33 818 läst ·
165 svar
34k läst
165 svar
Hur många lektioner för att ta BE-kort?
Döda vinkeln ska man ju ha viss koll i. Men bakåt ser man i speglarna.
Pratade om BE kort med en kollega.
Nämnde om de videos jag sett på Youtube där körskolorna backar med släp runt hörn.
I dessa filmer backar de extremt långsamt ca 0,5km/h samt max 5-10cm från kanten.
Kollegan håller på ta BE på körskola och sa att han blivit upplärd att man inte behöver ligga så nära kanten. Det är tydligen OK om bil och släp är några decimeter ut från denna. Sedan hade hans handledare sagt att man ska köra lungt och kontrollerat men bör ha lite fart så backningen inte tar tar för lång tid.
Vad är era erfarenheter av backningen runt hörn?
Är det 0,5km/h och 5-10cm från kanten för att bli godkänd?
Nämnde om de videos jag sett på Youtube där körskolorna backar med släp runt hörn.
I dessa filmer backar de extremt långsamt ca 0,5km/h samt max 5-10cm från kanten.
Kollegan håller på ta BE på körskola och sa att han blivit upplärd att man inte behöver ligga så nära kanten. Det är tydligen OK om bil och släp är några decimeter ut från denna. Sedan hade hans handledare sagt att man ska köra lungt och kontrollerat men bör ha lite fart så backningen inte tar tar för lång tid.
Vad är era erfarenheter av backningen runt hörn?
Är det 0,5km/h och 5-10cm från kanten för att bli godkänd?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Nej. Likt @Tokslut förväntades jag backa runt hörn för att vända i en trevägskorsning. Du ska kunna styra släpet så det inte okontrollerat sticker iväg när du backar och svänger, men det är ingen dm-precision som krävs.H Husåhem skrev:
Min erfarenhet från alla uppkörningar jag gjort (har dock aldrig kuggats) är att sunt förnuft är det som råder. Varför ska man slicka en kant om det inte behövs? Ofta får man instruktioner som "vänd där det passar" för att kolla om man innehar sunt förnuft eller ej. Dom ser rätt fort om man har kontroll på fordonet/fordonskombinationen och det är vad som spelar roll.
Ingår inte frågor i uppkörningen? Typ ett "system" skall förklaras? Jag fick iaf. förklara hur bromssytemet fungerade. (2011)H Husåhem skrev:
Ang. lastningen så gick jag igenom vad sakerna jag fyllt upp hästsläpet med och den totala vikten / kultrycket och hur jag tänkte med lastförskjutningen mm. Spännband slipper man i hästsläp så den biten pratades det inte om
Skogsägare
· 23 274 inlägg
Använder man förstängning måste man rimligen kunna förklara det. Så oberoende av hur man lastsäkrar måste man kunna förklara sitt val. Misstänker dock att det är svårt att komma undan med att bara trycka upp något ton mot framkanten på ett hästsläp. Ett par krakar kort tyglade däremot! 😇
Detta var ju inte igår, så minns inte ordagrant hur det gick till. Men staplade 2 pallstaplar som precis fick plats och några jordsäckar bak så även förslutning bakåt till viss del och vart iaf. inte ifrågasatt vad jag minnsNötegårdsgubben skrev:
Jag vill minnas att jag fick frågor om:H Husåhem skrev:
- bilens bromssystem och vad jag bör göra för en "inre säkerhetskontroll" (som är med B-frågor än BE) och sen var det frågor om:
- lasten; tyngdpunkt/risk för förskjutning/vikt)
- surrningen; hur den var gjord(att surrningen fixerade lasten, om det var förstängning etc), hur jag visste att spännbanden var OK (dvs tolka den blå lappen på spännbandet) och hur jag tog reda på att man har rätt friktion mellan last och flak (kolla i tabellen i lilla häftet..)
- hur påskjutsbromsen fungerar
Det är det jag minns så här några år senare.
Skogsägare
· 23 274 inlägg
Typ samma som @Testarn. Minns även en fråga om att kunna utläsa ur registreringsbevisen om man fick dra släpet ifråga.
Hur en påskjutsbroms funkar tycker jag fortfarande är en extremt dålig sak att fråga om. Ser inte hur någon blir en säkrare bilförare av att kunna det. Allt för mycket av (framför allt B-) teorin handlar också om teknik snarare än lämplighet som förare.
Hur en påskjutsbroms funkar tycker jag fortfarande är en extremt dålig sak att fråga om. Ser inte hur någon blir en säkrare bilförare av att kunna det. Allt för mycket av (framför allt B-) teorin handlar också om teknik snarare än lämplighet som förare.