Hej!
Vi har använt Kiiltos Kerasafe system i badrummet.

Vi tycker att inner- och ytterhörnen inte limmas fast tillräckligt bra med det vita KeraSeal limmet.

Jag har sett att vissa använder det blåa limmet (k2) över hörnremsorna, som extra försegling efter montering.

Det finns inte med i Kiiltos monteringsanvisningar, men någon som har en åsikt kring att använda K2 över skarvar och hörn?

Och är det någon annan som håller med om att det vita limmet KeraSeal inte är tillräckligt starkt?

Tack!

• Grönt badrumshörn med monterat Kiilto Kerasafe system och synliga skarvar; diskussion om limstyrka och extra försegling med K2-lim över hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Ljhdov skrev:
Hej!
Vi har använt Kiiltos Kerasafe system i badrummet.

Vi tycker att inner- och ytterhörnen inte limmas fast tillräckligt bra med det vita KeraSeal limmet.

Jag har sett att vissa använder det blåa limmet (k2) över hörnremsorna, som extra försegling efter montering.

Det finns inte med i Kiiltos monteringsanvisningar, men någon som har en åsikt kring att använda K2 över skarvar och hörn?

Och är det någon annan som håller med om att det vita limmet KeraSeal inte är tillräckligt starkt?

Tack!
Jag har inte använt just det systemet utan mer Bostics, Miras, Schönox mm. Men en tanke är att innerhörnen ska väl placeras innanför duken inte utanpå?

Enligt anvisningarna ska de placeras utanpå. Vi var besvikna över kvalitén på Kiiltos produkter.
B Byggsnyggt skrev:
Jag har inte använt just det systemet utan mer Bostics, Miras, Schönox mm. Men en tanke är att innerhörnen ska väl placeras innanför duken inte utanpå?

Nej hörnen brukar monteras utanpå duken. I biltemas system så ska alla manchetter och skarvar limmas med deras skarvlim och sedan innan plattor sätts på så ska alla skarvar, machetter och överlappningar förseglas med deras tätskiktsmembran.
Jag tänker mig att samma sak inte kan skada med kerasafe även om de inte själva tycker att det behövs.

Johanox1 Johanox1 skrev:
Nej hörnen brukar monteras utanpå duken. I biltemas system så ska alla manchetter och skarvar limmas med deras skarvlim och sedan innan plattor sätts på så ska alla skarvar, machetter och överlappningar förseglas med deras tätskiktsmembran.
Jag tänker mig att samma sak inte kan skada med kerasafe även om de inte själva tycker att det behövs.
Det låter konstigt, jag har inte använt något tätskikt där man sätter hörnmanchetter utanpå duken. Då faller ju hela iden med tätningen eftersom skarven då hamnar mot rinnande vatten. Men om det står så i beskrivningen till ditt tätskikt så är det väl så med just det.
De tätskikt jag använt brukar innerhörn limmas med samma gum som används att limma duken, alltså inget speciellt lim för detta. Men det är sökert olika.

Jag hade inga problem med att få dom att fästa med det rätta vita limmet 🤷‍♂️
Har inte använt ngt annat än Kiilto so har inget o jämföra med dock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.