Vi kommer eventuellt göra en utbyggnad på vårt hus där vi kommer bygga över en befintlig takterass. Samtliga i kvarteret har gjort liknande lösning. Problemet är att vår takterass och rummet nedanför är ca 60-100 cm smalare än grannarnas. Min oro är nu att vi kommer att få ett pytte-rum däruppe. Samtliga grannar har byggt med brutet tak, i linje med den ursprungliga huskroppens tak. Nu till min fråga, hur liten blir den disponibla ytan i rummet med brutet tak. Yttermåtten är 575 cm (längd) och 3400cm (bredd).

Samtliga grannar (de behöver iof inte ha rätt) har byggt dubbel takkupa på ena långsidan för att få en bättre takhöjd. Upp till nock i de andra rummen på övervåningen är det ca 310 cm och det är den vi behöver förhålla oss till då detaljplanen säger att vårt hus måste förbli ett 1,5 plans hus, dvs i vårt fall källare, entréplan och inredd vind.

Supertacksam för tips!
Arkitektritningar över ett hus med måttangivelser för planlösning och fasader relaterat till en utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det styrs nog av vilken tillåten bygghöjd du har. Om du drar en 45 graders linje från "hörnet på brytningen" så mäts höjden där den linjen träffar en tänkt fortsatt yttervägg upp genom taket.

Om du ex. redan idag har max byggnadshöjd, så kan du inte bygga ett tak som är brantare än 45 grader.

Med normal takstolslösning stjäl ett brutet tak ca 60-70 cm per sida av golvytan, vilket skulle ge ett onödigt smalt rum i ert fall. Om man använder sig av limträbalkar (som bär de översta takstolselementen) längs rummets sidor kan man undvika det. Jag tycker att en tillbyggnad på övervåningen i ert fall kräver ett brutet tak.

H hempularen skrev:
Det styrs nog av vilken tillåten bygghöjd du har. Om du drar en 45 graders linje från "hörnet på brytningen" så mäts höjden där den linjen träffar en tänkt fortsatt yttervägg upp genom taket.

Om du ex. redan idag har max byggnadshöjd, så kan du inte bygga ett tak som är brantare än 45 grader.
J justusandersson skrev:
Med normal takstolslösning stjäl ett brutet tak ca 60-70 cm per sida av golvytan, vilket skulle ge ett onödigt smalt rum i ert fall. Om man använder sig av limträbalkar (som bär de översta takstolselementen) längs rummets sidor kan man undvika det. Jag tycker att en tillbyggnad på övervåningen i ert fall kräver ett brutet tak.
Tack! Vi skulle med andra ord få 2 m bredd? Hur brett blir rummet med den lösning du beskriver? Är lite nubie på det här med takkonstruktion

Då blir golvytan lika stor däruppe som därnere. Sedan stjäl snedtaket lite luftvolym men eftersom det är brant intill ytterväggarna kan man utan problem placera t.ex. sängar intill ytterväggarna.

• Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Då blir golvytan lika stor däruppe som därnere. Sedan stjäl snedtaket lite luftvolym men eftersom det är brant intill ytterväggarna kan man utan problem placera t.ex. sängar intill ytterväggarna.
Toppen, då förstår jag. Blir till att sätta ett gäng takkupor för att få till min mini walkin closet då

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.