33 825 läst ·
165 svar
34k läst
165 svar
Hur många lektioner för att ta BE-kort?
Då ska du titta bakåt direkt och inte BARA med speglarna. Ingen skillnad. Detta kommer från inspektören på uppkörning (inte min egen).RoTe skrev:
För egen del är speglarna det viktigaste redskapet när jag backar med släp för då ser jag bäst var släpet är på väg i förhållande till bilen men på en uppkörning krävs mer.
Varför ska jag titta in i en vägg? Läs mitt inlägg igen?MathiasS skrev:
Då ska du titta bakåt direkt och inte BARA med speglarna. Ingen skillnad. Detta kommer från inspektören på uppkörning (inte min egen).
För egen del är speglarna det viktigaste redskapet när jag backar med släp för då ser jag bäst var släpet är på väg i förhållande till bilen men på en uppkörning krävs mer.
Så det är superviktigt att vrida nacken ur led om man har fönsterrutor bak men inte annars? Har aldrig fattat varför man ska vrida kroppen 180 grader under backning. Jag körde upp för CE och fick BE på köpet så inga fönstermöjligheter där inte.MathiasS skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 413 inlägg
När jag körde upp för CE var budskapet "använd speglarna", hänga ut genom fönstret är kuggning. Stängd ruta fö.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Även med personbil saknas normalt sikt bakåt i annat än speglarna när man kör upp för BE då man har kåpsläp.
Det är förstås lämpligt att ha koll på omgivningen på alla sätt man kan, men vid själva backningen är man nog normalt hänvisad till sidospeglarna.
Det är förstås lämpligt att ha koll på omgivningen på alla sätt man kan, men vid själva backningen är man nog normalt hänvisad till sidospeglarna.
Ett tips om man är privatist och tycker det är bökigt att ordna släp och få det till uppkörningsplatsen (ingen kompis med BE-behörighet etc):
Åtminstone här nere i Göteborg finns det folk som hyr ut färdiglastade släp ståendes vid uppkörningsplatsen för en överkomlig penning (800 kr eller så).
Jag antar att motsvarande finns på andra orter, och finns det inte får man väl hoppas att någon driftig byggahusare tar affärstillfället i akt.
Åtminstone här nere i Göteborg finns det folk som hyr ut färdiglastade släp ståendes vid uppkörningsplatsen för en överkomlig penning (800 kr eller så).
Jag antar att motsvarande finns på andra orter, och finns det inte får man väl hoppas att någon driftig byggahusare tar affärstillfället i akt.
Du vill inte förstå eller? Det handlar om att ha koll på omgivningen, inte bara släpet.RoTe skrev:
Körde upp med stort kåpsläp för b96 och använde precis som vanligt bara speglarna vid backning.useless skrev:
Gick alldeles utmärkt.
Samma för mina kollegor, vi fick det bekostat av arbetsgivaren så alla tog det under en 6 månaders period.
I paketet ingick även 1 körning med lärare inför uppkörningen för att känna på deras bil och släp och backning ingick även där utan kommentarer.
På uppkörningen så var vi ute och körde tills vi kom till en korsning där vi skulle backa runt ett hörn.useless skrev:
Då vi körde fram till korsningen så har man rätt bra koll på alla håll och jag använde defintivt bara speglarna vid backningen.
Samma sak när vi började, bilen skulle stå bredvid släpet som då skulle kopplas och göras kontroll på.
Efter körningen skulle släpet backas tillbaka på samma plats och bilen skulle stå bredvid.
Hade det däremot varit vid en skola eller liknande med mycket folk som springer runt bilen och släpet så hade jag till och med beordrat ut passageraren (kontrollanten) för att kolla bakom släpet, alternativt vägrat backa.
Det är en avsevärd skillnad skulle jag vilja påstå. Synfältet är ändå ca. 180° så även med ett släp som blockerar sikten rakt bakåt finns det en poäng med att vara vänd i färdriktningen, jämfört med en lastbil där du inte ser ett smack av omgivningen om du vänder dig om.Nötegårdsgubben skrev:
Jag undrar om det är några här som verkligen anstränger sig för att missförstå eller vad är problemet egentligen?
När du backar med en bil förväntas du att se dig omkring. Backar du stirrandes endast i backspeglarna blir du kuggad. Kan du inte titta rakt bakåt så ska du titta åt alla andra håll OCH i sidospeglarna. Gäller detta även när du har släp påkopplat? Bestämd själv hur du gör när du kör upp.....
När du backar med en bil förväntas du att se dig omkring. Backar du stirrandes endast i backspeglarna blir du kuggad. Kan du inte titta rakt bakåt så ska du titta åt alla andra håll OCH i sidospeglarna. Gäller detta även när du har släp påkopplat? Bestämd själv hur du gör när du kör upp.....