Hej,

har/hade ett rakt frässtål av modell Axcaliber Flush Trim Cutter Top Bearing - D=19.05 - X=25.4mm - S=1/2"(12.7mm) - Bearing=19mm från Axminister.
Fräste med det för 3e gången nu, har fräst 2 ggr tidigare i ek, bland annat gjort en tröskel. Idag skulle jag fräsa lite i en låda i furu och fick ett litet kast då jag råkade fräsa åt fel håll. Hade träet mellan frässtålet och anhållet och matade åt fel håll (jag vet, Bild på en trasig Axcaliber Flush Trim Cutter i en fräsmaskin omgiven av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jävligt klantigt).
Märkte när jag sedan gjorde rätt att det blev en fin horsontell repa i trät där jag hade fräst och tittade då på stålet och såg att ena spetsen hade gått av (se bilder). Tur att man hade på sig rejäla glasögon!

Min fråga är: är detta helt rimligt utifrån det fel jag gjorde eller är stålen av dålig kvalité?

Tack på förhand!

/Erik

• Frässtål av märket Axcaliber med avbruten spets, synligt genom ett hål i arbetsytan med träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har aldrig hänt mig. Har haft några kullager som rykt men aldrig att hårdmetallen gått sönder sådär.

Men allvarligt, medfräsning och ämnet mellan anhåll och frässtål. Var glad att inget värre hände! Jag är inte förvånad att saker går sönder när man beter sig så dumt.

Fullt rimligt skulle jag säga. Får du kast kan ämnet knocka till stålet med väldig fart och kraft och utsätta det för belastningar det inte är avsett för.

Kolla också om spindeln blivit krokig.

Protte

Riktigt klantigt var det. Ska spara stålet och ha vid fräsen så man inte glömmer.

Spindeln? Menar du axeln på själva fräsen?
Borde jag kunna se det med blotta ögat eller ska jag sätta på ett stål med stor diameter och se om det vibrerar onormalt?

Redigerat:
Axeln på fräsen. Kan också kallas spindel.

Uppdaterade min fråga efter att jag tänkt på det ett tag, men uppdaterade inte tråden innan... :/

Har du en mätklocka kan du använda den och mäta direkt på axeln. Annars skulle jag säga ett långt stål snarare än ett brett, men det funkar nog det med egentligen. Ta det som ger mest distans från chucken och därmed förstärker ett ev fel mest. Snurra för hand till att börja med utan att starta fräsen.

Skönt att det gick bra!

Om spindeln ej är krokig och alla fingrarna är hela så var det en billig lärdom. Aldrig arbetsstycket mellan stål och anhåll på det viset. Och aldrig medfräsning på fräsbordet. Man bör dessutom ha goda anledningar till att överhuvudtaget köra medfräsning även handhållet.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Ja, om man märker att det börjar gå väldigt lätt att mata arbetsstycket skall man omedelbart avbryta, ty då håller man sannolikt på med medfräsning utan att man vet om det. Det är lättare hänt än man kan tro. Jag gjorde det för inte så länge sedan, och med erfarenhet av vad som kan hända i relativt färskt minne bestämde jag mig för att avbryta och tänka om helt och hållet.

Väldig tur att du slapp skriva i "Posta dina olyckor här"-tråden. Ett trasigt verktyg och en krokig spindel är att komma undan billigt.

Redigerat:
Om man med tusch ritar en pil på bordet åt vilket håll verktyget roterar så är det enklare att köra säkert.

Protte

vectrex skrev:
Men allvarligt, medfräsning och ämnet mellan anhåll och frässtål. Var glad att inget värre hände! Jag är inte förvånad att saker går sönder när man beter sig så dumt.
Förstår reaktionen men kanske väl hårt ändå. Idag kan vi alla köpa maskiner på Blocket med mera som enbart är avsedda för proffs som har genomgått en yrkesutbildning eller för all del elverktyg som säljs på lågprisladorna.
Vem har inte plockat av sprängskyddet på vinkelslipen en söndagseftermiddag när ens sista kapskiva är så jävla liten att skyddet är ivägen och man ska bara kapa sista... Vinkelslipen är tydligen det verktyg som orsakar mest skador.

Jag kan som privatperson vilken dag som helst köpa en gammal rikthyvel med fyrkantskutter med avsikt att hyvla med den — inte som ett utställningsföremål över livsfarliga maskiner. De är förbjudna i yrkessammanhang men som privatperson får jag tydligen gärna riskera mitt liv. Tveksam attityd från myndighetshåll kan man ju tycka.

Jag har gjort värre saker än att medfräsa mellan stål och anhåll men tycker ändå inte riktigt att jag är dum. Idag vet jag att så gör man inte men minns idag med skräck för 25 år sedan; två minuter efter att jag tagit i en motorsåg för första gången stod jag i jeans och t-shirt på en trebent pall och kapade ickebärande träbjälkar i ett tak så högt att jag fick stå på tå och såga med svärdets spets! Varför? För jag hade något som skulle göras och jag förstod inte hur en motorsåg betedde sig eller ens vad ett kast var. Det gick ju vägen men kunde lika gärna slutat i katastrof.

Vi amatörer har otroligt mycket att lära och inlärningskurvan är brant. Att vi kan köpa proffsutrustning gör oss inte automatiskt till proffs. Jag har just nu förmånen att få en introduktion i både snickeri och maskinhandhavande av ett fullblodsproffs och jösses vad jag känner mig dum ibland. Och jösses vad fort man (jag) glömmer mellan gångerna när man inte hanterar maskinerna varje eller ens varannan dag.

Handhavande och säkerhet är var och ens eget ansvar när det gäller oss icke-utbildade. Den stora frågan är hur och var vi lär oss. Skulle det kunna vara här på Byggahus och hur i så fall? En tråd med "gör och gör-icke" relaterat till de maskiner vi så gärna diskuterar och köper. Jag vet inte men okunnigheten bland oss är både rätt stor och rätt begriplig och vi är många som lär oss "by doing" och av våra misstag. Det jobbiga är när kunskapen kostar fingrar eller ögon.

Långt inlägg igen, sorry för det men den här tråden är ett bevis för att "DIY-trenden" och snickeriintresset skapar risker.
//Ronnie

• Gilla
Citrus och 5 till
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Skulle det kunna vara här på Byggahus och hur i så fall? En tråd med "gör och gör-icke" relaterat till de maskiner vi så gärna diskuterar och köper. Jag vet inte men okunnigheten bland oss är både rätt stor och rätt begriplig och vi är många som lär oss "by doing" och av våra misstag.
//Ronnie
Jag har för mig att detta ämne har varit uppe tidigare och att snickarboden/Kent erbjöd sig att hjälpa till att få till något om som han brukade skriva big no nos, tyvärr blev det mig veterligen inget av detta och Kent verkar inte vara med oss längre:(

ibland när man fräser så märker man att vafan där ligger ju ett halvt frässtål och gör ingen nytta i ett nyfräst spår... så nog går frässtål av tillochmed titt som tätt när man har lite bråttom. Hände senast med ett 1/4" stål med 1/2" fäste.

norrbottenssnickaren skrev:
ibland när man fräser så märker man att vafan där ligger ju ett halvt frässtål och gör ingen nytta i ett nyfräst spår... så nog går frässtål av tillochmed titt som tätt när man har lite bråttom. Hände senast med ett 1/4" stål med 1/2" fäste.
Jodå! Provade oavsiktligt med ett 6 mm frässtål i ett 1/4 fäste. Det gick inte så bra! Tur bara att stålet slungades iväg åt "rätt håll"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.