Hej!

Har en spis av okänd ålder, möjligen är den lika gammal som kåken (dvs 2012). En kväll drog jag igång ugnen och jordfelsbrytaren löste ut efter en stund. När jag drog igång allt igen så slog den inte av, men spisen tog ovanligt lång tid på sig att värma upp efter det. Lokaliserade det till ett trasigt övre element och köpte ett nytt.

Installerade det, drog igång och det glödde upp direkt - en lättnadens suck. Tills jordfelsbrytaren löste ut igen. Nu kan jag köra spisen på över/under tills det övre elementet glöder, sen måste jag switcha till bara undervärme en stund så det svalnar. Sen repetera. Det går ju, men är drygt. Råkar jag glömma över/under på för länge så slår brytaren igen.

Hur kan man ha ett elfel som bara uppstår när grill/värmeelementet blir tillräckligt varmt? Antingen borde det väl fungera eller slå ifrån direkt? Nån annan som haft samma problem?

A
Så det är bara övervärme som ger jordfel? Allt annat fungerar som det ska?

J jgf skrev:
Hur kan man ha ett elfel som bara uppstår när grill/värmeelementet blir tillräckligt varmt?
Enkelt i teorin. Värmen gor att saker utvidgas, Exvis kan ledare komma i kontakt med något de inte skall.
J jgf skrev:
Lokaliserade det till ett trasigt övre element och köpte ett nytt.
Installerade det, drog igång och det glödde upp direkt - en lättnadens suck. Tills jordfelsbrytaren löste ut igen.
Elementet är då rimligen ok. Men det är säkert läge att som nästa steg se efter hur dess anslutningar ser ut. Eller de andra anslutningar/ledningar som ligger närmast/över det övre elementet.

Dock skulle det kunna vara vad som helst som orsakar felet kanske det undre elementet. Speciellt om det är lika gammalt som det övre som gick sönder... Genom att prova med det undre elementet (elektriskt/fysiskt) urkopplat kan den teorin testas.

A avh67f skrev:
Så det är bara övervärme som ger jordfel? Allt annat fungerar som det ska?
Övervärme och grill, så det är något där uppe iaf.

• Elektriskt värmeelement för grill, med flera böjda stålrör och fyra anslutningar i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Men då vet du ju vad problemet sannolikt är. Åtgärda och återrapportera hur det gick

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.