4 905 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Hur många motorskydd behöver man...?
Vad har en sådan för funktion?N Nr20 skrev:
Beige-lådan med nödstopp och nyckel var inget som satt monterat från fabrik.
Den gröna är original.
Om jag förstått det rätt så innehåller den gröna lådan motorskydd och kontaktor.
Den mekaniska "omkopplaren" kan fasvända och drar kontaktorn i gröna lådan.
Den beige'a är bara en eftermonterad extra säkerhet med nyckel och nödstopp.
Vad gör lilla röda knappen?
Aktiverar kontaktor?
Nollspänningsutlösning hindrar maskinen från att starta själv om säkringen löst ut eller strömmen på annat sätt försvunnit och sedan återkommer, ett krav på maskiner med roterande delar.
Är inte ”den lilla röda knappen” en indikerings lampa?
Är inte ”den lilla röda knappen” en indikerings lampa?
Nej den stänger av kontaktorn så att inte kontaktorn drar ström när svarven inte används.Jarlingar skrev:
(Om du stänger av med nödstoppet behöver du inte stänga av motorskyddet)
Det ser ut som att den platta delen som knappen påverkar är avbruten, i så fall når inte knappen fram och inget händer.
Det borde gå att koppla om (om man vet vad man gör) så att Du har nödstoppsfunktion som bryter kontaktorn i den gröna lådan (som är ett sk. kontaktormotorskydd, dvs en kombo-apparat).
Även nollspänningsskydd bör gå fint att fixa där. Egentligen är det redan på plats, men det täcker inte alla tre faserna, troligen bara en eller två (beror på om spolen matas med 230 eller 400V). De här motorskydden brukar ju ha "hållkrets", dvs till-knappen ger bara en kort slutning, som får kontaktorn att dra. Kontaktorn har sedan en kontakt som matar spolen med spänning så länge som det finns något att mata med. Nödstopp och från-knapp ligger i serie med den "hållkretsen", och gör att kontaktorn bryter, varefter den måste återstartas med ett tryck på "till".
För övrigt tvivlar jag på att lådan på de första bilderna har något 3-fasigt nollspänningsskydd heller! (Det skulle kräva en liten elektronikburk, ungefär lika stor som kontaktorn, med alla 3 faserna anslutna. Sådan teknik har funnits länge, men varit synnerligen sparsamt använd.
Den extra lådan för slöjdsalen hade troligen också anslutning för centralt nödstopp lite här och där i rummet, som kunde stoppa alla maskiner oavsett var läraren befann sig när han ansåg att det skulle stoppas.
Nödstopp på svarv är bra, men bör sitta monterat så att det lätt nås från normal arbetsplats.
PS: omkopplaren från det mekaniska reglaget har även fram/back, i uppåt och nedåt. Kan det vara en Köping, kanske?
Ibland finns det ett uttag på maskinen för en arbetslampa, som också släcks när kontaktorn bryts.
Även nollspänningsskydd bör gå fint att fixa där. Egentligen är det redan på plats, men det täcker inte alla tre faserna, troligen bara en eller två (beror på om spolen matas med 230 eller 400V). De här motorskydden brukar ju ha "hållkrets", dvs till-knappen ger bara en kort slutning, som får kontaktorn att dra. Kontaktorn har sedan en kontakt som matar spolen med spänning så länge som det finns något att mata med. Nödstopp och från-knapp ligger i serie med den "hållkretsen", och gör att kontaktorn bryter, varefter den måste återstartas med ett tryck på "till".
För övrigt tvivlar jag på att lådan på de första bilderna har något 3-fasigt nollspänningsskydd heller! (Det skulle kräva en liten elektronikburk, ungefär lika stor som kontaktorn, med alla 3 faserna anslutna. Sådan teknik har funnits länge, men varit synnerligen sparsamt använd.
Den extra lådan för slöjdsalen hade troligen också anslutning för centralt nödstopp lite här och där i rummet, som kunde stoppa alla maskiner oavsett var läraren befann sig när han ansåg att det skulle stoppas.
Nödstopp på svarv är bra, men bör sitta monterat så att det lätt nås från normal arbetsplats.
PS: omkopplaren från det mekaniska reglaget har även fram/back, i uppåt och nedåt. Kan det vara en Köping, kanske?
Ibland finns det ett uttag på maskinen för en arbetslampa, som också släcks när kontaktorn bryts.
Produkter som diskuteras: "arbetslampa"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Hej, lite sen på pucken här men står precis med ett likadant motorskydd. Kan någon svara på vad t1 t2 t3 och t4 plintarna har för funktioner. På mitt nya motorskydd är ju utgående faser märkta med t1, t2, t3.Jarlingar skrev:
Ska göra sista monteringen på min svarv och ska koppla ihop elen igen.
Men jag misstänker att det sitter dubbla motorskydd monterat..
Inkommande matning går först in i denna:
[bild]
[bild]
[bild]
Efter denna låda matas det vidare till denna:
[bild]
[bild]
[bild]
Sen går det in i svarven så att säga.
Ska jag koppla som det var eller ska jag ta bort någon av dom?
Nc 95-96 och No 97-98.
Det är huvudkontakterna.A Arinde skrev:
Normalt stängd brukar användas för motorskyddet och normalt öppen för driftindikering.
Klicka här för att svara