45 718 läst ·
189 svar
46k läst
189 svar
Hur många österrikiska vedpannor finns det egentligen?
Nää, inte alls. Antagligen det mest ekonomiska sättet att eld ifall man skulle sätta ett slags pris på sitt eget arbete. Men inte är det lika karlaaktigt som att tälja fram nåra tvejtar med yxa och göra upp en RIKTIG brasajensaro skrev:
Det är risk att man får vänta bra länge på båda scenariona.
Lite OT.
En lite rolig sak som jag blivit uppmärksammad på inom jobbet som handlar om just österikiska pannor är att när man pratar med folk som är ute efter en ny panna på mässor etc. att dom direkt alltid försöker hitta "felen". Folk i sverige är så otroligt vana otestade billiga lösningar på de "svenskproducerade" pannorna. Och att en panna inte skulle ha en enda barnsjukdom eller reservdel som behöver bytas varje år är nåt helt nytt. Och något som dom allra flesta inte ens tror på.
Österikarna är konstruerade med flödessimuleringar och sedan testkörda i R&D anläggningar i flera år innan dom sedan produceras i tusentals varje år, pannornas olika fördelar och nackdelar har mer att göra om tycke och smak när man jämför österikare imellan. Än om, fungerar verkligen det där?
Medans en "svenskpanna" kan ha sålts i flera år med dåliga luckmekanismer, tjärbildning etc. innan dom ens har råd att ändra på konstruktionen till den rätta trots att tillverkaren är medveten om felet, för att dom redan köpt på sig komponenter för att kunna producera det hundratal dom har i årsproduktion.
En lite rolig sak som jag blivit uppmärksammad på inom jobbet som handlar om just österikiska pannor är att när man pratar med folk som är ute efter en ny panna på mässor etc. att dom direkt alltid försöker hitta "felen". Folk i sverige är så otroligt vana otestade billiga lösningar på de "svenskproducerade" pannorna. Och att en panna inte skulle ha en enda barnsjukdom eller reservdel som behöver bytas varje år är nåt helt nytt. Och något som dom allra flesta inte ens tror på.
Österikarna är konstruerade med flödessimuleringar och sedan testkörda i R&D anläggningar i flera år innan dom sedan produceras i tusentals varje år, pannornas olika fördelar och nackdelar har mer att göra om tycke och smak när man jämför österikare imellan. Än om, fungerar verkligen det där?
Medans en "svenskpanna" kan ha sålts i flera år med dåliga luckmekanismer, tjärbildning etc. innan dom ens har råd att ändra på konstruktionen till den rätta trots att tillverkaren är medveten om felet, för att dom redan köpt på sig komponenter för att kunna producera det hundratal dom har i årsproduktion.
Redigerat:
Helt kanon...ichgary skrev:
Ska snart in med min S4 60kw...
Blir kul att se hur det funkar...
Funktionen med automattändning efter temperatur i tanken måste vara väldigt användbar.
Bara lägga i ved när man har tid, sen kör det igång och elda först när det behövs...
Jag kan tillägga att min haka var i golvet under mitt besök på Agritechnica. Hade tidigare bara sett "dom vanliga" pannorna på svenska marknaden. Istället för en ÅF på mässan i Sverige stod jag där och pratade med tekniska chefer (inkl. Herr Heitzmann).
Jag gottade mig riktigt rejält. Äkta vedporr
Jag gottade mig riktigt rejält. Äkta vedporr
En Fröling S4 40kW har jag klämt på lite som hastigast en gång. Otroligt fin panna! Men vad jag förstår så har 50 och 60 kW:aren en annan pannkropp, bla lite större vedmagasin? Så lägg gärna upp bilder på din 60 kW:are.A.Holm skrev:
Kollar man lite i broschyren så ser det ut som många mått är lika ända från 34kw. Höjd, bredd, längd.Åskar skrev:
34 och 40kw har 190L vedutrymme
50 och 60 har 200L
Flläkten sitter monterad utanför på 50 och 60, gissar på att det är för att få plats med mer tuber i de större pannorna.
Det sitter 14 tuber i 60kw pannan. 3 rader med 5+5+4.
Kan lägga upp lite bilder när den kommit på sin plats i pannrummet.,
Om jag inte minns fel är det 8 tuber i S4 40 KW:aren? ETA sh 40 har 10 tuber tror jag de va? Annars verkar principen i de flesta österrikarna vara snarlik varandra. Det som skiljer är bla förbränningskammarens form och antalet rökgastuber.A.Holm skrev:Kollar man lite i broschyren så ser det ut som många mått är lika ända från 34kw. Höjd, bredd, längd.
34 och 40kw har 190L vedutrymme
50 och 60 har 200L
Flläkten sitter monterad utanför på 50 och 60, gissar på att det är för att få plats med mer tuber i de större pannorna.
Det sitter 14 tuber i 60kw pannan. 3 rader med 5+5+4.
Kan lägga upp lite bilder när den kommit på sin plats i pannrummet.,
http://www.blocket.se/dalarna/Hargassner_HV_30kW_vedpanna_44215100.htm?ca=4&w=3
80 lax för 160L ved. Undra hur Hargassner löst funktionen med toppansluten retur på pannan? Måste vara någon typ av dykrör som mynnar i botten av pannan så cirkulation uppstår? Sedan laddpumpen på stigaren från pannan? Annorlunda ett traditionellt laddkoppel, men det verkar ju fungera? Eller har de tänkt att acktanken ska stå våningen ovanför...
80 lax för 160L ved. Undra hur Hargassner löst funktionen med toppansluten retur på pannan? Måste vara någon typ av dykrör som mynnar i botten av pannan så cirkulation uppstår? Sedan laddpumpen på stigaren från pannan? Annorlunda ett traditionellt laddkoppel, men det verkar ju fungera? Eller har de tänkt att acktanken ska stå våningen ovanför...