Altandörren blåste upp under Johannes. Hur lagar jag detta? Detta är det enda som gick sönder, men karmen är ju paj. Kan jag spackla i med något, och sedan borra nytt hål för att få fast bromsen?

Erfarna tips mottages! 🙏

• Skadad dörrkarm med trasigt trä och hål där en altandörr blåst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad karm på altandörr med träyta, nära en metallstång fastsatt med skruv.
    Skapa konto
  • Altandörrens karm med ett trasigt område där dörrbromsen lossnat, visar skador som behöver lagas.
    Skapa konto
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
A MGS_MGS skrev:
Kan jag spackla i med något, och sedan borra nytt hål för att få fast bromsen?
Jag föreslår att du sen skruvar fast fästet med en skruv genom dess "botten" upp i karmen.

Det går också att borra ett hål bredvid. Du får bara tänka till så att dörren går att ställa upp och stänga korrekt. Det går också att fästa koppen med en skruv i befintligt hål som föregående skriver. MEN om den skall tillbaka i samma hål måste det förstärkas för det är sidokraften som skall hålla dörren. Har själv gjort på båda sätten.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag föreslår att du sen skruvar fast fästet med en skruv genom dess "botten" upp i karmen.
Bra, visste inte att det gick isär ”koppen”, då ska jag klura ut hur man tar isär det. Spackla med kemiskt trä tänker jag.

A Almstedt skrev:
Bra, visste inte att det gick isär ”koppen”, då ska jag klura ut hur man tar isär det. Spackla med kemiskt trä tänker jag.
Rätt tänkt

Det sitter ett C-clips. Med något spetsigt kan du trycka ut det. Tänk på att när du trycker i den i koppen nästa gång så blir svår att lossa. Så se till att koppen sitter ordentligt inkan först.

• Gilla
Almstedt
  • Laddar…
A Almstedt skrev:
Altandörren blåste upp under Johannes. Hur lagar jag detta? Detta är det enda som gick sönder, men karmen är ju paj. Kan jag spackla i med något, och sedan borra nytt hål för att få fast bromsen?

Erfarna tips mottages! 🙏
Montera tillbaka befintlig dörrbroms,
Montera därefter en dörrbroms typ Habo, Montera så att den nya bromsen stoppar innan den gamla går i botten det finns en fjäder i botten på Habo som tar uppslaget så har jag lagat många gånger.
Finns bättre kvalitet än Habo

Är det någon som vet vad det lilla kortet (kreditkortsformat) som följde med används till?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.