Jag har två hyfsat likadana spisar, det är samma fabrikat och storlek, det skiljer lite på utformningen av vred och luckhandtag. Det är problem med bl a trasigt handtag på en som gjort att vi köpte en beg till. Nu när vi kopplat in den nyköpta, innan inkoppling så kontrollerade jag att sladdstället var inkopplat likt i spisen och samma med ev byglingar, så löser en säkring ut när vi haft ugnen på en stund. Hur mäter jag, och som sagt jag har en referensspis att jämföra med.

Jag blir nyfiken på att höra lite mer om inkopplingen. Ett fel man kan göra är att koppla en 230V spis för 400V. Är det då en äldre spis utan elektronik resulterar det i att den får för hög effekt. Den blir varm men säkringen löser efter en stund. Har du tur är detta problemet. (om gammal spis alltså). Om samma sak händer med en nyare spis blir konsekvensen ofta att säkringen går genast och spisen går sönder. Annars kan det vara elementet som är slut och ger sporadisk kontakt till jord.

Spisarna är 400 V. Elkopplingsschema på en etikett visande 400V-anslutningar för spisar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle gissa att ugnselementen på nya spisen är kasst. Om du har du JFB så borde den lösa långt innan säkringen. Om du har en multimeter att mäta med så plocka av bakstycket på spisen, värm upp ugnen en stund, koppla ifrån och ohmmät mellan ugnelementens poler och skyddsjord för att hitta det felaktiga elementet. Detta kan du då plocka över från den gamla spisen.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Nu har jag öppnat upp baktill. Kan felet vara att anslutningen till ena elementet nuddar stödplåten under? Det ser bättre ut på den andra spisen. Baksida av spis öppnad uppvisande elektriska anslutningar och isolering som kan nudda stödplåt.
Skapa konto
Bild av en öppen bakdel av en spis med elektriska anslutningar nära en stödplåt.
Skapa konto

Flyttat elementet lite så att anslutningen kommer en bit ifrån stödplåten och nu verkar den fungera :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.