TRJBerg
Var tvungen att anlita bärgningsbil häromsistens.
Frågade inte om kostnaden.
Räkningen:
Bärgning av fordon: 1500:-
Bärgningsbil: 2000000:-
...
Nä.

• Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
samovar samovar skrev:
När jag jobbade som konsult fick man dator av företaget man var på, dvs företaget stod för all utrustning man behövde, det kostar också en slant.
Jag jobbar som IT konsult och det där varierar från företag till företag, men även om man får en lånedator av kunden så måste man ju ha en egen ändå.

samovar
Fairlane Fairlane skrev:
Jag jobbar som IT konsult och det där varierar från företag till företag, men även om man får en lånedator av kunden så måste man ju ha en egen ändå.
Lite OT men de företag jag varit på gjorde man sällan skillnad på fastanställda och konsulter som var där ”tillsvidare” och pga företagssekretess vill man inte ha vilka datorer som helst. Om man däremot togs in för kortare mer avgränsade uppdrag som kanske är mer jämförbart med en hantverkare så kan det variera mer…

TRJBerg TRJBerg skrev:
Var tvungen att anlita bärgningsbil häromsistens.
Frågade inte om kostnaden.
Räkningen:
Bärgning av fordon: 1500:-
Bärgningsbil: 2000000:-
...
Nä.
Man fattar ju att firmorna behöver ta ut sin investeringskostnad någonstans. Men det borde väl antingen vara fast pris på jobbet, eller löpande per timme - inte både och?

Sedan får ju inte själva krontalen ligga på fantasinivåer heller, det ska vara "skäligt" som lagen säger.

Konsumentverkets tolkning av Konsumenttjänstlagen:

Du ska betala ett pris som är skäligt med tanke på vilken typ av arbete det rör sig om. Vid en bedömning är det företaget som ska kunna bevisa att priset är skäligt.

...

Enligt lag ska du betala ett skäligt pris för arbetet.
Dina val:
Har ni kommit överens om ett pris/har du fått en prisuppgift av hantverkaren:Nej
Ett skäligt pris betyder ett pris som är rimligt i förhållande till den typ av arbete som utförts, och omfattningen av det. När skäligheten bedöms har det betydelse vad liknande tjänster vanligtvis kostar.

https://www.hallakonsument.se/varor...xMjQyZTk3YTkzYyIsInR5cGUiOiJpbnB1dC1vbmx5In1d

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Man fattar ju att firmorna behöver ta ut sin investeringskostnad någonstans. Men det borde väl antingen vara fast pris på jobbet, eller löpande per timme - inte både och?

Sedan får ju inte själva krontalen ligga på fantasinivåer heller, det ska vara "skäligt" som lagen säger.

Konsumentverkets tolkning av Konsumenttjänstlagen:

Du ska betala ett pris som är skäligt med tanke på vilken typ av arbete det rör sig om. Vid en bedömning är det företaget som ska kunna bevisa att priset är skäligt.

...

Enligt lag ska du betala ett skäligt pris för arbetet.
Dina val:
Har ni kommit överens om ett pris/har du fått en prisuppgift av hantverkaren:Nej
Ett skäligt pris betyder ett pris som är rimligt i förhållande till den typ av arbete som utförts, och omfattningen av det. När skäligheten bedöms har det betydelse vad liknande tjänster vanligtvis kostar.

[länk]
Ett minst sagt hutlöst pris du fick betala och kollade lite, Recover har fast pris på en rensning.
"Fast pris på avloppsstopp
Fast pris – 3.495 kr inkl moms!
Priset gäller från 1 jan 2023. Lokala avvikelser kan förekomma. Priset gäller dagtid och är beräknat på ett normalstopp som tar max 2 h inklusive resa t/r. Arbetsmanskap och spolbil ingår.
"
https://recover.se/vatten-och-avlopp/avloppsrensning

• Gilla
pippii långstrump och 8 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Servicebilen inkluderar ju rimligtvis utrustningen som är orsaken till att det behövs en servicebil. Dvs hyran av dammsugaren och annan utrustning.
Rörmokaren ägde ju dammsugaren så den får han inte ta upp kostnaden för hyra utan den ska ingå i hans normala utrustning. När jag åkte ut till kunder för att reparera maskiner hade vi en hög timpenning motsvarande den rörmokare som finns med i tråden men jag tog inget extra för svetstråd, borrmaskin m.m.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Snablis
Jag tror firman resonerar "går det då går det" i detta läge. Kund kommer inte orka bestrida och dra det vidare för summan fakturan är på. Att erkänna att man gjort fel är också sällan i linje med hur företagare generellt resonerar, det är en del av att vara företagare då det fullständigt vimlar av folk som tycker "allt är för dyrt" och som dessutom kopplar debiteringar från företagare till sina egna löner och timpenningar vilket blir helt fel. Inga mindre företag har garanterade löner eller den trygghet större bolag har. Det handlar om risk. Att vara företagare är riskfyllt. Att vara anställd ser jag som 0 risk jämförelsevis.

Vill TS stå på sig så kan han räkna och specificera skäligt pris genom att ta in offerter på samma jobb från tex tre andra firmor i efterhand. Sedan göra en vettigt sammanställning av de tre till en skälig uträkning baserad på de tre offerterna. Betala det som är skäligt till företaget med ett bra underlag som förklarar resonemanget. Då hamnar bollen hos företaget. Det innebär dock risk, men valet finns.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Snablis Snablis skrev:
Jag tror firman resonerar "går det då går det" i detta läge. Kund kommer inte orka bestrida och dra det vidare för summan fakturan är på. Att erkänna att man gjort fel är också sällan i linje med hur företagare generellt resonerar, det är en del av att vara företagare då det fullständigt vimlar av folk som tycker "allt är för dyrt" och som dessutom kopplar debiteringar från företagare till sina egna löner och timpenningar vilket blir helt fel. Inga mindre företag har garanterade löner eller den trygghet större bolag har. Det handlar om risk. Att vara företagare är riskfyllt. Att vara anställd ser jag som 0 risk jämförelsevis.

Vill TS stå på sig så kan han räkna och specificera skäligt pris genom att ta in offerter på samma jobb från tex tre andra firmor i efterhand. Sedan göra en vettigt sammanställning av de tre till en skälig uträkning baserad på de tre offerterna. Betala det som är skäligt till företaget med ett bra underlag som förklarar resonemanget. Då hamnar bollen hos företaget. Det innebär dock risk, men valet finns.
Ja det får bli så. Bestrida en del av fakturan

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Rörmokaren ägde ju dammsugaren så den får han inte ta upp kostnaden för hyra utan den ska ingå i hans normala utrustning. När jag åkte ut till kunder för att reparera maskiner hade vi en hög timpenning motsvarande den rörmokare som finns med i tråden men jag tog inget extra för svetstråd, borrmaskin m.m.
Han vill ha 1140 plus moms för att göra ren den efteråt......... Och har skrivit det som "hyra"

• Wow
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H
S Sir Duke skrev:
Hej alla!

Hade en rörmokare hemma pga stopp i avloppet.

Han vill nu ha betalt både för servicebil, för nedlagd restid och arbetstid, samt för arbetsmomenten (spolning, filmning och våtsugning). Dessutom hyra för våtdammsugaren.

Men alltså blir inte det dubbel och trippeldebitering?

Vad betyder ens servicebil?

Och för timpengen 900, sitter han bara på en stol och rullar tummarna då, och om han ska resa sig och göra något så blir det en separat tjänst som jag ska betala extra för?

Och hyra, vad f-n han hade sin egna dögamla garanterat avskrivna dammsugare som knappt funkade. Han hyr väl inte sina egna grejer, och jag köper ju honom inklusive vanlig utrustning som han behöver för att han ska kunna göra sitt jobb?

Eller vad är det man betalar för?

Hur hade ni reagerat, och formulerat någon invändning?

Tack på förhand!
Utan att ha läst vad andra har skrivit.
Servicebil, restid, timersättning alt. avtalad fast kostnad, ev. material t.ex. om det behövs rör, dessa poster är ok.
Kostnad för verktyg absolut inte, om det inte specialverktyg men då måste de upplysa om det. Beställer man spolning så förväntar man sig att de har med sig utrustning för att klara av sitt arbete.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har inte skrivit det du påstår att jag skrivit.
Jag har inte skrivit något om ifall hantverkare får betalt för att resa till jobbet eller inte. Jag skrev att det är en sak mellan arbetsgivare och arbetstagare och rör inte mig som kund.

Det finns folk i andra branscher som får det också. Återigen en förhandling mellan arbetsgivare och arbetstagare. Blanda inte in kund/leverantör i det.
Det är ovanligt. Men det är bra att du inte ser det som en självklarhet, för det är det verkligen inte.

Skumpe
D Drburr skrev:
F*n Fairlane, vår landsomspännande komplott är avslöjad. Tillbaka till hemliga hantverkar grottan! Kom ihåg den hemliga handskakningen den här gången bara, blev ju så dumt sist.
Hantverkare som vill luras eller dölja något? En revolutionerande tanke. Kanske borde valt något annat att ironisera om.

Skumpe
Fairlane Fairlane skrev:
Nu blandar du och ger vilt, lite från botten på leken.
Jag tycker det är rimligt att jag som kund betalar resa till grossist gör att köpa varor.som behövs i mitt projekt.
Jag tycker däremot inte det är ok att bli fakturerad för tid då någon sitter och fikar.
Jag tycker inte heller det är ok att man åker till grossist flera gånger. Antingen ser man till att få med sig allt i första vändan elker så får självklart företaget ta på sig att de planerat dåligt och stå för resten av resorna själv.
Botten av leken? Där man fann dig då alltså.

Hur som helst. Det är resan hemifrån till grossisten som är mest märkligt att det är betald.

Skumpe
G-83 G-83 skrev:
Jo jag vet. Men ditt resonemang är så dumt så klockorna stannar. Om jag utgår från firman på morgonen är det väl självklart att jag ska ha betalt när jag kör ut till kunden.
I någon annan tråd var det gnäll på att hantverkare fick köra hem med firmabilen utan att skatta för det. I de fall jag känner till är det så att om du har bilen hemma så börjar du på arbetsplatsen och annars hämtar du bilen och utgår från firman när arbetsdagen börjar. Samma sak på kvällen.
Jag håller med om att det är så dumt att klockorna stannar. Inte nog med att du ska ta betalt på väg till jobbet utan du vill inte förmånsbeskattas som oss andra när du kör hem.

Ska det vara skattefria inkomster också för hantverkare? Vänta ....

Snablis
Ett tips är att kolla upp om du har rättsskydd i din person eller hemförsäkring också. Jag anser (och kanske en del med mig) att prislappen ligger utanför vad som är skäligt, och då (gissar jag) att det lutar åt bedrägerihållet.

• Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.