Fairlane
Troberg skrev:
Kanske inte suburban, men liknande bilar. Kolla på vägen. Pontia/Chevrolet Transport, Renault Espace, VW Amarok, Dodge Ram, Land Rover Discovery, Silverado och så vidare. Definitivt mer än en på hundra.
Äpplen och päron igen.
Din Cheva väger 3 ton?
Point / Chevrolet Transport runt 2 ton och med en högst medioker säkerhet
Renault Espace väger drygt 1,5 ton och säkerheten är ok, men vikten gynnar knappast den bilen kontra någon annan
VW Amarok drygt 2 ton, bra säkerhet
Dodge Ram 2,5 ton, stor bil, rambygge, med allt vad det innebär när det gäller andra bilar.
Land Rover Discovery 2,5 ton tung, med ok säkerhet, inte mer...
Silverado är även det en STOR bil

Mer än 1 på 100? Tveksamt skulle jag säga. Vi räknar ju bilar till familjer, inte firmabilar för byggare av olika slag.

Troberg skrev:
Jo, om elbilarna konsekvent är mindre i genomsnitt än bränslebilarna, så är de i genomsnitt osäkrare.
Det har ju isåfall med vikten att göra, inte med varifrån de får sin energi.

Troberg skrev:
Först och främst, om min bil ska dra två liter milen så måste jag köra dragracing från vartenda stopp. Jag skulle uppskatta att den kanske drar 1.3-1.4 liter vid stadskörning.
OK, Det verkar skilja en hell del mellan olika versioner. Har hittat uppgifter på 2,36 liter/mil i stadskörning på en 2013 års modell.

Troberg skrev:
Sedan, nej, jag klarar inte det. Räknar man bort skatten på bensinen (vilket man bör göra, det är ju trots allt pengar man, på något sätt, får tillbaka), så hamnar jag kanske på dubbla det beloppet.
Får du tillbaks skattepengarna? I form av vård, skola och omsorg etc eller menar du på något annat sätt? Detsamma borde väl gälla skatten på elen då?

Troberg skrev:
Å andra sidan, jag har råd med de kronorna och jag tycker att säkerheten, komforten, kapaciteten, styrkan och flexibiliteten jag får är värd de pengarna.
Det är ju en annan femma. Synd bara att den ska mosa allt i sin väg vid en kollision, på ett sätt som inte behövs, ens med den vikten.

Troberg skrev:
Antagligen, eftersom den hade behövt dra på ett tungt batteripaket som är riskabelt vid en olycka.
Det beror väl helt på var och hur batteripaketet sitter? Hög vikt i sig var väl eftersträvansvärt, så att man kan vinna i kollisioner med andra?

Troberg skrev:
Det märks att du bor i Stockholm. Ge dig ut utanför stan, till den verklighet vi andra lever i. Det ni kallar "snökaos" och "katastrofläge" kallar vi för "vinterväglag". Stora bilar med fyrhjulsdrift och brukskapacitet är vanliga här. Inte för att de är coola, utan för att vi behöver dem.
Nja, jag bor förvisso i Stockholm, men de flesta svenskar bor också i Storstad/mellanstor stad och klarar sig bra med en Volvo V70 eller liknande för sina 3 barn. Är ute på betydligt mindre ställen också och det kryllar inte av bilar som Suburban där heller. De finns, liksom även i Stockholm, men det är snarare byggare än barnfamiljer som köper dessa bilar.

Fairlane skrev:
Äpplen och päron igen.
Din Cheva väger 3 ton?
Point / Chevrolet Transport runt 2 ton och med en högst medioker säkerhet
Renault Espace väger drygt 1,5 ton och säkerheten är ok, men vikten gynnar knappast den bilen kontra någon annan
VW Amarok drygt 2 ton, bra säkerhet
Dodge Ram 2,5 ton, stor bil, rambygge, med allt vad det innebär när det gäller andra bilar.
Land Rover Discovery 2,5 ton tung, med ok säkerhet, inte mer...
Silverado är även det en STOR bil
Jag plockade bara några bilar med antingen lastkapacitet eller stor insida.

Det har ju isåfall med vikten att göra, inte med varifrån de får sin energi.
Men de är generellt mindre, så du kan inte bortse från den faktorn.

OK, Det verkar skilja en hell del mellan olika versioner. Har hittat uppgifter på 2,36 liter/mil i stadskörning på en 2013 års modell.
Äh, en del gillar att skryta. Kör man lugnt så är det betydligt mindre. Kör man dessutom med farthållare på landsväg så blir det ännu bättre.

Får du tillbaks skattepengarna? I form av vård, skola och omsorg etc eller menar du på något annat sätt? Detsamma borde väl gälla skatten på elen då?
Naturligtvis gäller det även skatten på elen, men det är betydligt mindre.

Det beror väl helt på var och hur batteripaketet sitter? Hög vikt i sig var väl eftersträvansvärt, så att man kan vinna i kollisioner med andra?
Hög vikt för att det är en stabil konstruktion är bra, hög vikt för att den är full av batterier som inte bidrar till konstruktionens styrka, utan tvärtom utgör en belastning på konstruktionen, är dåligt.

Nja, jag bor förvisso i Stockholm, men de flesta svenskar bor också i Storstad/mellanstor stad och klarar sig bra med en Volvo V70 eller liknande för sina 3 barn. Är ute på betydligt mindre ställen också och det kryllar inte av bilar som Suburban där heller. De finns, liksom även i Stockholm, men det är snarare byggare än barnfamiljer som köper dessa bilar.
Jag har börjat titta på de bilar jag möter, och det är många i den storleksklassen, antingen stadsjeepar som Suburban/Tahoe/Escalade, pickups som Dodge Ram/VW Amarok/ Silverado eller skåpbilar. Titta nästa gång du är ute och kör, de är fler än vad man tror.

Vad handlar den här tråden om?

Bo.Siltberg skrev:
Vad handlar den här tråden om?
Ganska uppenbart att det handlar om elbilar.

En elbil kan rulla längre än vad som anges

http://teslaclubsweden.se/hur-langt-kan-man-aka-2/
"Teslaägaren David Metcalf innehar rekordet på 680 km på en laddning – han körde hela vägen i 30 km/h."

Ang batterier

http://teslaclubsweden.se/model-s-batteri-tappar-7-kapacitet-efter-12-000-mil/
"En ägare rapporterar att efter 12 000 mil har hans Tesla Model S batteri tappat endast 7% av sin kapacitet. Hans rated range* har efter alla dessa mil minskat från 42 till 39 mil – en minskning på endast 3 mil!"

Nissan Leaf med 16000 mil på mätaren

http://www.electric-vehiclenews.com/2015/05/nissan-leaf-taxi-passes-160000-km-and.html

Kloge skrev:
"Teslaägaren David Metcalf innehar rekordet på 680 km på en laddning – han körde hela vägen i 30 km/h."
Det måste ha gjort honom omåttligt populär på motorvägen...

http://teslaclubsweden.se/model-s-batteri-tappar-7-kapacitet-efter-12-000-mil/
"En ägare rapporterar att efter 12 000 mil har hans Tesla Model S batteri tappat endast 7% av sin kapacitet. Hans rated range* har efter alla dessa mil minskat från 42 till 39 mil – en minskning på endast 3 mil!"[/QUOTE]

För lite information i artikeln för att vara meningsfull.

* Det framgår inte hur han mätte kapaciteten. Många gör misstaget att mäta spänningen, istället för att mäta hur snabbt spänningen minskar under last. Eftersom spänningen inte minskar linjärt med urladdningen, så innebär 7% lägre spänning "nästan dött".

* Vilket klimat har bilen körts i? Batterier gillar inte vår vinter. Har själv säkert bytt tio batterier som frusit i vanliga bilar.

Dessutom, en bränslebil tappar ingen räckvidd alls efter 12 000 mil...

Kapaciteten var hur långt han kom, 39mil är 93% av 42mil.

mexitegel skrev:
@gthanson: Vad är din poäng?
Att gamla elinstallationer är farliga, eller att du inte gillar rubriksättarna på tidningarna?
Det är väl inte bara rubriken som är fel? Uppgifterna i artikeln är rent felaktiga.

Ett vanligt Schukouttag är godkänt för 16 A och får vara avsäkrat max 16 A. Det ska inte brinna upp ens om man tar ut 16 A i flera dygn.

Dock räcker det inte med 1,5 kvadrat ledning fram till uttaget (vilket är det vanligaste idag då man kör med 10 A gruppsäkring) om det ska vara avsäkrat 16 A, man måste upp i ledningsarea. Annars kan det börja brinna.

lbgu skrev:
Jag tror inte batteriet håller för 100 timmars färd även ifall man stänger av alla lysen + annat som drar el.
Ett batteris kapacitet är inte specificerad i timmar, den är specificerad i amperetimmar.

Ett batteri på 100 Ah räcker i 10 timmar om du tar ut en ström på 10 A. Om du bara tar ut en ström på 1 A räcker det i 100 timmar. Tar du ut 0 A räcker det i princip i oändlighet (bortsett från självurladdning).

Nerre skrev:
Ett batteris kapacitet är inte specificerad i timmar, den är specificerad i amperetimmar.

Ett batteri på 100 Ah räcker i 10 timmar om du tar ut en ström på 10 A. Om du bara tar ut en ström på 1 A räcker det i 100 timmar. Tar du ut 0 A räcker det i princip i oändlighet (bortsett från självurladdning).
Fast nu plockade du ut mitt påstående ur sitt sammanhang. Självklart innehåller ett batteri en viss mängd energi. Men att framföra en bil i 2 km/h är inte energieffektivt och därför kommer inte batteriet att ge samma körsträcka som ifall bilen kördes vid en mer passande hastighet.

tommib
Obligatoriskt klipp i sammanhanget:
https://www.youtube.com/watch?v=7ZeFDe44Ddo

Troberg: Du får ha precis vilken bil du vill, men för de flesta räcker det bra med något mindre/bensinsnålare/säkrare för andra trafikanter.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C
lbgu skrev:
Fast nu plockade du ut mitt påstående ur sitt sammanhang. Självklart innehåller ett batteri en viss mängd energi. Men att framföra en bil i 2 km/h är inte energieffektivt och därför kommer inte batteriet att ge samma körsträcka som ifall bilen kördes vid en mer passande hastighet.
Att framföra en bil i 70km/h är inte heller energieffektivt (pga luftmotståndet). Enligt Tesla är den optimala hastigheten 40km/h, men det tidigare nämnda rekordet antyder ju att den förmodligen är lägre än så. Så om man fastnar i kö lär man kunna räkna med att man tröttnar av andra orsaker innan batteriet tar slut, givet att batteriet skulle klarat den givna sträckan i normalfart. Vem orkar sitta och krypköra 100 timmar i sträck i en bilkö?

Troberg skrev:
...Dessutom, en bränslebil tappar ingen räckvidd alls efter 12 000 mil...
Berätta det för dessa gossarna: https://www.youtube.com/watch?v=GuCff8nCxBU

För er som inte orkar titta, de testar GAMLA italienska mitmotorbilar. Den som ligger sämst till har förlorat 110 av 190 ursprungliga hästkrafter.

Jo, jag är medveten om att färre hästkrafter inte nödvändigtvis betyder kortare räckvidd, men det känns rimligt att ett 60%-igt effektbortfall även betyder sämre bränsleeffektivitet, dvs kortare räckvidd.
Jag är även medveten om att dessa bilar lär vara extremfall, men nog kan vi vara överens om att gamla slitna bilar drar mer drivmedel än nya = kortare räckvidd.

/ Fredrik

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.