Hej,

Min sons rum är ett väldigt litet rum, ca 9 m2, där det blir väldigt dålig luft om han stänger sin dörr. Det sitter ett tilluftsdon bredvid fönstret och jag har tagit upp ventilationshål ovanför dörren till rummet. Självklart går det ha fönstret öppet ibland men jag vill gärna kunna få detta bättre tills det blir kyligare ute.

Huset har självdrag med badrumsfläkt i badrummet mittemot sonens rum samt badrumsfläkt i frånluftskanalen i tvättstugan 2 meter bort.

Tips mottages tacksamt!

Borra en riktig friskluftsventil 👍

L Linus Carlsson skrev:
Det sitter ett tilluftsdon bredvid fönstret
Kolla att det inte är igentäppt till att börja med.

Har du fläktarna igång?

I InsidersUnited skrev:
Borra en riktig friskluftsventil 👍
Det sitter en tilluftsdon i väggen brevid fönstret som är 10cm i diameter.

F fribygg skrev:
Har du fläktarna igång?
Yes, fläktarna är satta på max och konstant.
i tvättstugan sitter en Pax passad, ca 3 år gammal som ska flytta 95 m3/h och i badrummet sitter en intellivent fresh som ska flytta ca 120 m3/h.

i Badrummet på övervåningen sitter också en billigare variant från Biltema, även den går konstant. Sovrummet som avses är dock på bottenvåningen.

Bönhas Bönhas skrev:
Kolla att det inte är igentäppt till att börja med.
Det är det inte. Det är ett don av sorten där man drar i ett snöre så åker ett lock ut så kanalen öppnas. Det är öppet, sitter ett filter i som är hyffsat nyligen tvättat.

Rent krasst, pax-fläktar i badrum ventilerar just bara badrummet. Ska du få till utsug som drar in luft genom spaltventiler el. dyl i angränsande rum så måste du upp i effekt.
Fläktar på minst ca. 50 W lär behövas. Pax passad har en effekt på 5 W, lite mer än en datafläkt.

L Linus Carlsson skrev:
Hej,

Min sons rum är ett väldigt litet rum, ca 9 m2, där det blir väldigt dålig luft om han stänger sin dörr. Det sitter ett tilluftsdon bredvid fönstret och jag har tagit upp ventilationshål ovanför dörren till rummet. Självklart går det ha fönstret öppet ibland men jag vill gärna kunna få detta bättre tills det blir kyligare ute.

Huset har självdrag med badrumsfläkt i badrummet mittemot sonens rum samt badrumsfläkt i frånluftskanalen i tvättstugan 2 meter bort.

Tips mottages tacksamt!
Vi har på några dörrar liksom avhyvlat en centimeter i överkant så luft kan cirkulera lite bättre. Förra lägenheten var det två centimeter springa under badrumsdörren för cirkulation. Sen har vi några fönster lite på glänt. Vi har ingen fläkt ö h t bara självdrag. Oops glömde en badrumsfläkt har vi som går igång vid duschning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.