33 814 läst ·
165 svar
34k läst
165 svar
Hur många lektioner för att ta BE-kort?
Vilka moment ingick i uppkörningen?Attitudeswe skrev:
Krävdes det läkar/synundersökning?
Känner att om man haft körkort i 44 år och regelbundet kör släpkärror eller husvagn så borde det vara lätt. Men man ska aldrig underskatta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Utöver vanlig bilkörning ett antal specifika saker:M MagHam skrev:
- Tekniskt kunna förklara hur en påskjutsbroms fungerar.
- Kunna redogöra för lastsäkring, både allmänt och specifikt gör det egna släpets last.
- Kunna redogöra för tillåtlighet i ekipaget utifrån registreringsbevis och kunskap om regler.
- Kunna backa mot kaj och visa att man har koll på ekipagets längd (skulle stanna inom en meter om jag minns rätt).
- Kunna vända säkert i en trevägskorsning (backa runt hörn alltså).
Inte vad jag minns.M MagHam skrev:
Edit: Jag verkar mints fel om synundersökning.
Redigerat:
jag tog mitt BE kort dec. 2012M MagHam skrev:
svar på frågor:
uppkörning: man ska kunna backa/förflytta in mellan koner
syn:ja läkarundersökning:nej
jag behövde 3 körlektioner
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Kontroll av handske (pressa upp med stödhjulet). Kontroll av broms (nita hårt som f-n så det blir lakrits). Lastsäkring (jag körde upp med elbil så klarade mig med ett 1000kg skåp från okq8 lastat med pall med 15 säckar jord säkrat med 4 st LIDL spännband). DLR går igång automatiskt på min bil (efter säk kontroll). Man får tydligen inte köra med släp och DLR. Missats i VW programmering.
Enkla är ju backa runt hörn och anpassa hastighet efter förutsättningarna i villaområden.
Jag körde upp i liten stad jan jag skred till handling.g aldrig besökt innan (första tillgängliga tiden).
Fick köra över heldraget på uppkörningen. Taxi idiot som tyckte det var bra att parkera på motorvägspåfarten ut från en rastplats där han redan stått still. Hade bra avstånd och rull mot honom när han stod still i över 15 sekunder, så var en säker omkörning in på tom tvåfilig motorväg som jag informerade om att jag avsåg göra innan.
Enkla är ju backa runt hörn och anpassa hastighet efter förutsättningarna i villaområden.
Jag körde upp i liten stad jan jag skred till handling.g aldrig besökt innan (första tillgängliga tiden).
Fick köra över heldraget på uppkörningen. Taxi idiot som tyckte det var bra att parkera på motorvägspåfarten ut från en rastplats där han redan stått still. Hade bra avstånd och rull mot honom när han stod still i över 15 sekunder, så var en säker omkörning in på tom tvåfilig motorväg som jag informerade om att jag avsåg göra innan.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Jag tycker att det enklaste och bästa är att återgå till att bakljusen SKA vara tända, alltid.
Jag tog BE-kortsuppkörningen nu i våras men provet förra året och blev faktiskt rätt besviken på provet. Hade bara använt iKörkortsappen och pluggat via deras frågor och prov. Gjorde prov och frågor 2-3 veckor tills jag kände att jag kunde det. Jag hade av 64 (?) frågor på provet och 5st som var relaterade till släp och lastning men resterande var eco-driving och vanliga B-kortsfrågor.Attitudeswe skrev:
Skrota hela upplägget och få in BE-teori direkt i B-kortet istället eftersom det ändå är mest sådant ändå är min åsikt.
Du får hålla händerna hur du vill när du backar med eller utan släp. Det viktiga, vill jag påstå, är att du inte bara förlitar dig på backspeglarna utan också tittar bakåt och runt bilen genom att vrida på kropp och huvud. Tittar du bara i speglarna är du ett bra steg närmare en kuggning.H Husåhem skrev:
Hur tittar man omkring sig i en skåpbil utan rutor i skåpet? Sidorutorna är ju det enda man har och där sitter backspeglarna...MathiasS skrev:
Åfan, kan inte minnas om jag använde mer än speglarna, men så körde jag upp i fullsize med annat än europeiska minispeglar (2011)🤷♂️MathiasS skrev: