Hej!
Jag försöker koppla in en Tado Wired Smart Thermostat istället för min gamla Thermotech 67291W

Som alla okunniga, blir jag osäker på hur man skall koppla kablarna

Kopplingsdosa med flera anslutna kablar, visas på en vägg, relaterad till en Thermotech 67291W installationsmanual för termostater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsdosa på väggen

Monteringsanvisning för Thermotech 67291 rumstermostat, inklusive diagram och kopplingsschema.
Skapa konto

Gamla termostatens installationsmanual
Närbild av en kopplingsdosa med fyra färgade kablar (brun, blå, orange) anslutna till en grön terminal på ett kretskort.
Skapa konto

Kopplingen i den gamla termostaten

Kablar anslutna i en Tado Wired Smart Thermostat kopplingsdosa, med märkningar för max 36V DC och 230V, och en bruksanvisning i bakgrunden.
Skapa konto

Hur ska jag koppla?

https://www.kjell.com/globalassets/mediaassets/866186_52118_manual_en.pdf?ref=71F3CF3CBA

Brun och Blå är 24 V matning till bef. termostat, bef. termostat lägger ut 24 V på L24out

Ett förslag:
Ny termostat
Brun (L24)-->COM
Orange (L24out)-->NO (eller NC)

Mät på plinten till ställdonet att du får spänning när termostaten aktiveras/deaktiveras.
Beroende på ställdonets funktion får du ev. lägga om orange ledare till NC..

E etompau skrev:
Brun och Blå är 24 V matning till bef. termostat, bef. termostat lägger ut 24 V på L24out

Ett förslag:
Ny termostat
Brun (L24)-->COM
Orange (L24out)-->NO (eller NC)

Mät på plinten till ställdonet att du får spänning när termostaten aktiveras/deaktiveras.
Beroende på ställdonets funktion får du ev. lägga om orange ledare till NC..
Tack för svar!
Ska prova detta

Vad gör jag med den blåa?

Björn

B Björn Israelson skrev:
Vad gör jag med den blåa?
Sätt den på någon av polerna märkt Parking (P1-P3). Och/eller lossa den från snabbkopplingen i dosan på översta bilden. I princip isolerar du den från termostaten så den inte kan ställa till med något.

• Gilla
Björn Israelson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.