4 598 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Hur lätt går frässtål sönder?
Det är ett bra initiativ. Jag tror dock att det kan vara svårt att skriva något som är "heltäckande" och passar alla personer/situationer (å andra sidan är tips och instruktioner inte tvunget dåliga för att de inte är heltäckande...)ceson skrev:
Här på forumet förordar jag gärna motfräsning, speciellt som jag vet att erfarenheten hos medlemmarna varierar kraftigt. Då känns det rätt. Men kommer man till mig på besök så upptäcker man snabbt att minst 50% av allt fräsande jag gör är medfräsning...Och står du på plats bredvid mig så kan jag förklara varför jag anser att medfräsning är rätt val just här i denna situationen, med detta träslaget, fräsen, frässtålet, varvtalet, matningen, mot/medträet osv. Det blir svårare i text på nätet.
Händer detta ofta måste du nog kolla lite på din fräs eller din setup, låter skumt. Det borde ha låtit konstigt eller vibrerat innan det small av? Ett undantag är solida hårdmetallfräsar som kan vara rätt känsliga.norrbottenssnickaren skrev:
Det är väl ett klockrent exempel på att det är viktigt att "kunna reglerna innan man bryter mot dem". Dvs vet man hur saker ska göras för bästa resultat med god säkerhet och har stor erfarenhet så kan man ju så klart göra avsteg ibland.Daniel_N skrev:Här på forumet förordar jag gärna motfräsning, speciellt som jag vet att erfarenheten hos medlemmarna varierar kraftigt. Då känns det rätt. Men kommer man till mig på besök så upptäcker man snabbt att minst 50% av allt fräsande jag gör är medfräsning...Och står du på plats bredvid mig så kan jag förklara varför jag anser att medfräsning är rätt val just här i denna situationen, med detta träslaget, fräsen, frässtålet, varvtalet, matningen, mot/medträet osv. Det blir svårare i text på nätet.
Då är man medveten om att man "bryter mot reglerna" och är medveten om riskerna, man kan förutse vad som kan hända om något går snett och vara förberedd på och skydda sig om det händer något. Medveten risktagning som säkert är mindre riskfylld än omedveten dito.
Relevant fråga i sammanhanget: hur många läser (hela) bruksanvisningen till en ny maskin innan ni testar den litegrand eller rent av använder den?
(Lite kuriosa — Dieter Ramms, tidigare designchef på Braun implementerade en designfilosofi som gick ut på att konsumenterna skulle förstå hur Brauns produkter skulle användas bara genom att titta på dem. Detta eftersom undersökningar hade visat att framför allt män inte läser bruksanvisningar i tillräcklig omfattning. Resultatet blev en oerhört avskalad design med få knappar och reglage utan dubbelfunktioner osv.)
//Ronnie
Kollade fräsen igår. Roterade den manuellt med ett långt stål i. Kunde inte se att toppen flyttade sig i sidled.
Hur troligt är det att den är krökt? Jag kör en Festool OF 1400 i ett CMS-bord (tänker att det kanske finns lite släpp när det hugger till) och jag fräste i furu och inte särskilt mkt (2-3 mm in och 13 mm högt).
Nästa steg tänkte jag skulle bli att fräsa med en långt rakt stål och sedan mäta vinkeln eller har ngn en bättre idé.
Jag anser mig vara väldigt försiktig med mina maskiner, men e man lite trött och sådär "halvvan" så man tror man kan, men inte riktigt kan ändå så kan det helt klart hända olyckor.
Hur troligt är det att den är krökt? Jag kör en Festool OF 1400 i ett CMS-bord (tänker att det kanske finns lite släpp när det hugger till) och jag fräste i furu och inte särskilt mkt (2-3 mm in och 13 mm högt).
Nästa steg tänkte jag skulle bli att fräsa med en långt rakt stål och sedan mäta vinkeln eller har ngn en bättre idé.
Jag anser mig vara väldigt försiktig med mina maskiner, men e man lite trött och sådär "halvvan" så man tror man kan, men inte riktigt kan ändå så kan det helt klart hända olyckor.
Spänn in ett stål med en liten del av den cylindriska ytan blottad. Mät på den cylindriska ytan med en indikatorklocka när du roterar spindeln för hand. Du skall inte ha mer än någon hundradel i utslag på klockan. Glöm inte att dra ur stickproppen först.
Jag har ingen indikatorklocka. Vet inte riktigt vad jag skulle ha den till utöver detta då. Rekommenderar du att man gör det? De verkar ju kosta en del, om man ska ngt bra.
Jag kört fräsen efter incidenten och märkte inget (visste inte att ngt hade hänt).
Men den iaktagelsen behöver man ju inte värdera jättehögt eftersom jag ju kanske borde märkt att stålet var ur balans..
Jag kört fräsen efter incidenten och märkte inget (visste inte att ngt hade hänt).
Men den iaktagelsen behöver man ju inte värdera jättehögt eftersom jag ju kanske borde märkt att stålet var ur balans..
Nej, strunta i att köpa en klocka. Testkör fräsen. Är det inga konstigheter som känns/hörs och inget konstigt resultat är saken klar.erik8308 skrev:Jag har ingen indikatorklocka. Vet inte riktigt vad jag skulle ha den till utöver detta då. Rekommenderar du att man gör det? De verkar ju kosta en del, om man ska ngt bra.
Jag kört fräsen efter incidenten och märkte inget (visste inte att ngt hade hänt).
Men den iaktagelsen behöver man ju inte värdera jättehögt eftersom jag ju kanske borde märkt att stålet var ur balans..
My bad. Jag trodde att alla har åtmionstone en indikatorklocka. Jag har en hel låda med skrotade klockor, och när jag behöver en brukar det vara hyfsat lätt att bygga ihop en som fungerar. Det påminner mig om att jag måste gå och titta hos min källa för skrotade mätdon och botanisera lite.
mattiasp: Måste kolla upp det om alla borde ha en.. =)
Ok, skönt, då provar jag.
Nu tänker jag skina med min okunnighet, men det finns väl ingen risk att fräsen flyger i bitar i händerna på mig en vacker dag om spindeln är krokig och jag inte märker några vibrationer?
Har grym respekt för 20 000 rpm (även om denna tråd kanske inte belyser det så tydligt)
Ok, skönt, då provar jag.
Nu tänker jag skina med min okunnighet, men det finns väl ingen risk att fräsen flyger i bitar i händerna på mig en vacker dag om spindeln är krokig och jag inte märker några vibrationer?
Har grym respekt för 20 000 rpm (även om denna tråd kanske inte belyser det så tydligt)
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Mölnlycke
· 174 inlägg
Om spindeln är krokig så kommer du att märka av vibrationerna långt innan fräsen flyger i bitar och troligen lång innan du når 20.000 rpm också. Dessutom via dålig ytfinish på det frästa. OM fräsen (eller något annat handverktyg med roterande delar typ vinkelslip) vibrerar mycket så skall man se upp! Risken för "vita fingrar" är inte försumbar.
Tänkte visa en video på hur jag medfräser på vertikalen. Det är inte en lämplig körning när man är ny, men jag föredrar resultatet framför motfräsning alla dagar i veckan. Observera att det finns många faror med detta, be någon som kan visa dig live om du vill köra såhär. Detta var testkörningen, skulle jag kört mycket så hade jag laborerat med högre varvtal och framförallt snabbare matning.Daniel_N skrev:
Det är ett bra initiativ. Jag tror dock att det kan vara svårt att skriva något som är "heltäckande" och passar alla personer/situationer (å andra sidan är tips och instruktioner inte tvunget dåliga för att de inte är heltäckande...)
Här på forumet förordar jag gärna motfräsning, speciellt som jag vet att erfarenheten hos medlemmarna varierar kraftigt. Då känns det rätt. Men kommer man till mig på besök så upptäcker man snabbt att minst 50% av allt fräsande jag gör är medfräsning...Och står du på plats bredvid mig så kan jag förklara varför jag anser att medfräsning är rätt val just här i denna situationen, med detta träslaget, fräsen, frässtålet, varvtalet, matningen, mot/medträet osv. Det blir svårare i text på nätet.
Har också fotat setupen m stålet. Höjden är extremt viktigt när det är en full radie man fräser. 0,05mm skillnad i höjd syns tydligt för ögat, 0,1mm syns lätt. Därför vill jag har maximalt stöd under biten, så att matarverket inte trycket ner biten en aning i ett lite för stort hål. Då tar jag en offerskiva (som sitter fast väldigt väl med tvingar och påskruvad stoppklack) om fräser upp ett hål m fräsen jag ska använda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
