G gulaaa skrev:
Hur uppstår ens fuktvandring utåt i väggarna?
Fuktvandringens riktning är alltid från varmt till kallt.
Är det varmare på ena sidan av väggen så vandrar fukten från den varma sidan av väggen till den kalla sidan av väggen.
 
  • Gilla
gulaaa
  • Laddar…
N
H heimlaga skrev:
Trästommen ruttnar bakom cementputs. Det sköter sig själv. Far tillbaka och se om 20 år så får du se det.

Orsakerna är:

1. Cementen är inte tillräckligt fuktgenomsläpplig så fukt som vandrar utåt genom väggen fångas bakom cementen och träet ruttnar. Fukt uppstår där människor bor och vandrar utåt genom väggar och mellantak. Kurserna Byggnadsfysik1 och Byggnadsbysik2 i ingenjörsutbikldningen. Tillämpar man den teoretiska kunskapen på skadorna man ser i verkligheten blir det helt uppenbart.
Enda sättet att undvika det i ett äldre hus är om väggen är så dåligt isolerad att allt fukt torkar av värmen som läcker inifrån. Sådana exempel finns.
2. Cementbruk har starkare kapillärsugning än kalkbruk på grund av att porerna är mindre. I synnerhet när det är blandat med fin sand så som de fabriksblandade bruken är. Jag föredrar att blanda de två första påslagen med grövre sand som både minskar sprickbildningen och kapillärsugningen.
Ökad kapillärsugning betyder att en större del av vätan från slagregn sugs in i putsen och fuktar på träet bakom.

Dessutom behöver kalkbruk inte vara orimligt dyrt. Själva bruket kostar bara obetydligt mer när man våtsläcker kalken själv. Litet mer arbetstimmar blir det så litet dyrare blir det men räknar man med minskade kostnader längre fram blir det inte speciellt dyrt totalt sett.
Du verkar leva i en egen värld, inte riktigt i den riktiga världen.
 
N neo11 skrev:
Du verkar leva i en egen värld, inte riktigt i den riktiga världen.
Allt som storföretag gör i Stockholm är inte rätt.
 
N
Vi är inget storföretag, men att vi blandar inte bruket själv. Och vi föreslår inte heller till kunden att vi gör det.
Jag vet att det inte är så svårt, blandat bruket själv till massa villor.
Men det är över 20 år sen.

När jag blanda bruk i oljefat tunna var det 30 kg släckt kalk 12-13 gröna 17 liters rullar med putssand, och vatten.
Sen var det fint kalkbruk, putsade ett antal villor med sånt bruk.
Var mer kalk i det bruket än det man köper på säck idag.


Men fungerar inte så idag, när man lämnar ett anbud.

Men får väl gissa att man får höra att allt var åt helvete med bruket från hemilaga.
Då han tror att allt han läst sig till är rätt.

Lite som alla jävla arkitekter som ritar, bara tror, sen så kan man byggas sen.

Stor skillnad på tekniskt kunnande och kunskapsintresse och kunskaper man läst sig till.
 
Redigerat:
Jag är som sagt timmerman och vet hurudant träarbete det kan bli där sådana som du har varit framme.

Fast jag har putsat om ett fjärdedels hus med kalkbruk så jag vet ungefär hur det går till och hur det fungerade.
Husägaren tog sanden till de två första putsvarven ur byns samfällda sandgrop och siktade den för hand för att få grövre sand. Vi blandade med kalk och tömde i tunnor och badkar och lade plast över och lät stå en vecka och våtsläckas och så putsade jag. Bruket till sista varvet blandade vi med köpt mursand som är finare så ytan gick att brädriva slät.
Allt enligt anvisningar från pensionerade yrkesmän som hade varit med på den tiden när kalkputs var normalt. Tidsåtgången blev inte alls orimlig bortsett från sandsiktningen men den skulle ha gått att rationalisera om man hade haft fler projekt att fördela investeringen på. I stället siktade husägaren sanden själv och så var det problemet löst. Han hjälpte också till med blandandet så det gick fortare när vi var två.
Om köpt färdigblandat bruk är dyrare än timkostnaden plus materialkostnaden för att blanda själv varför tycker du då att det inte går att blanda själv? Har ni inga tunnor och ingen byggplast i Stockholm?
 
J
Det har ju stått massor att läsa om att man inte ska ha cementbruk på villor ursprungligen byggda med vassmatta direkt på trä. Jag förstår att om man läst detta inte gärna vill köra cementbruk för att man kan spara 60.000kr i materialkostnad när hela jobbet kostar flera hundra tusen - då verkar det bättre gå på det dyrare materialet. Likaså, har man aldrig läst det och en firma rekommenderar cementbruk så ifrågasätter man troligen inte det...

Och likaså vet man att vissa bolag väljer det som de tjänar mest på, om det håller garantitiden och lite till. Så man bör alltid vara påläst när man handlar upp renovering.

Men säkert finns många seriösa bolag också. Men jag förstår absolut att många här är skeptiska iom allt som stått om problem med cementbruk på äldre hus. Och bara för att det funkar på ett hus behöver det ju inte funka på nästa...

Jag tänker att det är lite samma sak som med "plastfärg". I vissa fall och med rätt underarbete så funkar det. I andra fall ruttnar träet och färgen flagar i stora sjok.

Jag antar att på "nya" hus är uppbyggnaden helt annan än på äldre hus, varför cementbruk kanske funkar där.

Hur såg husen som ruttnat ut? Var det puts direkt på trä, spräckpanel eller liknande?

Hur ser det ut där det "funkar"? Och hur vet man att det funkar, om skador kommer efter 20-30 år? Då måste man ju verkligen jobbat länge med detta - och i närområdet, så att man ser att jobbet måste göras om...

Kan tänka mig att tegelhus i stan, eller trähus med spikat håltegel osv är mindre känsliga än de som har putsen direkt mot trä?

Oavsett, jag tänker lite så här - har man ett fint sekelskifteshus som haft kalkputs och linoljefärgsmålade fönster som överlevt i 100 år, varför inte fortsätta med samma material? Visst kan det finnas något nytt, billigare och enklare/bättre material - men då måste finnas bevis för att det faktiskt funkar, inte bara för nya konstruktioner utan även äldre utan luftspalter etc. Och att det funkar över tid.

Oavsett, guiden var bra skriven, stort tack! - Jag har ett trähus som är putsat invändigt på väggar och tak, så jag har varit tvungen att lära mig putsa, men det är som tidigare skrivits inte så lätt att hitta bra beskrivningar hur man gör. Och det är svårt att hitta hantverkare som kan detta. För egen del tror jag att "fuktdiskussionen" inte har betydelse just i mitt fall då jag bara har lagat små områden inomhus, men eftersom man även säger att man inte får ha starkare (C) bruk på svagare (kalk) så har jag mestadels kört kalkbruk, däremot har det varierat lite vilket jag fått tag på på lokala byggvaruhuset, eftersom jag bara lagar små områden så jag köpt en säck i taget. Jag har även, då jag hört det på annat håll, fuskat genom att blanda lite gipsbruk i kalkbruket, då blir det mycket lättare för en amatör att få att fästa tex i tak. Säkert är det någon som säger detta är helt felaktigt, men den första lagningen gjorde jag för snart 10 år sen och den ser bra ut fortfarande. Utomhus skulle jag dock inte använda denna metod.
 
N
H heimlaga skrev:
Jag är som sagt timmerman och vet hurudant träarbete det kan bli där sådana som du har varit framme.

Fast jag har putsat om ett fjärdedels hus med kalkbruk så jag vet ungefär hur det går till och hur det fungerade.
Husägaren tog sanden till de två första putsvarven ur byns samfällda sandgrop och siktade den för hand för att få grövre sand. Vi blandade med kalk och tömde i tunnor och badkar och lade plast över och lät stå en vecka och våtsläckas och så putsade jag. Bruket till sista varvet blandade vi med köpt mursand som är finare så ytan gick att brädriva slät.
Allt enligt anvisningar från pensionerade yrkesmän som hade varit med på den tiden när kalkputs var normalt. Tidsåtgången blev inte alls orimlig bortsett från sandsiktningen men den skulle ha gått att rationalisera om man hade haft fler projekt att fördela investeringen på. I stället siktade husägaren sanden själv och så var det problemet löst. Han hjälpte också till med blandandet så det gick fortare när vi var två.
Om köpt färdigblandat bruk är dyrare än timkostnaden plus materialkostnaden för att blanda själv varför tycker du då att det inte går att blanda själv? Har ni inga tunnor och ingen byggplast i Stockholm?
Nej, tunnorna går inte längre att köpa. Plast har vi.
Och ofta nu (sen lång tid)kör man ficka, Den fylls med 10 ton torrbruk, och är lätt att fylla M100 med.
Och sen pumpa med P50. Och torrbruket består oftast av C-kbruk.
Fast vi har faktiskt putsat alla villor med weber 384 och yta ibland med 385.
Är någon blandning mellan c och d bruk.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.