En fråga som jag kanske skulle åkt in till fackhandeln och ställt, men nu är den stängd och ni har öppet så håll till godo. :)

Jag har några Ikea Metodstommar som jag tänkt ställa in i tvättstugan och kasta i tvättställ i.
Idag har jag nåt rostigt gammalt härk med PVC-rör gängade rätt i bottenventilen för att få en slimmad dragning efter vägg och utan vattenlås (vilket finns i golvbrunnen). På så vis slipper jag flexslang som Ikea verkar gilla och så får jag i lådor i stommarna utan att riskerar att ta i ett vattenlås eller rör.

Frågan är då, har någon av er erfarenhet av att koppla på PVC-kopplingar och rör rätt på en Ikea bottenventil av modernt snitt?

Vad ska jag leta efter när jag ska handla i så fall?

Tack på förhand!

Knepigt att få ihop tror jag. Man har ju en del av vattenlåset som har en central ingjuten gängad mutter, om jag minns rätt. Och så kör man med en skruv genom gallret från översidan. Detta klämmer upp vattenlåset mot undersidan, och klämmer fast den lösa galler delen från ovansidan.

H hempularen skrev:
Knepigt att få ihop tror jag. Man har ju en del av vattenlåset som har en central ingjuten gängad mutter, om jag minns rätt. Och så kör man med en skruv genom gallret från översidan. Detta klämmer upp vattenlåset mot undersidan, och klämmer fast den lösa galler delen från ovansidan.
Ja helt klart oklart. 😁 Men nog borde någon smitt ihop något som funkar??

Krilleman
D Distordera skrev:
Ja helt klart oklart. 😁 Men nog borde någon smitt ihop något som funkar??
Lägg upp en bild på skapelsen så får du nog fler svar...

• Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Lägg upp en bild på skapelsen så får du nog fler svar...
Inte mycket att fota. En vanlig Ikea bottenventil i en vanlig rostfri balja. Som jag inte köpt än, tänkte se om nån här hade nån god ide före.

Får nog ta mig till nån vvs:are och kolla ändå.

• Gilla
Robomow
  • Laddar…
Spontant utan bild så skulle jag tipsa om att du använder en fernco-koppling.

mexitegel mexitegel skrev:
Spontant utan bild så skulle jag tipsa om att du använder en fernco-koppling.
Det var lite svårt att veta vilken typ du tänker dig. Var ju väldigt brett sortiment. Alltifrån små dimension till JIC.

S hjulia skrev:
Kan inte en sån här funka men istället för flexslang och vattenlås så drar du det till lämpligt rör? [länk]

Eller kanske ett badkarsutlopp om den nu är i rätt storlek?
[länk]
Ja, frågan är bara vad man kopplar på.

D Distordera skrev:
Ja, frågan är bara vad man kopplar på.
Utan att ha mätt skulle jag gissa på att de är i samma storlek som de minsta vita rören (32 mm?) och i så fall är det nog bara trycka i den i ett rör med muff

D Distordera skrev:
Det var lite svårt att veta vilken typ du tänker dig. Var ju väldigt brett sortiment. Alltifrån små dimension till JIC.
Det är lite svårt att råda utan en bild 😉

Lite svårt att svara utan bild då du säger tvättställ, men oxå att den är rostfri, vilket tyder på att det är en diskbalja. Det skiljer i storlek på gängan på dessa två. R32 på tvättställ och R40 på diskbänk. Faluplast har dock bägge varianterna i rakt eller vinklat och med rör eller klämring. Sen är det bara att gå vidare med rör.

Det var så många modeller så det blev ett skärmklipp. Enkelt att bara söka på RSK nummer så hittar man de hos olika butiker.

Bild på olika VVS-komponenter med artikelnamn, RSK-nummer och dimensioner. Produkterna inkluderar vinklar och kopplingar för inomhusavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.