247 läst ·
2 svar
247 läst
2 svar
Vattenburen golvvärme oisoleradplatta lageruppbyggnad, fuktrisk
Hej
Jag har nyligen dränerat runt huset och utgår från att källarplattan idag är torr och utan fuktproblem.
Nu funderar jag på att lägga vattenburen golvvärme i källaren och vill säkerställa att jag väljer rätt lageruppbyggnad ur både värme- och fuktsynpunkt.
Förutsättningar:
Platonmatta istället för XPS
Fråga:
Finns det risk för kondens eller fuktproblem med denna uppbyggnad, särskilt om jag kombinerar radonduk + XPS + EPS ovanpå en oisolerad platta?
Jag vill undvika att kapsla in fukt eller skapa en kall zon där kondens kan uppstå, men samtidigt få en rimlig isolering och fungerande golvvärme.
Tacksam för synpunkter från er som gjort liknande lösningar eller har byggfysisk koll.
Jag har nyligen dränerat runt huset och utgår från att källarplattan idag är torr och utan fuktproblem.
Nu funderar jag på att lägga vattenburen golvvärme i källaren och vill säkerställa att jag väljer rätt lageruppbyggnad ur både värme- och fuktsynpunkt.
Förutsättningar:
- Betongplatta från 60-tal, oisolerad
- Jag är medveten om att viss värmeförlust nedåt är oundviklig
- Radonduk kommer att läggas och fungera både som radonskydd och ång-/fuktspärr
- Golvvärmesystem: EPS-skivor med spår, ca 50 mm
- Golv
- EPS 50 mm med spår för vattenburen golvvärme
- XPS-skiva
- Radonduk
- Befintlig betongplatta
Fråga:
Finns det risk för kondens eller fuktproblem med denna uppbyggnad, särskilt om jag kombinerar radonduk + XPS + EPS ovanpå en oisolerad platta?
Jag vill undvika att kapsla in fukt eller skapa en kall zon där kondens kan uppstå, men samtidigt få en rimlig isolering och fungerande golvvärme.
Tacksam för synpunkter från er som gjort liknande lösningar eller har byggfysisk koll.
Det är en bra situation med att du har en torr betongplatta idag.
Men då kan man fundera över varför den är torr.
Är det en väldigt effektiv upptorkning uppåt, eller beror det på huset står på så torr mark att det öht inte kan bli problem, typ.
Är det pga det senare så är det garanterat att bara köra på som du tänker.
Skulle det vara det första så kanske vi ska tänka till ett varv först.
Men då kan man fundera över varför den är torr.
Är det en väldigt effektiv upptorkning uppåt, eller beror det på huset står på så torr mark att det öht inte kan bli problem, typ.
Är det pga det senare så är det garanterat att bara köra på som du tänker.
Skulle det vara det första så kanske vi ska tänka till ett varv först.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Du måste ha plastad foam ovanpå rören också för kondensens skull.V Vinnie skrev:Hej
Förutsättningar:
Min fundering gäller främst risken för kondenens.Jag överväger följande uppbyggnad uppifrån och ned:
- Betongplatta från 60-tal, oisolerad
- Jag är medveten om att viss värmeförlust nedåt är oundviklig
- Radonduk kommer att läggas och fungera både som radonskydd och ång-/fuktspärr
- Golvvärmesystem: EPS-skivor med spår, ca 50 mm
Alternativt:
- Golv
- EPS 50 mm med spår för vattenburen golvvärme
- XPS-skiva
- Radonduk
- Befintlig betongplatta
Fråga:
Klicka här för att svara