697 läst ·
8 svar
697 läst
8 svar
Bättre ventilation till litet sovrum
Hej,
Min sons rum är ett väldigt litet rum, ca 9 m2, där det blir väldigt dålig luft om han stänger sin dörr. Det sitter ett tilluftsdon bredvid fönstret och jag har tagit upp ventilationshål ovanför dörren till rummet. Självklart går det ha fönstret öppet ibland men jag vill gärna kunna få detta bättre tills det blir kyligare ute.
Huset har självdrag med badrumsfläkt i badrummet mittemot sonens rum samt badrumsfläkt i frånluftskanalen i tvättstugan 2 meter bort.
Tips mottages tacksamt!
Min sons rum är ett väldigt litet rum, ca 9 m2, där det blir väldigt dålig luft om han stänger sin dörr. Det sitter ett tilluftsdon bredvid fönstret och jag har tagit upp ventilationshål ovanför dörren till rummet. Självklart går det ha fönstret öppet ibland men jag vill gärna kunna få detta bättre tills det blir kyligare ute.
Huset har självdrag med badrumsfläkt i badrummet mittemot sonens rum samt badrumsfläkt i frånluftskanalen i tvättstugan 2 meter bort.
Tips mottages tacksamt!
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Borra en riktig friskluftsventil 👍
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Yes, fläktarna är satta på max och konstant.F fribygg skrev:
i tvättstugan sitter en Pax passad, ca 3 år gammal som ska flytta 95 m3/h och i badrummet sitter en intellivent fresh som ska flytta ca 120 m3/h.
i Badrummet på övervåningen sitter också en billigare variant från Biltema, även den går konstant. Sovrummet som avses är dock på bottenvåningen.
Rent krasst, pax-fläktar i badrum ventilerar just bara badrummet. Ska du få till utsug som drar in luft genom spaltventiler el. dyl i angränsande rum så måste du upp i effekt.
Fläktar på minst ca. 50 W lär behövas. Pax passad har en effekt på 5 W, lite mer än en datafläkt.
Fläktar på minst ca. 50 W lär behövas. Pax passad har en effekt på 5 W, lite mer än en datafläkt.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Vi har på några dörrar liksom avhyvlat en centimeter i överkant så luft kan cirkulera lite bättre. Förra lägenheten var det två centimeter springa under badrumsdörren för cirkulation. Sen har vi några fönster lite på glänt. Vi har ingen fläkt ö h t bara självdrag. Oops glömde en badrumsfläkt har vi som går igång vid duschning.L Linus Carlsson skrev:Hej,
Tips mottages tacksamt!
Klicka här för att svara