Hej!

En ny varmvattenberedare ska monteras på badrumsväggen som - vad det verkar - består av dubbla lager gipsskivor samt en hård skiva, möjligen plywood, bakom. Vvb:n är en liten på 35 l. Frågan är om man kan montera denna direkt på väggen med träskruvar?
Så satt den förra beredaren, en på 55 liter, med 4 st 50 mm skruv. Men det känns som en väldigt osäker lösning och endast 15 mm av skruven satt ju i plywooden. Borde man kanske montera en plywood framför gipsskivorna också?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
J
Ta fyra 75mm skruv istället då. "Problemet" löst 👌

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag brukar använda Toggler, om det finns plats i väggen.

J Jorel03 skrev:
Ta fyra 75mm skruv istället då. "Problemet" löst 👌
Hej, men plywooden är ju oftast inte tjockare än 15 mm så det löser ingenting.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Det kommer sitta utan problem.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
V Vante skrev:
Jag brukar använda Toggler, om det finns plats i väggen.
Okej, tack, kanske det skulle funka.

J
S Sucasa skrev:
Hej, men plywooden är ju oftast inte tjockare än 15 mm så det löser ingenting.
Nej det är ju bara för att du krånglar till det, fullkomligt i onödan. Om en 20 kg tyngre vvb hängt kvar på väggen, kommer din nya inte att ramla ner med samma montering. 🤦

Stefan N Stefan N skrev:
Det kommer sitta utan problem.
Ja den förra verkar onekligen ha suttit men det känns helt fel, bara yttersta 15 mm delen av skruven fäster i träet😬

J Jorel03 skrev:
Nej det är ju bara för att du krånglar till det, fullkomligt i onödan. Om en 20 kg tyngre vvb hängt kvar på väggen, kommer din nya inte att ramla ner med samma montering. 🤦
Men jag vill få råd om vad som är brukligt, är det så här de monteras?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Jag skulle nöja mej med att hänga en sån liten beredare på två skruv, har du fyra blir det ju väldigt liten belastning på varje.

F fribygg skrev:
Jag skulle nöja mej med att hänga en sån liten beredare på två skruv, har du fyra blir det ju väldigt liten belastning på varje.
Hej, jag väljer nog ändå att fästa med fler än två skruvar🙂 Men det är skivorna jag undrar över, är det standard att fästa något så tungt på två gipsväggar och en plywood?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Ja, om man inte har kortling bakom varenda infästning så är det standard att skruva i plyfan

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det finns väl tester på det och en skruv i plywood kan bära långt över 100 kg, om jag minns rätt.

F fribygg skrev:
Ja, om man inte har kortling bakom varenda infästning så är det standard att skruva
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl tester på det och en skruv i plywood kan bära långt över 100 kg, om jag minns rätt.
Får bara känslan av att när skruven går igenom 3 cm gips innan så att det bara är spetsen som fäster i träet så blir infästningen ostabil. Det KÄNNS fel men det kanske är rätt😊

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Det KÄNNS bättre att skruva i en timmervägg, men 15mm plywood är fullgott att hänga din beredare på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.