33 802 läst ·
165 svar
34k läst
165 svar
Hur många lektioner för att ta BE-kort?
Ta det lugnt och var tydlig med signaler och håll avstånd, tänk på att ditt ekipage är långt och att en lucka som normalt är tillräcklig för filbyte eller liknande inte är det med släp och dessutom kan acceleration vara lite seg med ett tungt släp.H Husåhem skrev:Jag vill börja med att tacka för alla bra råd och inspel!
Tycker mig även se en viss konsensus i diskussionen kring defensivt körsätt jag tar med mig.
Ni som klarat BE-kort.
Utiftån er erfarenhet, vilka två tips/råd skulle ni ge för specifikt uppkörningsmomentet till oss som har det framför oss?
Då tänker jag inte på säkerhetskontrollen utan när man kör i trafiken.
Kör defensivt och ha koll på din eco-driving så du inte bromsar och gasar för mycket utan lätta på gasen och motorbromsa så kanske du kan köra vidare utan att stanna vid korsningar etc.
Vi är ju alla med olika erfarenheter och synvinklar men jag skulle säga glöm absolut inte att du har släp där bak utan visa aktivt med koll i sidospeglarna att du har koll på var du placerar släpet. Plus naturligtvis en trygg bilkörning enligt reglerna i övrigt. Jag kuggade första uppkörningen pga för dålig koll på släpet. Körningen i övrigt och säkerhetskontrollen var utan anmärkning.MathiasS skrev:
Jag försökte också bekanta mig med området inför uppkörningen men inspektören lyckades ändå hitta mindre och krångligare gator än mig 😂 Efter första uppkörningen kände jag att det kan ju inte bli svårare väg än vi körde så den övade jag in ordentligt. Naturligtvis hittade nästa inspektör en ännu jobbigare väg för provet 😂
Jag misstänkte att min text skulle missförstås. Man måste förstås tänka på att släpet är där och förhålla sig till det, men det jag vill säga är att en BE-uppkörning är en B-uppkörning med släp bakpå. Dvs, kör man inte bil som folk så blir man inte godkänd - det räcker inte med att kunna hantera släpet.E Elixir skrev:Vi är ju alla med olika erfarenheter och synvinklar men jag skulle säga glöm absolut inte att du har släp där bak utan visa aktivt med koll i sidospeglarna att du har koll på var du placerar släpet. Plus naturligtvis en trygg bilkörning enligt reglerna i övrigt. Jag kuggade första uppkörningen pga för dålig koll på släpet. Körningen i övrigt och säkerhetskontrollen var utan anmärkning.
På youtube och diverse forum finns mycket info om de fällor som inspektörerna använder runt sitt kontor. Det är tämligen samma ställen år ut och år in som testas. Kan man inte lista ut det själv kan man alltid ta en lektion hos den lokala bilskolan, de vet exakt var deras elever brukar kuggas....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Jag tog en dubbellektion, fick lite genomgång, tips om uppkörning/säkerhetskontroll och lite feedback på att man inte lagt sog till med alltför mycket olämpligt beteende.joakim_j skrev:
Hur svårt är det egentligen att ta BE-kort? Känns som att det inte kan vara så mycket svårare än att köra med lätt släp. Så hur många lektioner skulle ni som har BE-kort uppskatta att en sådan som jag behöver?
Jag har haft B-kort i 17 år. Kört med släp samtliga dessa år (båttrailer först, sedan köpte vi ett släp när vi köpte huset). Har haft C-kort i 15 år (körde lastbil med tungt släp i lumpen, men fick "bara" C-kortet pga kostnadsskäl), har dock inte kört lastbil sedan typ 2009. Är väl helt OK på att backa med släpet. Ingen guru direkt, men det flyter på rätt bra.
Teorin är inget problem.
Så, hur många lektioner bör man räkna med? 2, 3? Ännu fler? Fattar att "det är individuellt", men det känns som att ni som har tagit BE borde ha en rimlig uppfattning om hur krävande det egentligen är.
Jag hade haft AB i 30 år när jag körde upp för BE. Även ägt och kört tungt släp i 5-6 år utan BE..., men det sa jag ju inte på uppkörningen. Han sade att det märktes att jag hade stor erfarenhet av släpkörning och hade ingenting att anmärka på.
Läste in teorin själv med 2 olika appar och BE-boken.
/M
Liten update:
Har pluggat iKökort-BE appen i ca1 månad nu och börjar närma mig slutklämmen och ska boka teriprov om ca 2 veckor. Tycker appen är bra men skulle vilja komplettera med en ytterligare app för att få lite mer bredd.
Är det någon som har god erfarenhet av någon app/hemsida?
Körskolorna verkar använda "teoricentralen" men den kan man inte köpa privat.
"Takörkort BE"-appen verkar ha problem med att den buggar.
Har pluggat iKökort-BE appen i ca1 månad nu och börjar närma mig slutklämmen och ska boka teriprov om ca 2 veckor. Tycker appen är bra men skulle vilja komplettera med en ytterligare app för att få lite mer bredd.
Redigerat:
Inget svar på din fråga, men...H Husåhem skrev:Liten update:
Jag tog kortet för länge sen, 1997. Kompis hade körskola så jag hade tillgång till alla pärmar med frågor som det var då innan internets tid.
Pluggade som en gnu och kunde alla frågor utantill "Det här blir enkelt"
Ingen fråga av de 60 (50 B och 10 E) var samma som de i pärmarna....
Jag tror man ska akta sig för att stirra sig blind på provfrågor i appar/pärmar osv och bara lära in svar mekaniskt till frågorna utan titta på innehållet mer och fundera på hur frågorna kan varieras.H Husåhem skrev:Liten update:
Sen läsa på i böckerna och göra egna sammanfattningar av det centrala i kapitlet.
Som tex Ikörkort appen är utformad så läser man först teorin i appen och sedan svarar man på avsnittsspecifika frågor och/eller blandade frågor av teoriprovsnatur. Dvs, man läser teori om man använder appen som det är tänkt.All teori finns i appen.T Testarn skrev:
Aha! Det låter ju riktigt bra. Jag såg framför mig en app där man bara svarar på en "massa" frågor och sen förväntas kunna svara på samma/liknande frågor vid provtillfället.MathiasS skrev:
Tack för upplysningen.
Jag har motsatt erfarenhet. När jag tog B-kortet cirka 90 hade jag lärt mig körskolans 8 pärmar utantill och provfrågorna var till 90% identiska (även om svarsalternativen kunde vara lite omkastade).Isakare skrev:
Inget svar på din fråga, men...
Jag tog kortet för länge sen, 1997. Kompis hade körskola så jag hade tillgång till alla pärmar med frågor som det var då innan internets tid.
Pluggade som en gnu och kunde alla frågor utantill "Det här blir enkelt"
Ingen fråga av de 60 (50 B och 10 E) var samma som de i pärmarna....
När jag tog BE i mitten av 00-talet körde jag samma strategi med samma utfall.
Nått år efter jag tog BE kortet 1997 ändrades teoriprovet, det hade några år tidigare ändrats.useless skrev:
Det fanns kritik att provet var för svårt och för många kuggade.
Har inte lyckats googla vilka årtal det var.
Tidigare när jag tog B kortet på 80 talet bara bara ett svarsalternativ rätt.
1997 kunde ett eller alla 4 vara rätt.
Frågorna var mera ordförståelse än trafik kunskap.
Där av kritiken och att de gjorde om provet igen.
Nu pratar ni om hur saker var för 25 år sedan och mer. Jag föreslår att det är mindre relevant. Och, vad är det man jämför med idag?
När jag tog behörighet A 2021 så tyckte jag att frågorna i tex iKörkort (för mc) var högst relevanta och bra för att lära sig det nya och friska upp det man redan borde kunna, men trots att jag tycker mig kunna trafikregler osv rätt bra så slogs jag ändå av att frågorna var vinklade lite annorlunda i Trafikverkets riktigta test. Det var fler svar som var rätt rimliga på varje fråga, mer av riskbedömningar och prioriteringar för att svara, än de mer faktabaserade frågorna i appen gav sken av. Om det är lika i andra appar vet jag förstås inte.
Jag hade ett par fel på det provet så det gick ju bra, men jag använde all tillgänglig tid för att nå det resultatet. Hur de gjorde som gick efter 20 minuter (vilket nog var halva gruppen), förstår jag inte riktigt. Det tog mig längre tid att bara läsa frågorna, och jag tycker jag har rätt lätt för mig i dessa sammanhang.
När jag tog behörighet A 2021 så tyckte jag att frågorna i tex iKörkort (för mc) var högst relevanta och bra för att lära sig det nya och friska upp det man redan borde kunna, men trots att jag tycker mig kunna trafikregler osv rätt bra så slogs jag ändå av att frågorna var vinklade lite annorlunda i Trafikverkets riktigta test. Det var fler svar som var rätt rimliga på varje fråga, mer av riskbedömningar och prioriteringar för att svara, än de mer faktabaserade frågorna i appen gav sken av. Om det är lika i andra appar vet jag förstås inte.
Jag hade ett par fel på det provet så det gick ju bra, men jag använde all tillgänglig tid för att nå det resultatet. Hur de gjorde som gick efter 20 minuter (vilket nog var halva gruppen), förstår jag inte riktigt. Det tog mig längre tid att bara läsa frågorna, och jag tycker jag har rätt lätt för mig i dessa sammanhang.