Se bifogad bild (klicka för förstoring).

Jag skall nu lägga golv i hallen. Problemet är dörröppningen som går mot badrummet. Där sitter det redan idag en tröskel, som jag nu skall ta bort. Den gamla tröskeln består av två delar. Dels är det en väldigt tunn sockel, och sedan är en stav påklistrad ovanpå den (se bild). Staven har en 3mm överkant på den delen som går mot badrummet. Badrummsmattan är påklistrad längs hela baksidan av tröskeln upp mot stavens överkant.

Totala höjden på nuvarande tröskel är ca 23 mm.

Det nya parkettgolvet i hallen lägger jag ovanpå det gamla. Så höjden på golvet kommer stiga med 15 mm.

Främst undrar jag hur långt in i dörröppningen det nya golvet skall ligga.

Men så undrar jag även vilken typ av tröskel/sockel/stav jag skall använda för att ersätta den gamla tröskeln.

Tack för hjälpen!!

• IMG_21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej
Det är en "vanlig" ventilerad badrumströskel du har. Vitsen är att ha en lite högre kant mot badrummet som mattan kan klistras mot samt att det kunna strömma luft under dörren. Som du ser så sluter ju dörren inte tätt mot "listen", utan vitsen är att tilluften till badrummet skall komma in där.
Antar att du skall kapa dörren. Om du på ett säkert sätt kan lossa mattan från befintlig tröskel så kan du nog tillverka en ny med samma utseende men tjockare.
Jag brukar lägga golvet bara ngn halvcentimeter in under tröskeln, och ha en fals över golvet (så den inte blir så tjock).

Gjorde en snabb skiss för att förklara.....

• Troskel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
greywood
  • Laddar…
Tack för svar! Bilden är väldigt tydligt.

Men hur exakt gör du den nya tröskeln? Eller finns det färdiga att köpa? Vet inte vad fals är för något..

Gör den av två ekbitar, och fräs eller såga med bordssåg falsen och urtaget för mattan. Falsen är biten där golvet ligger under tröskeln.

Jag tror du bara kan köpa likadana trösklar som du har. Ett alternativ är ju att limma en list (typ 15x70) under tröskeln. Problemet då är ju att urtaget för mattan kommer för högt upp, och tröskeln blir kanske lite tjock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.