33 802 läst ·
165 svar
34k läst
165 svar
Hur många lektioner för att ta BE-kort?
Det beror på..H Husåhem skrev:Ponera att man kommer in i en rondell på uppkörning till BE-kortet;
Önskvärt är att man följer trafikrytmen och tajmar trafiken.
Men om man har otur och det är mycke trafik...
Är det bättre att vänta lite för länge på bra läge kör in i cirkulationen eller är det bättre köra in snabbt så fort man ser en lucka?
Hade något liknande, skulle göra vänstersväng ut på en trafikerad väg i rusningstrafik. Avvaktade ett tag men sen tänkte jag, här kan jag inte stå hela dagen. Såg en lucka och tog den. Något i mig sa att det var ok att ta lite plats men också hellre det säkra för det osäkra. Det ska ju inte vara farligt.
Det var det enda som uppkörningsläraren anmärkte på litegrann men som han själv sa, "det var lite tight kanske men jag hade gjort samma sak"
Sen är det ju en helhetsbedömning som görs och sålänge man inte gör massa fel eller några farliga sådana så är det ju lugnt
Redigerat:
Jag borde kört mer defensivt, men jag väntade ändå ett tag.H Husåhem skrev:Ponera att man kommer in i en rondell på uppkörning till BE-kortet;
Är det bättre att vänta lite för länge på bra läge kör in i cirkulationen eller är det bättre köra in snabbt så fort man ser en lucka?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Hade inget problem med det på min uppkörning med CE i Barkarby i alla fall, bilister får vänta på tunga och långa fordon i bl.a. rondeller, så är det bara. Det handlar rätt och slätt om sunt förnuft ihop med säkerhet. Så länge ingen situation blir farlig måste man kunna ta sig vissa friheter för att trafiken ska kunna flyta.Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Jag köpte fel på uppkörningen, inspektöreren sa "Vi åker mot Vällingby"
Jag åkte mot Vällingby som jag brukar, men inspektöreren menade att jag skulle gjort en vänstersväng efter en skylt som det stod Vällingby på.
Löste det med att ta höger in på en mack och vända, fick även backa för att komma runt.
Väl tillbaka fick jag stjärna i kanten för vändningen jag gjort, och givetvis även körkortet.
Då vi var en rallyklubb där 10 st gemensamt pluggat och körde upp, var släpet en trailer med en rallybil på.
Jag gillade inte riktigt bilen, en 740 med vidvinkelspeglar, jag vill ha platta spegelglas när jag backar med släp, men det gick ju bra iaf.
Jag åkte mot Vällingby som jag brukar, men inspektöreren menade att jag skulle gjort en vänstersväng efter en skylt som det stod Vällingby på.
Löste det med att ta höger in på en mack och vända, fick även backa för att komma runt.
Väl tillbaka fick jag stjärna i kanten för vändningen jag gjort, och givetvis även körkortet.
Då vi var en rallyklubb där 10 st gemensamt pluggat och körde upp, var släpet en trailer med en rallybil på.
Jag gillade inte riktigt bilen, en 740 med vidvinkelspeglar, jag vill ha platta spegelglas när jag backar med släp, men det gick ju bra iaf.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Naturligtvis måste man våga köra ibland också, och jag håller med om att man bör ta sig vissa friheter i trafiken ibland. Min poäng är bara just att man ska tygla sig något, inte att man ska avstå helt från att agera.RoTe skrev:
Hade inget problem med det på min uppkörning med CE i Barkarby i alla fall, bilister får vänta på tunga och långa fordon i bl.a. rondeller, så är det bara. Det handlar rätt och slätt om sunt förnuft ihop med säkerhet. Så länge ingen situation blir farlig måste man kunna ta sig vissa friheter för att trafiken ska kunna flyta.
Det är ingen skillnad på att köra med släp mot utan. Du har väjningsplikt mot fordon i cirkulationsplatsen och ska lämna företräde.H Husåhem skrev:Ponera att man kommer in i en rondell på uppkörning till BE-kortet;
https://www.transportstyrelsen.se/s...ler/Generella-trafikregler/cirkulationsplats/
Att du måste ta hänsyn till att din fordonskombination gör att du kanske inte kan accelerera som utan vagn och dessutom är ekipaget längre och kräver en större lucka. Att man dessutom ska köra defensivt betyder nog att det är bättre att bli stående ett par minuter än tränga sig in i cirkulationsplatsen.
Det är lätt att de anser att du inte klarar samspelet med andra trafikanter om du stressar in i rondellen.
Jag vill börja med att tacka för alla bra råd och inspel!
Tycker mig även se en viss konsensus i diskussionen kring defensivt körsätt jag tar med mig.
Ni som klarat BE-kort.
Utiftån er erfarenhet, vilka två tips/råd skulle ni ge för specifikt uppkörningsmomentet till oss som har det framför oss?
Då tänker jag inte på säkerhetskontrollen utan när man kör i trafiken.
Tycker mig även se en viss konsensus i diskussionen kring defensivt körsätt jag tar med mig.
Ni som klarat BE-kort.
Utiftån er erfarenhet, vilka två tips/råd skulle ni ge för specifikt uppkörningsmomentet till oss som har det framför oss?
Då tänker jag inte på säkerhetskontrollen utan när man kör i trafiken.
De verkar inte så kräsna, i vändningsmomentet "ute i fält" hamnade jag lite snett mot trottoaren men det va inget de la någon vikt vid. När jag påtalade det sa hon bara "det blir bra, du kan ju vända nu". Jag hade tydligen högre krav än de på körningen
1. Ha med dig något att mäta med! Jag var tvungen visa hur påsjkutsbromen fungerar och att den åkt in tillräckligt långt när jag hade bromsat ekipaget genom att mäta att den hade åkt in tillräckligt! Var helt oförberedd på det och hade inget mäta med.H Husåhem skrev:
2. När du lastat släpet måste du se till lasten är surrad ordentligt, inte bara lägga in saker.