Vi har jordvärme sedan 16 år och en värmepump från Nibe.
Hur länge kan man förvänta sig att den håller?
Är det mera ekonomiskt att nu byta till en ny värmepump fastän den är fungerande?

Jag följer rätt många värmepumpstrådar här för har lite samma situation, även om min Nibe är 20+ år.

Konsensus (nåja) verkar vara: peta inte på det som funkar. Men ha en plan för när det händer.

• Gilla
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
Byt innan nya reglerna för köldmedium träder i kraft. Då blir det dyrare....

L Lasrberglund skrev:
Byt innan nya reglerna för köldmedium träder i kraft. Då blir det dyrare....
Det billigaste lär vara att köra på den fungerande pumpen så länge det går. Varför byta något som fungerar?

Vår Nibe 1215 fyller 25 år, så det verkar vara slitstarka grejer.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Byt inget som fungerar, men ha en beredskap. Kolla vissa värden och gångtider, speciellt ts-el, vår och höst.
Har du tur går den 20-25 år.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det billigaste lär vara att köra på den fungerande pumpen så länge det går. Varför byta något som fungerar?
För att 2027 blir det propan i pumparna.

L Lasrberglund skrev:
Så det blir billigare att byta ut en fungerande pump redan nu? Får inte ihop logiken.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L Lasrberglund skrev:
Hur mycket pengar blir skillnaden av det? En i tråden har en pump som är 25 år och TS är 'bara' 16. Jag har svårt att tro att annan gas påverkar så mycket att det motsvarar flera års extra livslängd. Även om det inte blir 9 år extra så är 5 år värt rätt mycket.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Inte många procent av pumparna som håller 25 år. De flesta ger upp mellan 15-20. Ja, de var bättre förr när de var dumma och inte a+++++

Om man tänker att de första åren (10?) av pumpens livslängd bara går åt till att tjäna in investeringen så inser man rätt snart att det är dumt att byta ut en fungerande pump som de sista åren faktiskt börjar tjäna pengar på riktigt.
Det är ungefär lika dumt som att lägga ner väl fungerande och precis avbetald kärnkraft, och därefter börja bygga ny. Det skulle väl ingen göra?

• Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Så många som resonerar helt hjärndött ang värmepumpar. Varför skall man byta en fungerande 15 år gammal värmepump, eller ens 20 år? De pumparna som är 15-20 år idag, det kommer aldrig tillverkas lika pålitliga pumpar framöver. En Värmepump från 2025 törs jag nästan sätta min vänstra hand på , kommer inte gå felfritt i ens 10 år.
Snackar vi Nibe så är 11/1210,15,25,30, 35 45 riktiga slitvargar

• Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Så många som resonerar helt hjärndött ang värmepumpar. Varför skall man byta en fungerande 15 år gammal värmepump, eller ens 20 år? De pumparna som är 15-20 år idag, det kommer aldrig tillverkas lika pålitliga pumpar framöver. En Värmepump från 2025 törs jag nästan sätta min vänstra hand på , kommer inte gå felfritt i ens 10 år.
Snackar vi Nibe så är 11/1210,15,25,30, 35 45 riktiga slitvargar
Det är ju det som är poängen. 45an är den bästa pumpen Nibe gjort, men 2027 försvinner den och ersätts med en propan-pump. Håller 45an i 20 år och propan-pumpen i 10 år så ÄR det affär att byta en 18 år gammal pump. Dessutom måste propan-pumpen ha ventilation ut så + ganska många tusen där i installationskostnad.

Det beror på hur mycket soppa det är i den, har den under 500gr tror jag inte den behöver ha ventilation ut.
310p 360p 410p har ingen ventilation ut och de har 495 gram propan. Man får väl handla på sig en 45a så man har i reserv =) eller åtminstone soppa och en kompressor

Blev också nyfiken på R290 nu då vår pump är gammal (Ivt greenline 2005) och vi håller på renovera källare och ska flytta hela bergvärmeanläggningen till annat rum. Då skulle man ju vilja förbereda för att möta alla ev krav som R290 kan medföra. Läste nåt vagt om att det kan krävas vissa avstånd till källardörr och ljusbrunnar men inte vad. Hittar inget om ventilation. Har någon koll på detta?
Vidare så läste jag att kostnaden borde bli lägre för R290.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.