Hej!

Jag och min fru ska bygga ett hus där vi ska bo som pensionärer, beräknad byggstart är 2030, tomten är redan inhandlad, detaljplan finns osv, el och VA är redan framme vid tomtgräns.

Husen ska enligt detaljplan ha en takvinkel på runt 45 grader vilket är bra för solceller, husen ska vara sk ladhus vilket gör att jag kommer ha taklutning åt alla väderstreck, tanken är att ha paneler på östra, södra och västrasidorna mao bra förutsättningar för solpaneler.

Min tanke med huset är att jag kör enligt "passivhusmodellen" med FTX som uppvärmning i huset, REC Temovex är det som jag tänker nu, (gillar att den ska stå i en tvättstuga och har öppning som ett kylskåp mao enkelt att serva och underhålla), jag kör inte strikt passivhus utan har det som en grund.

Med FTX ventilation som uppvärmning får man ju inget varmvatten, här tänkte jag har luft/vatten värmepump.
Jag tänker även ha typ två st ackumulatortankar á 300 liter (oklar på storleken ännu) där jag laddar varmvatten när solen lyser. Detta varmvatten ska även värma vattenburen golvvärme i hall, tvättstuga och badrum, annars ingen golvvärme.
Tanken är även att överskottsvärmen när acctankarna är fulla ska värmen värma poolen.
I planerna finns även ett elbatteri.

Finns det något system som kan ta hand om dessa olika system? När jag letar på "smarta hem osv" pratas det nästan bara om belysning ocv ev markiser, belysningen löser jag på annat sätt.

Jag vill ju ladda acctankar och batteri när solen lyser för att ha på kvällen/natten, jag vill förhindra att jag köper el i onödan.

Kan tilläggas att jag är väldigt kunnig är det gäller ventilation och VVS, det är mitt jobb.

Enklast är nog att låta solen värma tanken och ha en värmepump som kan använda tanken som extern värmekälla. Finns värme tanken används den annars värmepump. Solceller som i första hand värmer tanken.
Jag inbillar mig också att det kan dyka upp intressant teknik fram till 2030, solceller och höga varierande elpriser är relativt nytt så fler kommer söka lösningar och då vaknar marknaden.

Nja nu var det styrningen mellan de olika apparaterna jag var ute efter.

Brukar själv köra PLC styrning när det börjar bli mer komplext.
Använt Siemens logo variant tidigare men finns billigare ex
CONTROLLINO Maxi och som stödjer open plc programvaran som är gratis. Programmeringen är visuell och lätt att lära

Node red är gratis men kräver en hel del tid att lära sig. Det som är bra med node red är att den snackar allt. Modbus, mqtt, bacnet. Mm

• Gilla
Arrne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.