Hej!
Ska montera upp en Svedbergs-duschvägg (90-graders rundad) hemma. Ena sidan monteras i en vägg som har stående timmer bakom kakel så inga problem med infästning där.

Andra sidan däremot, där består väggen enbart av kakel+gips (sannolikt, var så på annat ställe i badrummet där det är innervägg). Inte det bästa att fästa i. Hur hade ni gjort?

Funderar på att köra Fischer-pluggar + rikligt med silikon (alternativt PL400) i bakkant av listen för att limma upp den för extra stöd.

Med lite tur(?) sitter det en metallregel precis där jag ska sätta upp duschväggen.

Jag hade övervägt att öppna baksidan av väggen och sätta en regel eller träskiva bakom gipset. Blir inte jöttemycket jobb att återställa ifall baksidan är en vanlig plan gipsyta.
Men allra helst hade jag fäst duschväggen i kaklet med en sträng badrumssilikon, är det fel? Håller ju för toastolar som feta arslen dundrar ner på dagligen i många år.

BirgitS
Det finns duschdörrar/väggar som är tillåtna att limma fast på kakel, men alla är det inte. Gäller nog att det finns en tillräckligt stor plan yta att limma på.

J
A agilde skrev:
Hej!
Ska montera upp en Svedbergs-duschvägg (90-graders rundad) hemma. Ena sidan monteras i en vägg som har stående timmer bakom kakel så inga problem med infästning där.

Andra sidan däremot, där består väggen enbart av kakel+gips (sannolikt, var så på annat ställe i badrummet där det är innervägg). Inte det bästa att fästa i. Hur hade ni gjort?

Funderar på att köra Fischer-pluggar + rikligt med silikon (alternativt PL400) i bakkant av listen för att limma upp den för extra stöd.

Med lite tur(?) sitter det en metallregel precis där jag ska sätta upp duschväggen.
Plugga och limma men se till att plugg och skruv är dränkta i lim eller byggsilikon så att det blir tätt..
Hade bytt ut PL400 mot Tec7 om jag hade vart du..

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.