Hej, hur många väggstöttor behöver man om man reser en stomme där väggarna är 11,5*9,5 meter?

Det vill säga som ska hjälpa till att fixera stommen innan man klätt dem.

Tack på förhand

J
N Nygge72 skrev:
Hej, hur många väggstöttor behöver man om man reser en stomme där väggarna är 11,5*9,5 meter?

Det vill säga som ska hjälpa till att fixera stommen innan man klätt dem.

Tack på förhand
Det beror på om en väggsnutt är säg 4800mm lång då hammarband och syll är av den längden så skulle jag ha 3st väggstöd om den är fristående är det ett hörn så behövs två st väggstöd om hörnet snedsträvas..

Som väggstöd så fungera 45x95 bra bara den fästes ordentlig i golv och vägg, alternativt justerbara Pa-So väggstöd..

J Jansson69 skrev:
Det beror på om en väggsnutt är säg 4800mm lång då hammarband och syll är av den längden så skulle jag ha 3st väggstöd om den är fristående är det ett hörn så behövs två st väggstöd om hörnet snedsträvas..

Som väggstöd så fungera 45x95 bra bara den fästes ordentlig i golv och vägg, alternativt justerbara Pa-So väggstöd..
Det är Pa-So stöttor jag funderar på och därför hur många som behövs

J
N Nygge72 skrev:
Det är Pa-So stöttor jag funderar på och därför hur många som behövs
Vi sätter alltid vid skarvarna av hammarbandet och ca 2400mm därtill förutom hörn som snedsträvas med brädor/gles som går helt ifrån syll till hammarband och spikas i dessa samt i varje stolpe..

Redigerat:
J Jansson69 skrev:
Vi sätter alltid vid skarvarna av hammarbandet och ca 2400mm därtill förutom hörn som snedsträvas med brädor/gles..
Så 6 st på en 11,5m vägg om den då får 2 skarver i hammarbandet?

J
N Nygge72 skrev:
Så 6 st på en 11,5m vägg om den då får 2 skarver i hammarbandet?
Ja har ingett att skissa på så visualiseringen säger att det låter rätt😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.