3 362 läst ·
35 svar
3k läst
35 svar
Hur lär man sig "grundlläggande / avancerad elkunskap för villaägare"?
Problemet är främst att detta yrke lärs mest ut genom praktik, inte teori.A avdpos skrev:Mitt mål är dels att för eget nöje lära mig mer och dels kunna förstå elen i mitt eget hus. Inte att bli auktoriserad elektriker, men kunna rita upp och planera för hur elen ska dras hos mig.
När det kommer till elbitarna möts man av en stor mur. VVS och snickerier är lätt att hitta guider på medan el enbart möts av "ring en elektriker".
Lånade kurslitteratur till elektriker på biblioteket - och det var ju typ pinsamt enkla saker som tog en kväll att långsamt läsa igenom. Så jag skulle gärna ha något mer matnyttigt som faktiskt lär mig något. Kurslitteratur för skoltrötta 16-åringar och för nyfikna 40-åriga akademiker är ju lite olika saker...
Hur hittar man "Grundlläggande och avancerad elkunskap för villaägare"?
Jag är villig att betala för en kurs. Men har någon bra material på svenska, engelska eller (kanske) tyska på nätet så är jag villig att titta då dem också.
Så därför är litteraturen som den är.
Det är liksom ett rejält glapp mellan det allra enklaste, som är skrivet för en mycket trött gymnasie-elev som mest funderar på helgens fest, varför det är jobbigt med flickvännen, eller hur man ska bli bättre på sina dataspel, och det riktigt avancerade som avhandlar transformatorteori, elmotorers arbetssätt, dimensionering och styrning, kraftnätens topologi med allt möjligt som rör detta osv osv.
elmont har redan varit inne på exakt samma sak.
Du får byta strömbrytare, laga en skarvsladd, det är i princip vad du får göra själv om du har kunskap.A avdpos skrev:Mitt mål är dels att för eget nöje lära mig mer och dels kunna förstå elen i mitt eget hus. Inte att bli auktoriserad elektriker, men kunna rita upp och planera för hur elen ska dras hos mig.
När det kommer till elbitarna möts man av en stor mur. VVS och snickerier är lätt att hitta guider på medan el enbart möts av "ring en elektriker".
Lånade kurslitteratur till elektriker på biblioteket - och det var ju typ pinsamt enkla saker som tog en kväll att långsamt läsa igenom. Så jag skulle gärna ha något mer matnyttigt som faktiskt lär mig något. Kurslitteratur för skoltrötta 16-åringar och för nyfikna 40-åriga akademiker är ju lite olika saker...
Hur hittar man "Grundlläggande och avancerad elkunskap för villaägare"?
Jag är villig att betala för en kurs. Men har någon bra material på svenska, engelska eller (kanske) tyska på nätet så är jag villig att titta då dem också.
Prata med en elfirma om de kan visa hur man gör dessa enkla jobb. Ett par timmar lär du få betala för denna " utbildning"
Vad fint att du inte bidrar med någon hjälp.Perssel skrev:
Det är kommentarer som din som får mig att vilja pilla med el själv. För den kommentaren säger bara "ingen får lära sig hur el fungerar för då kan de lära sig hur lätt det är och elektrikerna monopol / medeltida skråväsende bryts".
Jag vill lära mig respektera kunskapen och förstå bättre var farorna faktiskt finns. Inte börja tjuvdra en massa el själv.
Möjligtvis vill jag kunna lista ut värdet den sedan länge döda i
Elingenjören som bott i mitt hus tidigare drog saker på egen hand.
Tyvärr är det som du märkt. Dåligt med vettig litteratur och nya elektriker är hänvisade att lära sig en massa dumheter av gamla elektriker som lärde det sig av någon på 70-talet... Lite överdrivet men ungefär så. Har själv haft med flera väldigt seniora och tvärsäkra gubbar som jobbat hela livet i en bransch där de inte klarar mycket av det grundläggande om någon inte lärt dem en tumregel för 20 år sen.A avdpos skrev:Vad fint att du inte bidrar med någon hjälp.
Det är kommentarer som din som får mig att vilja pilla med el själv. För den kommentaren säger bara "ingen får lära sig hur el fungerar för då kan de lära sig hur lätt det är och elektrikerna monopol / medeltida skråväsende bryts".
Jag vill lära mig respektera kunskapen och förstå bättre var farorna faktiskt finns. Inte börja tjuvdra en massa el själv.
Möjligtvis vill jag kunna lista ut värdet den sedan länge döda i
Elingenjören som bott i mitt hus tidigare drog saker på egen hand.
Det är väldigt frustrerade att ta sig genom all teori för elingenjör enkelt för att sen inte få koppla in spisen hemma, när elektrikern som FÅR det inte riktigt förstår trefas än. Man tvingas sen antingen gå som lärling eller om man har en väg in börja direkt i industri.
Men att hitta en tjock bok med summering av den praktiska kunskapen man samlar på sig under några års lärlingtid går tyvärr inte. Behovet finns inte då branschen förstås tjänar multum på att ha folk som lärlingar i en massa år. Tänk om de med läshuvud kunde lära sig allt på en månad och kräva normal lön direkt!
Ja, det kan bli mycket värre konsekvenser om man skriver lite kod fel, som de som programmerade Ariane 5-raketen som exploderade vid uppskjutningen. Det berodde på att programmerarna inte hanterade integer overflow på ett ställe i programkoden (det fanns fler fel, men det var antagligen det allvarligaste) så programmet kraschade varpå även raketen kraschade.Ossian K Olsson skrev:
Det kostade, enligt uppgift 370 miljoner USD.
Det finns fler programmeringsmisstag som har orsakat dyra konsekvenser. En Mars-sond brann upp i Marsatmosfären istället för att gå in i omloppsbana. Orsaken var förvirring om vilket enhetssystem som skulle användas. SI eller "imperial". Ridå! Inte fullt lika dyrt som Ariane-explosionen ovan, men tresiffrigt antal miljoner USD ändå.
Jag tror att det är svårt att åstadkomma lika stora konsekvenser genom att koppla elen fel i sitt hus.
[Tillägg]
Ariane-kraschen hade Dilato redan berättat, om men det skadar väl inte att påminna om den? 😀
Klicka här för att svara