejpa vindskyddsskivor. När man öppnar det några år senare har tejpen likväl lossnat.

H heimlaga skrev:
Jag anser att det är onödigt att tejpa vindskyddsskivor. När man öppnar det några år senare har tejpen likväl lossnat.
OT: Jag anser att vindskyddet är viktigt och skulle komplettera vindskyddsskivor monterade likt de du visar med Örnpapp/ förhydningspspapp om de inte går att täta på ett bestående sätt med tape.

LillaNorrviken
Frerider Frerider skrev:
Råder blecket verkligen 40mm utanför fodret?
Jag brukar ha 28mm ifrån blecket och upp till panelen, så att man kommer åt att måla ordentligt.
Nuförtiden är rekommendationen 35mm.
Sedan ser lutningen ut att vara snål eller är det en synvilla?
Blecket hänger ut 25mm utanför fodret.
Min plåtis ansåg att det var fullgott och ger ett estetiskt mer tilltalande uttryck.
Men kan såklart ändra till 40mm ifall det skulle vara bättre.

Gaveluppviket på plåten är 20mm (enligt rekommendation) därav blir även avståndet 20mm från plåt till panelen ovanför.
Skulle högre gavel vara rekommenderat för att få större avstånd till panel? Kanske 30mm är en bra kompromiss.

Lutningen på plåten är 15 grader.

Kommer justera plåtarna som jag ska ha till bostadshuset så utgår får garagets 2 fönster som jag försöker få till nu.

Så tacksam för inputs ang mått och träningsmetoder.

Redigerat:
F fribygg skrev:
OT: Jag anser att vindskyddet är viktigt och skulle komplettera vindskyddsskivor monterade likt de du visar med Örnpapp/ förhydningspspapp om de inte går att täta på ett bestående sätt med tape.
Tyvärr har jag sett så mycket sönderblåst förhydningspapp och vindskyddsduk att jag anser det helt meningslöst att använda den. Vanligen skall ju hus användas i mera än ett par år.

Det gäller ju att få på fasaden fort om man använder Örnpapp.
Vill man ha mer tid till panel spikning borde våningshöga
Asfaboardskivor ge betydligt färre skarvar än det lappverk du visar.

F fribygg skrev:
Det gäller ju att få på fasaden fort om man använder Örnpapp.
Vill man ha mer tid till panel spikning borde våningshöga
Asfaboardskivor ge betydligt färre skarvar än det lappverk du visar.
Just där råkade det gå ojämnt ut. På grund av måtten på skivorna. Det är ett gaveln på ett en och en halv vånings hus med en fönsterdelning på gaveln som ledde till att det blev en fläck där ingenting gick ihop.

H heimlaga skrev:
Just där råkade det gå ojämnt ut. På grund av måtten på skivorna. Det är ett gaveln på ett en och en halv vånings hus med en fönsterdelning på gaveln som ledde till att det blev en fläck där ingenting gick ihop.
Det verkar vara mycket småbitar, en rulle TESA sealflex hade nog kunnat rädda vindtätheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.