Hej,

Jag bygger om vinden i ett friliggande trähus (byggt 2012) till ett hemmabiorum.

Väggar och snedtak görs korrekt (stenull, lufttätt skikt, ljudreglar/korsregling, dubbel gips).

Den stora återstående frågan är golvet, och jag har i praktiken bara ett försök innan allt stängs igen.

Nuvarande golv:

• Spånskiva
  • Ca 50 cm lös/blåst isolering under
  • Taket till våningen under
  • Inga delade väggar – endast golvet
  • Målet: minimera bas/vibrationer nedåt (förstår att total isolering inte är realistisk)

Tre alternativ jag överväger:

1️⃣ Riva hela golvet (bäst men mest ingrepp)

– Bjälktejp på alla bjälkar

– Stenull i hela bjälklaget

– Ny spånskiva + dämpande lager ovanpå

2️⃣ Delvis rivning + fylla hela bjälklaget

– Ta bort var 3:e–4:e skiva

– Fylla hela bjälklaget med stenull

– Ingen bjälktejp

3️⃣ Endast kantisolering + lager ovanpå

– Låta golvet vara

– Tät stenull endast i golvets kanter

– Dämpande/massiva lager ovanpå

Frågor:

• Vilket alternativ hade ni valt i ett trähus med bjälklag, om ni bara hade ett försök?
  • Vilken lageruppbyggnad ovanpå spånskivan ger bäst praktiskt resultat för hemmabio (underlag, matta, extra massa osv)?

Alla praktiska erfarenheter uppskattas.

Tack!

• Vind i ett trähus under renovering, med synliga bjälkar och ett öppet fönster i slutet av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar, spånskivegolv och stege, sedd ovanifrån. Ett litet fönster ger ljusinsläpp. Utförs för ombyggnad till hemmabio.
    Skapa konto
  • Vindsutrymme under ombyggnad med synliga träbjälkar, en stege mot en vit vägg och ett spånskivegolv.
    Skapa konto
  • Vind med snedtak, träbjälkar och ett golv av spånskivor under renovering, förvandlas till hemmabiorum i ett trähus. Stege och isolering synliga.
    Skapa konto
  • Isolerad vind med träramar och lösfyllningsmaterial på golvet i ett byggprojekt för att skapa ett hemmabiorum.
    Skapa konto
  • Isolering av lösull på vinden i ett trähus, synlig mellan golvbjälkar och mot träpanelen, för ombyggnad till hemmabiorum.
    Skapa konto
  • Vinden under ombyggnad till hemmabio, visar spånskivor med lös isolering runt omkring.
    Skapa konto
  • Träväggar och snedtak med synliga bjälkar och isoleringsmaterial på vinden under renovering för hemmabio.
    Skapa konto
Du behöver primärt få upp vikten på bjälklaget, 2-3 lager golvgips (helst limmade). Vill du även isolera bjälklaget från stegljud så är sylodyn lämpligt.

Vill du slippa riva kan man även lägga ett lager stegljudskiva (Hunton eller Rockwoll tex) följt av spån och golvgips men det bygger ju ganska mycket.

R
L last_grimm skrev:
Hej,

Jag bygger om vinden i ett friliggande trähus (byggt 2012) till ett hemmabiorum.
Är målet att få så bra ljud som möjligt I biorummet, eller att isolera ljudet till övriga huset?

Det är två olika saker. Om du vill få bra ljud i biorummet är olika typer av absorbering svaret, och är det resten av huset är det isolering.

Ska du isolera är det effektivaste "rum i rummet" där man bygger nya väggar och golv som är avkopplade från huset så gott det går.

Är det kvaliteten på ljudet i rummet så måste du mäta och räkna om det ska bli bra. Det finns inget universalsvar som funkar i alla rum. Dimensionerna bestämmer vilka frekvenser som är problematiska. Om det ska bli riktigt bra behöver du sannolikt ta hjälp av en akustiker eller lägga mycket tid själv.

Men kul med biorum!

EDIT: Ser att det är isolering som är målet. Då är det någon slags flytande golv som är bäst lösning. Är det bara isolering i golvet som är möjligt så skulle jag satsa på så hög densitet som det går. Återigen är den bästa lösningen att be en akustiker att titta på det. Mellanregister och diskant löser du med mitt råd, men bas är svårt att behandla då det lätt sprider sig i stommen av huset.

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
Kul med Biorum👍
Första frågan är om du bara vill se Film eller om du tänker ”Basknarka”
Som Road skriver så är största risken stor att låga frekvenserna fortplantas via stommen, så ur det perspektivet är ett ”rum i rum” bäst men dyrast.
2:a frågan: Hur mycket Takhöjd är du beredd att offra?
Jag skulle tagit bort golvskivorna och sedan skruvat reglar så att en markbatt-skiva 100mm hamnar jäms med golvreglarnas ovankant.
Sedan skulle jag lagt något gummimembran innan jag skruvat tillbaka golvskivorna. Ovanpå det: Ljuddämpsskivor + Golvspån minst 20mm + matta minst 10mm över hela golvet.
(Ju mer du kan isolera i bjälklaget ju mindre Takhöjd behöver offras)

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...dampningsplatta-1000-x-500-x-30-mm-2000058346

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Har du ingen källare i kåken?

Trots att jag har min hemmabio i källaren på stabilt golv så blir det resonans i nästan hela kåken. Så en liknande anläggning på en vind kan nog skapa en hel del vibrationer. Lär nog även störa grannar vid "basknarkning"

(CW AT100 15" basar samt en Klipsch 15" aktiv subwoofer, mullrar fint , byxbenen fladdrar😉 + sattelithögtalare )

Hemmbio med stor TV, högtalare och subwoofer på trägolv; drink och tonicburk på bord framför.
Skapa konto

Använd gärna kattvindens utrymme för basabsorption. Fyll med mycket isolering, men glöm inte luftspalten mot yttertaket. Sedan någon luftgenomsläplligt mot rummet. Gärna samma mot takstolarna, låt luften/ljudet röra sig för att slippa stående vågor.
Fäll in högtalare i tidigt skede, så upplevs rummet öppnare.

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
R
Källare är inte bättre än en vind om man bara ser till hur ljudet fortplantar sig i resten av huset. Basen går lika lätt genom ett tak som genom ett golv.

Däremot skärmar det ju bättre ut ur huset så har man grannar tätt inpå är det så klart en bättre lösning.

R
B Bubben141 skrev:
Använd gärna kattvindens utrymme för basabsorption. Fyll med mycket isolering, men glöm inte luftspalten mot yttertaket. Sedan någon luftgenomsläplligt mot rummet. Gärna samma mot takstolarna, låt luften/ljudet röra sig för att slippa stående vågor.
Fäll in högtalare i tidigt skede, så upplevs rummet öppnare.
Ja, kattvindarna kan säkert gå att använda för det. Bäst blir det nog om man räknar på vilka problem-frekvenser som finns i rummet och stämmer av behandlingen för att bekämpa just dessa (sökord "rumsnoder" och "helmholtz" ). Lite knepigt men det klart effektivaste.

R RoAd skrev:
Källare är inte bättre än en vind om man bara ser till hur ljudet fortplantar sig i resten av huset. Basen går lika lätt genom ett tak som genom ett golv.

Däremot skärmar det ju bättre ut ur huset så har man grannar tätt inpå är det så klart en bättre lösning.
Japp, har frågat grannarna om det blivit störda och de sa att de bara hört lite muller när de varit utomhus, inget inomhus.

F fusion skrev:
Har du ingen källare i kåken?

Trots att jag har min hemmabio i källaren på stabilt golv så blir det resonans i nästan hela kåken. Så en liknande anläggning på en vind kan nog skapa en hel del vibrationer. Lär nog även störa grannar vid "basknarkning"

(CW AT100 15" basar samt en Klipsch 15" aktiv subwoofer, mullrar fint , byxbenen fladdrar😉 + sattelithögtalare )

[bild]
Alla kala, släta och oporösa ytor gör ju att ljudvågorna studsar och förstärks beroende på frekvens. Därför många förespråkar ”Sandwich-konstruktioner” för att ta hand om ljudvågorna, snarare än tjocka homogena material av samma sort.
Du ser inte ut att ha mycket dämpmaterial, har du någon annan typ av absorbent eller diffusions- lösningar i din källare?
Sjyssta Basar👌hur har du kalibrerat dessa?

Roga1337 Roga1337 skrev:
Alla kala, släta och oporösa ytor gör ju att ljudvågorna studsar och förstärks beroende på frekvens. Därför många förespråkar ”Sandwich-konstruktioner” för att ta hand om ljudvågorna, snarare än tjocka homogena material av samma sort.
Du ser inte ut att ha mycket dämpmaterial, har du någon annan typ av absorbent eller diffusions- lösningar i din källare?
Sjyssta Basar👌hur har du kalibrerat dessa?
Golvet är tjocka furuplank , ingen aning om hur det ser ut under då förre ägaren lade in det på 90 talet.
Väggarna är ju riskkonstruktion uppreglat med isolering mot mur med limmad och målad glasfiberväv.
Ingen kalibrering gjord, har möjlighet via mikrofon i surround förstärkaren. Bara labbat lite med manuell inställning av avståndet i Onkyons menyer där man sitter. Många som besöker tycker dock ljudet är fantastiskt, speciellt den djupa basen.

Har bytt skumringarna på baselementen i AT-100 då de mer eller mindre föll isär. Köpte de nya 1989 för 6000kr

Klipsch subban är från 2020 och står på en anpassad dämpmatta allt köpt hos BRL Borlänge. Tyvärr är den Klipsch modellen känd för att få fel i elektroniken, men so far so good.

Har byggt ett separat Klass B slutsteg för att mata AT100 basarna separat, men måste bygga justerbart aktivt filter innan det kan sluföras. Hatar all klass D skit som "kväver" sig vid hård last.

• Älska
Roga1337
  • Laddar…
R
F fusion skrev:
Har byggt ett separat Klass B slutsteg för att mata AT100 basarna separat, men måste bygga justerbart aktivt filter innan det kan sluföras. Hatar all klass D skit som "kväver" sig vid hård last
Vad menar du med "kväver sig"?

Klass-D är den teknik som är överlägset effektivast. Ett dåligt designat D-steg kan ha problem med högre frekvenser, men för subwoofers vill jag nog påstå att de är det solklara valet.

R RoAd skrev:
Vad menar du med "kväver sig"?

Klass-D är den teknik som är överlägset effektivast. Ett dåligt designat D-steg kan ha problem med högre frekvenser, men för subwoofers vill jag nog påstå att de är det solklara valet.
Just den här tappar frekvensgången i djupa basen vid höga volymer. Sänker man så blir basen djupare. Mellanregister och diskant påverkas inte så mycket vid hög volym . Onkyon har rätt många år på nacken så Class D idag är nog bättre. Sen dras den med pulserande brus på hög volym vid tyst källa.

Kommer inte satsa på nån ny surroundstärkare förrän nuvarande lämnar in. Klipschen är det skillnad på Class D , den orkar hela vägen.

R
F fusion skrev:
Just den här tappar frekvensgången i djupa basen vid höga volymer. Sänker man så blir basen djupare. Mellanregister och diskant påverkas inte så mycket vid hög volym . Onkyon har rätt många år på nacken så Class D idag är nog bättre. Sen dras den med pulserande brus på hög volym vid tyst källa.

Kommer inte satsa på nån ny surroundstärkare förrän nuvarande lämnar in. Klipschen är det skillnad på Class D , den orkar hela vägen.
Så "all klass D skit" var fel m.a.o.

Dåliga produkter går att tillverka, hur bra tekniken i sig är. Och just klass d är nästan samma teknikhopp som när man gick över från rör till transistorer en gång i tiden.

R RoAd skrev:
Så "all klass D skit" var fel m.a.o.

Dåliga produkter går att tillverka, hur bra tekniken i sig är. Och just klass d är nästan samma teknikhopp som när man gick över från rör till transistorer en gång i tiden.
Sorry, inte riktigt det jag menade , fel formulering, min produkt har tyvärr konstaterade brister.
Är övertygad om att Class D är way to go och säkert delvis i sin barndom än.

Har under mitt liv byggt en hel del klass A/B förstärkare och är kanske lite konservativt lagd 😉

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.