Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Erik_X skrev:
De har en prognår på minus 2017 men nu eller Maj 2016 visar ett överskott i Statens finanser att de inte kan göra prodognåser är väl inte relevant vad som har hänt är att vi har + och det går bra för statens ekonomi. Sedan kan regeringen spendera pengar på vansinnigheter och tvärbromsa tillväxten och därmed skapa underskott.

[länk]
Det är väl klart att man får ett "överskott" när man tar massor utav pengar och pumpar in dom i Svensk ekonomi. Det resulterar i arbeten till folk och omsättning på pengar. Det resulterar i ett sk "överskott". Samma pengar som staten kastar ur sig kommer tillbaka. Tada, vi har skapat oss ett överskott. Det är inte ett överskott i ordets rätta bemärkelse som uppkommit utav att det "går bra för sverige", snarare motsatsen. Dopad ekonomi.

Problemet blir om ett år eller två när baksmällan kommer. Då blir det svettigt.

• Gilla
Erik_X
  • Laddar…
M
Vad är det man vägrar förstå när fakta talar för att 50% av dom invandrade efter 10 år inte klarar försörja sig? Siffran är säkert betydligt högre när man ser till fas3, ams o annat offentligt finansierat. Det finns inte en chans i helv-te att ekvationen går ihop! Hur kan staten försvara att betala 2-3000kr/dygn till privata företag för att finansiera platser till ensamkommande "barn", och dessutom ta pengar från biståndet till att finansiera detta när hela Afrika svälter? Jag överdriver nog inte när jag skriver att det går att hjälpa 1000 afrikanska svältande människor på vad en ensamkommande kostar! Detta är så sjukt så jag saknar ord!!!

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
I
Förstår mig inte på en del människor. Dagens regering ger oss receptet på hur man blir rik. Helt enkelt, ta in så många människor du nånsin kan till ditt hem, ge dem allt de önskar, ta dina besparingar och dela ut dem, när de är slut så lånar du mer, och du kommer att bli rik som ett troll.
Tur man är nöjd med det man har, hoppas man får behålla det.

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
C
ion skrev:
Helt enkelt, ta in så många människor du nånsin kan till ditt hem, ge dem allt de önskar, ta dina besparingar och dela ut dem, när de är slut så lånar du mer, och du kommer att bli rik som ett troll.
Hemligheten med att vara generös och förbli rik på samma gång är att bara vara generös med andras pengar :p

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Hemligheten med att vara generös och förbli rik på samma gång är att bara vara generös med andras pengar :p
Från Wikipedia
"Pengar är ett gemensamt värderingssystem för varor och tjänster som är baserat på utbytbara och lagringsbara enheter, och som används som betalningsmedel."
Pengar är bara ett betalningsmedel, oavsett hur mycket pengar du har du blir inte mätt det måste finnas någon som säljer mat.
Det är bara pågående och lagrat arbete, Ju fler som arbetar ju med blir det.

Hade du haft rätt skulle staten gå back massor, Mer efterfrågan ger mer produktion mer produkktion mer välstånd. Att vi gemensamt har bestämt att ta in skatt och använda till vissa saker( mest att omfördela mellan oss i A-kassa sjukförsäkring, föräldraförsäkring)

Det är alla som äger hus som tjänar på det värdet på bostäder ökar ju fler som vill ha bostäder.

Staten Lånar inte nu.

Tacka faan för det vi är ju mitt i en högkonjunktur, däremot har regeringen slopat överskottsmålet. Man har sänkt ambitionsnivån från någon procent i överskott till någon tiondel.

Förstår inte att du orkar Erik_x.

Noseone skrev:
Tacka faan för det vi är ju mitt i en högkonjunktur, däremot har regeringen slopat överskottsmålet. Man har sänkt ambitionsnivån från någon procent i överskott till någon tiondel.

.
Vi är inte i en högkonjunktur, det är just därför regeringen och alliansen i veckan gemensamt bestämde att sänka överskottsmålet från 1 till 0,33%

Med alla offentligt lånade medel så upplevs det som om det är en högkonjunktur men i själva verket är det inte det.

I
larsbj skrev:
Vi är inte i en högkonjunktur, det är just därför regeringen och alliansen i veckan gemensamt bestämde att sänka överskottsmålet från 1 till 0,33%
Man undrar om det börjar bli knivigt att låna mer, om de är rädda för bannor från Bryssel för att skulden är för stor. Kanske t.o.m utsparkad från EU.:cool:

Läste igår att hyran för den där lyxkryssaren blir 800000 i månaden, sen tillkommer så klart en hel del för omsorg mm. Så nog behöver de ha in mer medel med sådana lysande affärer.

Redigerat av moderator:
Sverige ska ju vara glad ni har kronan iaf. Ni har det då mkt lättare att få bort skulderna än vad vi i euro-länderna klarar av ifall det går åt skogen. Faktum är att euron är en sån jäkla ankare runt nacken på alla som inte är Tyskland att vi är "screwed no matter what" :(

Jag börjat inse att euron är t.om. värre än att ha Sveriges höga skuldsättning...

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
I
Skapandet av en gammal tysk dröm, det tredje riket, har kommit av sig. Allt ont har något gott med sig brukar man säga, ligger kanske nåt i det.

S
Problemet är att man omfördelar pengarna, man lägger miljarder på flyktingar och den kostnaden blir försämrad service, utbränd personal, sämre skolverksamhet, överbelastning i vård med mera.

Människor i allmänhet kommer om något år undra varför det är 22 timmars väntetid på Akuten och de kommer inte kunna förstå att det är pga flykting och anhörigmottagning det blivit så.

Sen fortsätter man ta in mer flyktingar eftersom man ska "rädda" välfärden. Det blir en ond cirkel.

Sossarna vill ha fler flyktingar för de tillhör deras väljarbas.

Moderaterna vill ha fler flyktingar för de företräder näringslivet och målet är att överskölja arbetsmarknaden med billig arbetskraft.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
RoTe
Är det bara jag som gett upp hoppet om Sverige? Jag försöker orka att stanna till 2018 men jag tror det är kört för länge sedan.

Ett beprövat sätt att lösa bostadsbristen är att bygga radhus. Fram till npgon gång 1970 byggdes det mycket radhus. För radhus är billiga och tar lite plats. Det behövs alltså nya skatteregler som tillåter att man bygger nya radhus. Och en samhällsplanering där dagis och skolor byggs i närheten av radhusen. Gärna lägenheter och villor också, men det behövs en balans i byggandet. MVH, Per

Dessa regler, subventioner osv osv, intresset för att bygga bort någon bostadskris finns inte hos de stora byggbolagen, de tjänar pengar på att de är kris, de driver ju inte företag för o vara schysst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.